S Saelen skrev:
GAAAAHHH

Är snöröjare dumma i huvudet? Låt mig förklara.

När jag växte upp för några decennier sedan så kom det snö. Ibland mycket. Man tryckte ihop snön i gigantiska högar som sedan hämtades med lastbilsr och dumpades.

Vad jag minns så satte man en ära i att ploga rent dvs inte ploga in bilar, infarter mm i möjligaste mån.

Men nu: man gör en jävla sträng i mitten och så envisas man med att lägga snösträngen mot bilar och uppfarter när man lika gärna hade kunnat vinkla bladet åt andra hållet.

Har man sedan en cykelbäg att ploga och stannar två meter framför en 60 cm hög in till en antal garageinfarter, då skiter man fullständigt i det.

Var är yrkesstoltheten?

Eller är det så illa att det är viten inblandade och att boven i dramat är någon jävla snorhyvel på kommunen som har suttit med kartan utan någon som helst kunskap eller känsla. Hade jag gjort det bättre? Kan ni ger er fan på...

Då har jag ändå inte nämnt hjälten som körde plogbil på E18 norr om Stockholm och saltade... Utan att fälla ner plogbladet och det var runt 10 cm snö..,

GAAAHHH!
Handlar inte om yrkesstolthet, det handlar om vad som är upphandlat.
Nan får det man betalar för...

K Kane skrev:
Jag betalar skottningen via en vägförening. Kommunen är inte inblandad.
Vår vägsamfällighet får kommunalt bidrag, troligtvis er också så kommunen är på visst sätt ändå inblandad…

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R roli skrev:
Vår vägsamfällighet får kommunalt bidrag, troligtvis er också så kommunen är på visst sätt ändå inblandad…
Svar nej.

GAAAAH för välventilerat hus i detta väder Temperaturdisplay visar 4,2°C på termometer placerad på trägolv i hörn, indikerar kallt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Jumos och 1 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH, ett par skidpjäxor för långfärdsskridskor köptes på second hand till ena barnet, vad som missades var att butiken hade parat ihop två högerskor...
Så nu har vi ett ledset barn som vill ut och prova skidor när vi väl fått lite snö.

• Ledsen
Isakare och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Svar nej.
Perfekt. Då har ni ju full frihet att välja hur snöröjningen ska utföras så att det inte uppstår några plogvallar.😉

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Svar nej.
Högst troligt så får ni ett statligt bidrag, om nu er väg inte är privat. Men det brukar inte vägföreningar vara.

M Myckling skrev:
Perfekt. Då har ni ju full frihet att välja hur snöröjningen ska utföras så att det inte uppstår några plogvallar.😉
Japp. Dock inte helt lätt att hitta entreprenörer alltid.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
L lat skrev:
Högst troligt så får ni ett statligt bidrag, om nu er väg inte är privat. Men det brukar inte vägföreningar vara.
Väldigt begränsat med bidrag från den källan. Edit: <2% av totala budgeten.

Redigerat:
S
M Myckling skrev:
Det är ingen som har påstått att plogvallar inte uppstår. Det du inte vill notera är att man med en viss vilja kan lägga dem åt andra sidan. Det har inget med upphandling eller annat att göra

Dock finns det ju många fall där det inte går men det är inte det saken gäller

Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Jo, i Stockholms upphandling står det "bilar plogas in"
Jag kollade upp det för några år sen vid samma frustration som du.
Folk flyttade sina bilar vid städdagen och blev istället inplogade, gamlingar höll på att dö av hjärtstopp i att försöka få ut sin bil.
För att få bort denna idioti behöver ledningen i Stockholm bytas ut, men det kommer nog inte att hända.
https://www.svd.se/a/ng0beo/losningen-i-snokaoset-parkerade-bilar-plogas-in

https://meetingspublic.stockholm.se/committees/farsta-stadsdelsnamnd/mote-2021-02-04
Ladda ner hela protokollet, se sedan sidan 30-31

• Gilla
Isakare
  • Laddar…

Tre dagars snö🤬

• Mätskala i snö visar 70 cm snödjup.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Isakare och 6 till
  • Laddar…
Jag vill också ha snö så att det räknas 😖
Litet hus på gård med lätt snötäckt gräsmatta, omgiven av buskar och träd.
Skapa konto

• Ledsen
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
GAAAHHH för Axfood!!!
Älskar ju kycklinglever men varenda j*vla gång skickar de med annat äckelpäckel så det knappt går att äta 😕
Tallrik med kycklinglever med oönskade delar, ovanpå en förpackning från Axfood.
Skapa konto
En tallrik med flera små köttdelar, vissa ser ut som kycklinglever och andra som oönskade bitar, delvis täckta av sås eller blod.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill också ha snö så att det räknas 😖
[bild]
Gaahhh!
Körde (2–3 dm) snö i ett par timmar på förmiddagen. Kul, men prima röjsågstid som gick förlorad.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.