RoTe
H HighFidelity skrev:
Blir less på förra ägarna. Nu senast gick en huvudsäkring så huset hann bli utkylt. Därför att det visade sig att vi endast har 16A. Medan jag glatt antagit att vi har 25A. För det är vad som står på fakturan från elbolaget och vad jag betalar för varje månad. Inte fan kunde jag veta att de själva säkrat ner innan överlåtelsen.

Nu vågar man knappt köra ett extra element så här i kylan tills jag hunnit få hit elektriker att säkra upp till 25A. Har ju LVVP som dragit på ordentligt sen det blev -10. Tur vi får varmare väder närmaste veckan.
Har dom bytt passdelarna menar du? Eller bara skruvat i en säkring? Du vet att säkringar av lägre värde passar utan elektrikerhjälp?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har dom bytt passdelarna menar du? Eller bara skruvat i en säkring? Du vet att säkringar av lägre värde passar utan elektrikerhjälp?
Jag får förmoda att de bytt passdelar då elektrikern som var här pratade om att vi ju endast har 16A och då kan det vara lätt hänt att en huvudsäkring löser ut om man kör tyngre förbrukare samtidigt som LVVP går. Han borde väl sett om de skruvat i en lägre säkring?
 
RoTe
H HighFidelity skrev:
Jag får förmoda att de bytt passdelar då elektrikern som var här pratade om att vi ju endast har 16A och då kan det vara lätt hänt att en huvudsäkring löser ut om man kör tyngre förbrukare samtidigt som LVVP går.
Varför förmoda? Du har väl ögon själv?
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför förmoda? Du har väl ögon själv?
Visst men jag kan just inget om el. Har förstått det som att man ej får byta huvudsäkring själv. Men du menar att det är OK att skruva ur och kolla?
 
RoTe
H HighFidelity skrev:
Visst men jag kan just inget om el. Har förstått det som att man ej får byta huvudsäkring själv. Men du menar att det är OK att skruva ur och kolla?
Då har du förstått fel. Stäng av känsliga apparater och bryt huvudbrytare eller passa på att testa jordfelsbrytaren, skruva sedan ur huvudsäkringarna och kolla färgen i botten på dom. Detta kan vara dumt att göra en helg om något skulle gå fel, t.ex. en JFB kan gå sönder.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Blir less på förra ägarna. Nu senast gick en huvudsäkring så huset hann bli utkylt. Därför att det visade sig att vi endast har 16A. Medan jag glatt antagit att vi har 25A. För det är vad som står på fakturan från elbolaget och vad jag betalar för varje månad. Inte fan kunde jag veta att de själva säkrat ner innan överlåtelsen.

Nu vågar man knappt köra ett extra element så här i kylan tills jag hunnit få hit elektriker att säkra upp till 25A. Har ju LVVP som dragit på ordentligt sen det blev -10. Tur vi får varmare väder närmaste veckan.

Det är en sak att alla hus har sina brister och åtgärdspunkter. Det köper jag. Fick huset till ett bra pris och det är inga problem att lägga en slant på hantverkare eller lägga ner tid och pengar på material för att fixa själv. Men alla dessa dumheter som man inte kan förvänta sig. Haft elektriker här för 12 papp redan som åtgärdat allvarligt fel i t ex badrum och elcentral där det kunnat bli varmgång och brand. Hur tänker en del när de hemmapular?
Verkar ju korkat att själv säkra ner utan att meddela elbolaget, det vore ju liksom själva vinsten att slippa betala för en större säkring än man behöver..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Visst men jag kan just inget om el. Har förstått det som att man ej får byta huvudsäkring själv. Men du menar att det är OK att skruva ur och kolla?
Ja, du får byta säkringar men inte byta bottendelen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Då har du förstått fel. Stäng av känsliga apparater och bryt huvudbrytare eller passa på att testa jordfelsbrytaren, skruva sedan ur huvudsäkringarna och kolla färgen i botten på dom. Detta kan vara dumt att göra en helg om något skulle gå fel, t.ex. en JFB kan gå sönder.
Okej. Kanske ska ta det på måndag då så får man se hur det ser ut.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Verkar ju korkat att själv säkra ner utan att meddela elbolaget, det vore ju liksom själva vinsten att slippa betala för en större säkring än man behöver..
Jag håller med dig. Men minns att när vi satt inför överlåtelsen så pratade de om att de skulle säkra ner. Om jag säger såhär, det skulle inte förvåna mig om de gjort det själva med tanke på annat som vi sett.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
det skulle inte förvåna mig om de gjort det själva med tanke på annat som vi sett
Det vore i så fall väldigt märkligt då enda vinsten är att det kan bli billigare men då måste man givetvis meddela elleverantören att det säkrats ner.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Visst men jag kan just inget om el. Har förstått det som att man ej får byta huvudsäkring själv. Men du menar att det är OK att skruva ur och kolla?
Ta en bild på bottendelen, är den
- grå 16 A
- blå 20 A
- svart 25 A
 
ullberg
pacman42 pacman42 skrev:
Ta en bild på bottendelen, är den
- grå 16 A
- blå 20 A
- svart 25 A
Svart för att den har gått så hårt? Mina 25A passdelar är gula ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Svart för att den har gått så hårt? Mina 25A passdelar är gula ;)
Där fick jag för att jag dubbelkollade mot AIn. Jag var 99% säker på gul 25A och svart 35A medan den sade tvärtom. Varför dubbelkollade jag inte mot Biltema eller liknande istället?

Jag blir uppgiven både på mig själv och AIn ...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Där fick jag för att jag dubbelkollade mot AIn.
Gaaaaahhhhh! Folk tror fortfarande på LLM:er...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Jag får förmoda att de bytt passdelar då elektrikern som var här pratade om att vi ju endast har 16A och då kan det vara lätt hänt att en huvudsäkring löser ut om man kör tyngre förbrukare samtidigt som LVVP går. Han borde väl sett om de skruvat i en lägre säkring?
EL-gubben kanske bara såg ögat som syns i huven. Bryt strömmen och ta ur säkringarna, kika i botten, är det en grå, så måste bottenkontakten bytas. Är det är det en blå, skruva i 20 amper, är den gul så skruva i 25 amper. Är det det sistnämda så behövs ingen elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.