E
K Kane skrev:
Du skrev ju?
Ja förlåt, du har helt rätt. Se svar ovan, jag mixade ihop faktura med offert.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
S
E ehe17 skrev:
Nej, jag är verkligen inte sakkunnig, och det är möjligt att jag feltolkat det som står. Hur ser du på saken?
Jag tycker att det verkar som att hantverkarna förstört dina fönster av försummelse och oaktsamhet när de haft dem i sin besittning, och att du därför bör ersättas för det. Kanske länkarna nedan är relevanta.

Jag tror att medlemskap i villaägarna och den där timmen fri juridisk rådgivning vore något för ett sådant här fall. Om jag inte var medlem så skulle jag nog pynta för att få konsultation av någon juridiskt sakkunnig som får se underlaget från ARN osv.

Jag lider med dig, riktigt surt läge. En vanligt citerad mening är ju "det är skillnad på att ha rätt och att få rätt" i juridiska processer.

https://lawline.se/answers/fraga-om-hantverkares-oaktsamhet-vid-vallande-av-golvskada

https://lawline.se/answers/naringsi...atta-skada-pa-egendom-vid-utforande-av-tjanst

PS. Jag ser inte hur någotsånär fina ytterfönster har någon relevans för de förstörda innerbågarna.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
ARN är numera nedlusat med branchrepresentanter som ser som sin enda uppgift att "rädda" bilfirmor och byggföretag från konsumentkrav.
På nämndsammanträdet deltar ordförande som är jurist, två representanter för konsumenten och två representanter för berörd branschorganisation. Det är väl inte särskilt "nedlusat"?

• Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skall inte driva någonting.
Nej inte om det bara handlar om att inte betala firman. Önskar TS dessutom skadestånd finns nog risk att detta behöver ”drivas”.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte om det bara handlar om att inte betala firman. Önskar TS dessutom skadestånd finns nog risk att detta behöver ”drivas”.
Jag hade kunnat nöja mig med att bara slippa betala. Sånt här suger så oändligt mycket energi.

Är bara mycket osäker på den rättsliga biten, vill inte sätta mig själv i skiten. Kanske är det ändå värt en timmes rådgivning med en bra jurist, bara för att få lite ro i själen. Tyvärr har fakturan en kort tidsfrist på 7 dagar vilket är nu på fredag.

• Gilla
Krokiga smeden
  • Laddar…
useless useless skrev:
På nämndsammanträdet deltar ordförande som är jurist, två representanter för konsumenten och två representanter för berörd branschorganisation. Det är väl inte särskilt "nedlusat"?
Njaa, det verkar ARN hoppa bock över om de tycker att ärendeköerna blir långa. En yngre släkting blev lurad av en bilfirma. Ärendet avgjordes av en nämnd med bara 3 personer, en "oberopende" jurist, en konsument representant som var en 80+ konstnär, och en branschrepresentant. som fullständigt körde över de övriga ledamöterna. Han hittade på egna argument som gick stick i stäv med skriftliga utlåtanden från besiktning. Argument som inte ens bilfirman hävdade. Och även egen omformulering av konsumentköpslagen. Tittade man på branchrepresentantens facebooksida, så skriver han "avgjorde 14 ARN ärenden till belåtenhet för bilfirmorna, i eftermiddag", ungefär då han fixade just det ärendet.

Släktingen orkar inte dra ärendet till tingsrätten. Men ett råd köp aldrig bil av Ayvens leasing (hette Leasplan när de lurade min dotter). En fräsch f.d leasingbil med plasticpadding lagad växelåda (väl dold reparation, upptäcktes bara med en sniffer som hittar osynliga läckage). Rätt märtklig historia. Den förre "ägaren" borde inte ha haft någon anledning att fulreparera, bilen hade fabriksgaranti och var helförsäkrad. (bilfirmans argument), men även dottern har helförsäkring (som vägrar betala, eftersom skadan är från före hennes ägande). Däremot om skadan har uppstått hos bilfirman så är bilen oförsäkrad när den finns hos bilfirman....

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Tyvärr har fakturan en kort tidsfrist på 7 dagar vilket är nu på fredag.
Har ni avtalat om förfallotid och eventuell dröjsmålsränta? I annat fall har du 30 dagar på dig innan dröjsmålsränta kan bli aktuellt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Har ni avtalat om förfallotid och eventuell dröjsmålsränta? I annat fall har du 30 dagar på dig innan dröjsmålsränta kan bli aktuellt.
Nej, det stod på fakturan jag fick. Men jag har hört samma som det du säger, men hittar inget underlag på det? Inte för att jag misstror dig, men vill gärna ha det svart på vitt.

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skall inte driva någonting. Du skall bara bestrida kravet, och låta bli att betala. Om de går till kronofogden så bestrid kravet (detta är det vikitigaste, kronofogden lägger ner ärendet genast om du bestrider, de gör ingen bedömning av sakfrågan, om du missar att bestrida till kronofogden så fastställer fogden skulden och du blir tvungen att betala).

Firman får stämma dig om de vill ha betalt. OM det väljer att dra det till domstol så bör du skaffa obereoende bevis. låt en besiktningsman bedöma arbetet. Det är först om du förlorar i rätten och sedan ändå låter bli att betala som kronofogden kan driva in skulden.

Och det är först i det läget som du kan få en betalningsanmärkning om du inte betalar.
Det här är egentligen det enda svaret TS behöver.

Bestrid fakturan i varje steg så ligger bollen hos skojarna. Om dom vet vilket uselt jobb dom lyckats utföra OCH vet att fönstren i princip är förstörda är det rätt stor chans att dom inte ids att stämma TS. Beloppet det handlar om är egentligen för litet för ett företag att det ska vara värt risken att stämma.

