9 345 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Gå emot beslut från ARN?
Jag förstår inte heller, är av samma åsikt som du. Fönstren är en så stor del av ett hus.P Ponnyfarm skrev:Det låter extremt märkligt att ARN skulle gå halvvägs när det är uppenbart att felen påverkar funktion, hålla tätt, och även fönstrena som en estetisk del av huset.
Fönstren är inte längre i sitt ursprungsskick vilket orsakar en ekonomisk skada då man behöver restaurera dem för att återfå sin estetik och funktion.
Ta reda på vad andra firmor skulle ta betalt för att laga dem eller om du blir tvungen att köpa nya. Jag skulle vilja påstå att renoverade fönster ökar livslängden markant och därmed bör man heller inte göra några större åldersavdrag. Ställ offerterna mot dem och säg att du nu behöver återställa dem och drar av den kostnaden. De har inte utfört arbetet fackmannamässigt, vilket man ser tydligt. Frågan är om handläggaren på ARN är ny i sitt ämbete då de bör ta din utredning i beaktande tillsammans med fackmässig y utförande och den skada de orsakat.
Vi hade med en offert i anmälan till ARN på omkring 110 tusen. Har tagit in en till offert som också ligger däromkring - och det är utan tillpassning som görs löpande. Tyvärr verkar det svårt att ta in offerter. De flesta jag kontaktat vill inte säga en summa eftersom det beror på så mycket. Men dyrt är det.
Det är relativt enkelt att motivera att fönster är en stor och viktig del i estetiken av ett hus. Kommunen kan vägra bygglov om fönster inte följer områdets karaktär. Gäller även färg på huset. Man kan göra en förfrågan kring hur kommunen ställer sig till bygglov som avviker från områdets norm. Svarta fönster och neongrönt hus i villakvarter med röda hus osv. De kommer med stor sannolikhet att man inte kommer få göra det. Vissa kommuner har dessutom informationsinslag på webb eller häften med något som liknar listor kring hur man behöver tänka när man ska bygga nytt, ändra osv.E ehe17 skrev:Jag förstår inte heller, är av samma åsikt som du. Fönstren är en så stor del av ett hus.
Vi hade med en offert i anmälan till ARN på omkring 110 tusen. Har tagit in en till offert som också ligger däromkring - och det är utan tillpassning som görs löpande. Tyvärr verkar det svårt att ta in offerter. De flesta jag kontaktat vill inte säga en summa eftersom det beror på så mycket. Men dyrt är det.
Jag hade nog även börjat kolla runt på stämningsansökan men försökt att landa i domstol för mindre ärenden. Kommer inte på vad det heter men tanken är att alla bär sina egna kostnader för tvisten.
Det finns dock en viktig aspekt, att kunna påvisa fönstrenas skick innan tjänsten genomfördes. Det kan gå att styrka om du har liknande fönster i samma skick som du tänkt renovera samtidigt men bästa är absolut bilder innan. Rådfråga alltid advokat innan är ju ett måste också naturligtvis. Hänger även lite på själva avtalet och förväntan av en restaurering
Tack för råd.P Ponnyfarm skrev:Det är relativt enkelt att motivera att fönster är en stor och viktig del i estetiken av ett hus. Kommunen kan vägra bygglov om fönster inte följer områdets karaktär. Gäller även färg på huset. Man kan göra en förfrågan kring hur kommunen ställer sig till bygglov som avviker från områdets norm. Svarta fönster och neongrönt hus i villakvarter med röda hus osv. De kommer med stor sannolikhet att man inte kommer få göra det. Vissa kommuner har dessutom informationsinslag på webb eller häften med något som liknar listor kring hur man behöver tänka när man ska bygga nytt, ändra osv.
Jag hade nog även börjat kolla runt på stämningsansökan men försökt att landa i domstol för mindre ärenden. Kommer inte på vad det heter men tanken är att alla bär sina egna kostnader för tvisten.
Det finns dock en viktig aspekt, att kunna påvisa fönstrenas skick innan tjänsten genomfördes. Det kan gå att styrka om du har liknande fönster i samma skick som du tänkt renovera samtidigt men bästa är absolut bilder innan. Rådfråga alltid advokat innan är ju ett måste också naturligtvis. Hänger även lite på själva avtalet och förväntan av en restaurering
Har före-bilder av fönstren från innan "renoveringen" som jag tänkt ha som snygga före-och-efterbilder, men som nu blivit till bevismaterial. Samt ett fönster som jag själv renoverat och som jag visade firman innan de kom och hämtade resten. Så de hade en tydlig referenspunkt för vart mina förväntningar låg.
Ska kontakta jurist idag, förhoppningsvis har inte alla gått på semester.
Låter som ett ypperligt bevismaterial då ju. Håll oss uppdaterade!E ehe17 skrev:Tack för råd.
Har före-bilder av fönstren från innan "renoveringen" som jag tänkt ha som snygga före-och-efterbilder, men som nu blivit till bevismaterial. Samt ett fönster som jag själv renoverat och som jag visade firman innan de kom och hämtade resten. Så de hade en tydlig referenspunkt för vart mina förväntningar låg.
Ibland räcker det med att skrämma sk*ten ur firmor eller folk. Du kan själv eller med hjälp av en jurist författa en mycket skarp stämning till tingrätten. Denna skickar du inte in i första läget utan mailar först företaget och kräver rättnig på ett sätt som du accpterar och inom en given tidsram och bifogar stämningen för att understryka allvaret.E ehe17 skrev:Tack för råd.
Är du medlem i, eller går med i villaägarnas riksförbund, så har du gratis juridisk rådgivning den vägen. Det är billigare årsavgfit än en timmes rådgivning som du köper av en jurist på stan.
Nu har jag (på inrådan från länsmuseets byggnadsvårdare) kontaktat ett flertal yrkesverksamma runtom i landet för att se hur de ser på saken - Hur allvarliga skadorna uppfattas, om de går att reparera på något vettigt sätt och om de har någon uppfattning om prisbilden.
Imorgon ringer jag Villaägarna för juristrådgivning. Min ståndpunkt idag är att antingen bestrider vi hela fakturan eller så betalar vi för materialet (däribland energiglas och nya beslag) om ca 8000 i hopp om att de släpper saken. Skulle de däremot ha mage att ta det vidare till domstol hade jag gärna drivt på hårdare och ansökt om skadestånd, men med en bebis på väg och två riktigt tuffa renoveringsår med många motgångar i bagaget är det svårt att hitta motivationen.
Pendlar mellan att vara utled och stridslysten, men måste fatta ett beslut i helgen.
Imorgon ringer jag Villaägarna för juristrådgivning. Min ståndpunkt idag är att antingen bestrider vi hela fakturan eller så betalar vi för materialet (däribland energiglas och nya beslag) om ca 8000 i hopp om att de släpper saken. Skulle de däremot ha mage att ta det vidare till domstol hade jag gärna drivt på hårdare och ansökt om skadestånd, men med en bebis på väg och två riktigt tuffa renoveringsår med många motgångar i bagaget är det svårt att hitta motivationen.
Pendlar mellan att vara utled och stridslysten, men måste fatta ett beslut i helgen.
Redigerat:
Klicka här för att svara