1 498 595 läst ·
15 309 svar
1499k läst
15,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Efter att varit i samma sits med glappande kablar så köpte jag en pannlampa utan sladdar och med magnetladdning. Används 2 ggr per dag under höst- och vintersäsongen sedan 2017.13th Marine skrev:
https://www.lumise.se/pannlampor-och-ficklampor/ledwise-legend-2-varm-4000k-pannlampa/p/8020104896/
https://www.valostore.se/sv/produkt/lumonite_compass_r
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Detta är egentligen en löparpannlampa, så det är för den tiden rätt bra med flås, och skönt att slippa springa runt med batteri på huvudet med.ClasseClas skrev:
Men används sällan som det idag, så lär väl bli nått enklare nu.
Blir nog nya pannlampor till hela familjen, även de små kan ha nytta av dem.
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Gaaaaahhhhh till alla som fortsätter att kalla dessa väglusar till A-traktorer för EPA traktorer. EPA:a slutade att inregistreras 1975 så det lär inte finnas speciellt många kvar av de som tidigare fanns. Att kalla A-traktorn för EPA är lika begåvat som att kalla grävmaskinen för "grävskopa" eller välten för "ångvält" som dagens journalister envetet skriver i sina artiklar...
Epa har väl aldrig varit någon formell beteckning av fordonstypen, utan är väl slang för ungefär "kass"/"billig"/"fattigmans-" (från lågprisvaruhuset Epa)?R roli skrev:
Som sådan kan det gott fortsätta beteckna en hembyggd traktor enligt dagens regelverk tycker jag.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Dubbelkommando, hur menar du? Aldrig hört talas om trots att jag kört buss.U Utsliten och utdömd skrev:
Vissa övningsbussar har en extra bromspedal men annars inget. Vad hen menar med backväxeln fattar jag inte alls. Har kört det mesta i växellådsväg, manuell, Volvo manuell med förval typ G7/G8, manuell Wilson, riktiga automater med knappstyrning (ZF & Voith, I-shift både med reglage i stolen och med knappar på panelen samt Scania Opticruise med reglaget vid ratten.C cpalm skrev:
Jodå, en EPA brukar ibland parkeras, tror jag för det är en ombyggd Duett med flak, här i kvarteret med några andra "traktorer" under skoldagar, men för mig inget bekymmer att kalla rubbet får EPA för det var det enda namnet som användes på dessa fordon när jag växte upp.😇 A-traktornamnet dök upp för mig nu på senaste åren när det började komma moderna bilar med trianglar baktill t.ex. Volvo V70 men även en större Porsche SUV.R roli skrev:Gaaaaahhhhh till alla som fortsätter att kalla dessa väglusar till A-traktorer för EPA traktorer. EPA:a slutade att inregistreras 1975 så det lär inte finnas speciellt många kvar av de som tidigare fanns. Att kalla A-traktorn för EPA är lika begåvat som att kalla grävmaskinen för "grävskopa" eller välten för "ångvält" som dagens journalister envetet skriver i sina artiklar...
En "EPA" får inte ha fjädring på bakhjul samt en max hjulbas (2,25m?) och måste var byggd på ett fordon med ram.
Ett visst utväxlingsförhållande (10:1) mellan motor och hjul vilket gjorde att man spärrade växlar ofta så bara 1+2 gick att använda
Detta utväxlingsförhållande är dock från 30-talet och med dom varvtalen en motor hade då gjorde detta fordon 20-30km/h.
Dock med en Duett och B20 som varvade >8000rpm så gjorde dom lätt 80-100km/h.
Så sammanfattande EPA får max framföras i 30km/h....men den tekniska toppfarten var ofta högre.
A-traktor ombyggd bil eller lastbil, konstruktiv max hastighet 30km/h. Förr med dubbla lådor där man spärrar dom för lämplig max hasighet. Idag varvtals/hastighets-spärrar och likande i tändsystem eller insprutningssystem.
EPA-regeln kom 1940 nyreg förbjöds 1975
A-Traktor-regeln kom 1963 för att ersätta EPA. Ändrades 2018 med krav på besiktning men även att det nu är tillåtet att bara spärra elektroniskt.
Ett visst utväxlingsförhållande (10:1) mellan motor och hjul vilket gjorde att man spärrade växlar ofta så bara 1+2 gick att använda
Detta utväxlingsförhållande är dock från 30-talet och med dom varvtalen en motor hade då gjorde detta fordon 20-30km/h.
Dock med en Duett och B20 som varvade >8000rpm så gjorde dom lätt 80-100km/h.
Så sammanfattande EPA får max framföras i 30km/h....men den tekniska toppfarten var ofta högre.
A-traktor ombyggd bil eller lastbil, konstruktiv max hastighet 30km/h. Förr med dubbla lådor där man spärrar dom för lämplig max hasighet. Idag varvtals/hastighets-spärrar och likande i tändsystem eller insprutningssystem.
EPA-regeln kom 1940 nyreg förbjöds 1975
A-Traktor-regeln kom 1963 för att ersätta EPA. Ändrades 2018 med krav på besiktning men även att det nu är tillåtet att bara spärra elektroniskt.
Redigerat:
Håller med - olagligt eller inte är det dålig stil att ta dessa platser. OK om alla är tomma och klockan är kvart i tio på kvällen. Men en helg eller typisk tid när småbarnsfamiljer handlar så tycker jag de utan småbarn ska orka parkera nånannanstans. Nån vågad småbarnsförälder kan väl parkera lite nära linjen och låta barnen dunka upp dörren...S sjoelund skrev:Det är inte att gå extra meter som är problemet utan att kunna öppna dörren och få ut barn som sitter i bakåtvänd stol utan att slå upp dörren som är problemet. Eller barn som vill öppna dörren själva och kanske inte ser att det är trångt...
Vi vill ha de bredare platserna för att skydda din bil, så parkera någon annanstans.
Samma med de som sitter på pendeltåg/tunnelbana på platser märkta med äldre/gravida när tåget är fullt och det står folk som har behov av platserna bredvid. Men eftersom mina barn är stora nog att inte motivera på familjeparkeringen och jag (ännu inte) är gammal och defenitivt inte gravid så blir det ingen GAAAAHHH för egen del...