Är dom vettiga så inser dom att den tid & energi det tar att stämma knappast är värt risken att förlora. Dom vet ju precis som vi att fönstren är massakrerade. Dessutom gissar jag att dom inte är jättestolta eller speciellt sugna på att skylta med det usla jobbet.

Redigerat:
  • Gilla
ehe17 och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte hur ARN kunde landa i att han skulle betala 2/3 överhuvudtaget? OM fönstren var så dåliga från början varför kontaktade inte företaget honom innan de gick vidare och massakrerade fönstren?
Råd & Rön brukar ha ett uppslag med motiverade utslag i ARN i varje utgåva. TS kanske kan mejla R & R så kanske ARN kan förklara hur de tänkt. Torde bli intressant att läsa.

• Gilla
ehe17
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Jag skulle gärna vilja höra hur andra hade resonerat i min situation (frågeställning längst ner).

Anlitade ett företag för renovering av mina gamla träfönster från 1930–40-talet. Jag hittade företaget på en hemsida som listar byggnadsvårdsföretag i mitt län, och de verkade seriösa. Men efter arbetet har samtliga fönster fått mer eller mindre stora skador, främst på innerbågarna (har bifogat några få före- och efterbilder). Misstänker att man kört på rätt aggressivt med elverktyg och då tagit bort originalträ och profiler istället för bara färgen... det fanns flera fel, men för att hålla inlägget kort går jag inte in på detaljer.

Vi tvistade fram och tillbaka med firman, men var missnöjda med deras reparationsförsök och anmälde till slut ärendet till ARN. Besiktningsmannen jag anlitade i samband med anmälan pekade på samma, och fler, brister som jag gjort, men jag upplever att ARN näsan helt bortsåg från hans bedömning. ARN:s rekommendation blev att jag ska betala 2/3 av fakturan på grund av att felen bara var estetiska och att jag inte lidit någon ekonomisk skada. Inte ens besiktningen fick jag betald, trots att firman själva erkänner skadorna (även om de tycker att jag överdriver).

Vad jag tycker är viktigt att notera är att fönstren som sagt är originalfönster med äldre profiler och gamla specialmått som är en viktig del av husets karaktär. När trä och profiler väl tagits bort går det inte att återställa på ett enkelt sätt. Huset är dessutom snett och vint och det skulle vara väldigt kostsamt att byta ut fönstren, då vi utöver fönsterbytet skulle behöva göra om redan renoverade paneler och foder både invändigt och utvändigt. Alternativt anlita en finsnickare. För mig handlar det inte bara om funktion utan också om bevarande av husets ursprungliga detaljer. Jag var ganska förkrossad när detta inträffade, för över ett år sedan.

Originalfakturan var på cirka 42 000 kr och enligt ARN återstår cirka 28 000 kr att betala. Jag tycker att det är alldeles för generöst mot företaget, då värdet av arbetet är betydligt lägre och snarare orsakat oss framtida merkostnader. Helst vill jag inte betala dem ett öre, men jag är också så trött på hela situationen.

Nu funderar jag på att kontakta firman och ge dem följande alternativ:
  • Antigen försöker jag förhandla fram en förlikning genom att erbjuda ett lägre belopp för att avsluta tvisten. Exempelvis att jag betalar för materialet (rör sig om ungefär 15 000).

• Eller så fortsätter jag bestrida hela den resterande summan om 28 000 och låter dem avgöra om de vill ta saken vidare till domstol. Alternativt att jag bara betalar in 15 000 så handlar tvisten om återstående 13 000.
Hur hade ni resonerat? Har någon varit med om att ARN gjort en bedömning som ni tyckt varit felaktig, och hur gick ni vidare efter det?
Ser ju helt galet ut! Som att de kört med vinkelslip eller liknande!

• Gilla
ehe17
  • Laddar…
TRJBerg
Jävligt tråkigt. Tyvärt måste man ha lång erfarenhet (inkluderande erfarenhet av att bedöma firmor) och även viss yrkeskunskap för att kunna undvika sådant här.
Speciellt tråkigt då de gamla fönstrerna verkar ha varit väldigt fina.

E
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jävligt tråkigt. Tyvärt måste man ha lång erfarenhet (inkluderande erfarenhet av att bedöma firmor) och även viss yrkeskunskap för att kunna undvika sådant här.
Speciellt tråkigt då de gamla fönstrerna verkar ha varit väldigt fina.
Japp, de var i princip orörda. Absolut var de slitna, men under färgen var träet i fint skick. Men, man lär sig hela livet. Numera går jag enbart på rekommendation, eller bara gör det själv.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det låter extremt märkligt att ARN skulle gå halvvägs när det är uppenbart att felen påverkar funktion, hålla tätt, och även fönstrena som en estetisk del av huset.

Fönstren är inte längre i sitt ursprungsskick vilket orsakar en ekonomisk skada då man behöver restaurera dem för att återfå sin estetik och funktion.

Ta reda på vad andra firmor skulle ta betalt för att laga dem eller om du blir tvungen att köpa nya. Jag skulle vilja påstå att renoverade fönster ökar livslängden markant och därmed bör man heller inte göra några större åldersavdrag. Ställ offerterna mot dem och säg att du nu behöver återställa dem och drar av den kostnaden. De har inte utfört arbetet fackmannamässigt, vilket man ser tydligt. Frågan är om handläggaren på ARN är ny i sitt ämbete då de bör ta din utredning i beaktande tillsammans med fackmässig y utförande och den skada de orsakat.

• Gilla
ehe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.