ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Efter att varit i samma sits med glappande kablar så köpte jag en pannlampa utan sladdar och med magnetladdning. Används 2 ggr per dag under höst- och vintersäsongen sedan 2017.
[länk]
[länk]
Detta är egentligen en löparpannlampa, så det är för den tiden rätt bra med flås, och skönt att slippa springa runt med batteri på huvudet med.

Men används sällan som det idag, så lär väl bli nått enklare nu.

Blir nog nya pannlampor till hela familjen, även de små kan ha nytta av dem.

13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!
Sladden till den tolv år gamla pannlampan löser upp sig... Gjutna saker så blir svårt att byta 😖
[bild]
Sladden på min Silva >10år fick sig en omgång med krympslang. Blir en ny för 249:- inför längd säsongen nu.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Sladden på min Silva >10år fick sig en omgång med krympslang. Blir en ny för 249:- inför längd säsongen nu.
Detta är också en Silva, har krympslangat delar innan, men nu är nästan allt sprucket, samt runt varje ledare precis där de går in i lampan 🙁

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Gaaaaahhhhh till alla som fortsätter att kalla dessa väglusar till A-traktorer för EPA traktorer. EPA:a slutade att inregistreras 1975 så det lär inte finnas speciellt många kvar av de som tidigare fanns. Att kalla A-traktorn för EPA är lika begåvat som att kalla grävmaskinen för "grävskopa" eller välten för "ångvält" som dagens journalister envetet skriver i sina artiklar...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Intet och 4 till
  • Laddar…
C
R roli skrev:
EPA:a slutade att inregistreras 1975 så det lär inte finnas speciellt många kvar av de som tidigare fanns.
Epa har väl aldrig varit någon formell beteckning av fordonstypen, utan är väl slang för ungefär "kass"/"billig"/"fattigmans-" (från lågprisvaruhuset Epa)?
Som sådan kan det gott fortsätta beteckna en hembyggd traktor enligt dagens regelverk tycker jag.

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
R roli skrev:
…som att kalla grävmaskinen för "grävskopa"
Hört vid husbygge:
- Hur är det att sitta i grävskopan hela dagarna?
- Vet inte. Jag brukar sitta i hytten.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 10 till
  • Laddar…
RoTe
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja verkligen. I en del annat så antar man att busschaufförer inte är så duktiga förare, så konstigt att det inte är krav. Tex så har man dubbelkommando för att lägga i back, för att förhindra att de backar av misstag och kör på någon.
Dubbelkommando, hur menar du? Aldrig hört talas om trots att jag kört buss.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Dubbelkommando, hur menar du? Aldrig hört talas om trots att jag kört buss.
Dubbelkommando brukar så vitt jag vet betyda att passageraren kan gasa och bromsa, hur nu det går till i en buss? Låter kul! 😆

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Dubbelkommando brukar så vitt jag vet betyda att passageraren kan gasa och bromsa, hur nu det går till i en buss? Låter kul! 😆
Vissa övningsbussar har en extra bromspedal men annars inget. Vad hen menar med backväxeln fattar jag inte alls. Har kört det mesta i växellådsväg, manuell, Volvo manuell med förval typ G7/G8, manuell Wilson, riktiga automater med knappstyrning (ZF & Voith, I-shift både med reglage i stolen och med knappar på panelen samt Scania Opticruise med reglaget vid ratten.

VVad är det för tjomme som har tiltat blocket.se

Helt värdelös uppdatering

• Gilla
Paulina123 och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Gaaaaahhhhh till alla som fortsätter att kalla dessa väglusar till A-traktorer för EPA traktorer. EPA:a slutade att inregistreras 1975 så det lär inte finnas speciellt många kvar av de som tidigare fanns. Att kalla A-traktorn för EPA är lika begåvat som att kalla grävmaskinen för "grävskopa" eller välten för "ångvält" som dagens journalister envetet skriver i sina artiklar...
Jodå, en EPA brukar ibland parkeras, tror jag för det är en ombyggd Duett med flak, här i kvarteret med några andra "traktorer" under skoldagar, men för mig inget bekymmer att kalla rubbet får EPA för det var det enda namnet som användes på dessa fordon när jag växte upp.😇 A-traktornamnet dök upp för mig nu på senaste åren när det började komma moderna bilar med trianglar baktill t.ex. Volvo V70 men även en större Porsche SUV.

En "EPA" får inte ha fjädring på bakhjul samt en max hjulbas (2,25m?) och måste var byggd på ett fordon med ram.
Ett visst utväxlingsförhållande (10:1) mellan motor och hjul vilket gjorde att man spärrade växlar ofta så bara 1+2 gick att använda
Detta utväxlingsförhållande är dock från 30-talet och med dom varvtalen en motor hade då gjorde detta fordon 20-30km/h.
Dock med en Duett och B20 som varvade >8000rpm så gjorde dom lätt 80-100km/h.

Så sammanfattande EPA får max framföras i 30km/h....men den tekniska toppfarten var ofta högre.

A-traktor ombyggd bil eller lastbil, konstruktiv max hastighet 30km/h. Förr med dubbla lådor där man spärrar dom för lämplig max hasighet. Idag varvtals/hastighets-spärrar och likande i tändsystem eller insprutningssystem.

EPA-regeln kom 1940 nyreg förbjöds 1975
A-Traktor-regeln kom 1963 för att ersätta EPA. Ändrades 2018 med krav på besiktning men även att det nu är tillåtet att bara spärra elektroniskt.

Redigerat:
J
S sjoelund skrev:
Det är inte att gå extra meter som är problemet utan att kunna öppna dörren och få ut barn som sitter i bakåtvänd stol utan att slå upp dörren som är problemet. Eller barn som vill öppna dörren själva och kanske inte ser att det är trångt...

Vi vill ha de bredare platserna för att skydda din bil, så parkera någon annanstans.
Håller med - olagligt eller inte är det dålig stil att ta dessa platser. OK om alla är tomma och klockan är kvart i tio på kvällen. Men en helg eller typisk tid när småbarnsfamiljer handlar så tycker jag de utan småbarn ska orka parkera nånannanstans. Nån vågad småbarnsförälder kan väl parkera lite nära linjen och låta barnen dunka upp dörren... :) ;) (jag är inte allvarlig)

Samma med de som sitter på pendeltåg/tunnelbana på platser märkta med äldre/gravida när tåget är fullt och det står folk som har behov av platserna bredvid. Men eftersom mina barn är stora nog att inte motivera på familjeparkeringen och jag (ännu inte) är gammal och defenitivt inte gravid så blir det ingen GAAAAHHH för egen del...

W whak skrev:
VVad är det för tjomme som har tiltat blocket.se

Helt värdelös uppdatering
Uppdateringen tillåter dig ju att spana på vad grannarna säljer, det är väl skoj ;)

Blocket-annonskarta med objekt till salu i Kiruna: samisk slöjd, trailer, Respo släpvagn, finsk lapphundvalp, snowboardutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.