10 381 läst ·
88 svar
10k läst
88 svar
Fyllefällning prövas i högsta domstolen
Förvisso, men det sticker ändå i ögonen när man jämför t ex med den sönderslagne Carl-Erik Cervander i Gbg, som efteråt inte hade råd att köpa mat pga vad han utsatts för, medan denne person hittills blivit tilldömd 180k för att han blev ledsen för några träd.Nyfniken skrev:
Eller hur. På något sätt är detta skevt. Ett brottsoffer borde ju tilldömas betydligt mer skadestånd (generellt) än en person som förlorar......en tall. Sjukt om man frågar mig. Även om det kompliceras av olika typer av mål.Enolf skrev:
Nja, tycker du att man har rätt att göra vad man vill på granntomten bara för att man inte gillar hur granntomten ser ut.gäst skrev:
Jag har väl några tusen tallar på en av fastigheterna och skulle se till att den som börjar ta ned träd också får ta konsekvenserna.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Löjlig? Jag jämför det med inbrott följt av skadegörelse. Om en person otillåtet tar sig in på min tomt och förstör min egendom, så skall det kosta honom så att han aldrig mer har råd att ens tänka en sådan tanke igen. Jag är trött på översittare som tar sig friheter på andras bekostnad, precis som i detta fallet.
Ingen av oss vet vad de träden som fälldes innebar för kvinnan. Kanse var de träden planterade tillsammans med hennes morfar och de är det enda minne hon har kvar av honom. Är det löjligt då?
Det känns som att vissa antingen behöver lära sig empati eller läsa in sig på djupet i ämnet, innan de uttalar sig. Tagga ner tuffheten ett gäng snäpp.
Vad gäller att jämställa brottmål med civilmål så funkar inte rättssystemet att sätta ett likhetstecken mellan dessa två. Samhället/politikerna har satt upp vad det "kostar" att begå ett brott. Jag måste väl i all sin dar få lov att hävda att mina ägodelar är värda vad jag anser. Är ni missnöjda med att påföljder vid brott är för veka, så rösta på ett parti som vill skärpa dem, men ställ er inte över mig och tala om vad MINA ägodelar är värda för mig, tack.
Ingen av oss vet vad de träden som fälldes innebar för kvinnan. Kanse var de träden planterade tillsammans med hennes morfar och de är det enda minne hon har kvar av honom. Är det löjligt då?
Det känns som att vissa antingen behöver lära sig empati eller läsa in sig på djupet i ämnet, innan de uttalar sig. Tagga ner tuffheten ett gäng snäpp.
Vad gäller att jämställa brottmål med civilmål så funkar inte rättssystemet att sätta ett likhetstecken mellan dessa två. Samhället/politikerna har satt upp vad det "kostar" att begå ett brott. Jag måste väl i all sin dar få lov att hävda att mina ägodelar är värda vad jag anser. Är ni missnöjda med att påföljder vid brott är för veka, så rösta på ett parti som vill skärpa dem, men ställ er inte över mig och tala om vad MINA ägodelar är värda för mig, tack.
Redigerat:
Detta med träd som stör grannarna borde väl regleras någonstans?
Kan man inte klaga hos kommunens samhällsbyggandskontor om
man inte är nöjd med ngt uppenbart störande träd hos grannen ... ?
Jag fäller en hel del dylika träd (på uppdrag från trädägaren dvs
)
... får ofta förfrågningar om att framföra till trädägaren från grannen
vad grannen vill bli av med ... men det ger jag mig givetvis inte in på
... .
Jag fäller en hel del dylika träd (på uppdrag från trädägaren dvs
... .
Jag tänker att träd som är så stora att de stör har ofta några år på nacken..palbin skrev:Detta med träd som stör grannarna borde väl regleras någonstans?
Jag fäller en hel del dylika träd (på uppdrag från trädägaren dvs)
... .
Oftast så har de ju redan stått där när man flyttar in. Borde man då verkligen Ha något att störa sig på?
Alltså - jag tycker folk i allmänhet är alldeles för känsliga för grannars
träd - de pratar om att de inte får solljus mm - efter mera "global warm-
ing" skall de nog vara glada för skuggan istället
- men det finns ju
träd som lutar så illa in över grannen att de förr eller senare med säker-
het kommer ställa till större eller mindre skada för denne - och då tycker
jag man borde kunna få situationen prövad - men det kan man väl ej ?
(En numera saligt (eller ej) avsomnad granne körde runt med gevär i trak-
torn och mer-eller-mindre hotade folk - polisen sade de ej kunde göra ngt
förrän han försökt skjuta ngn
) - det är typ vad jag menar
... .
träd - de pratar om att de inte får solljus mm - efter mera "global warm-
ing" skall de nog vara glada för skuggan istället
träd som lutar så illa in över grannen att de förr eller senare med säker-
het kommer ställa till större eller mindre skada för denne - och då tycker
jag man borde kunna få situationen prövad - men det kan man väl ej ?
(En numera saligt (eller ej) avsomnad granne körde runt med gevär i trak-
torn och mer-eller-mindre hotade folk - polisen sade de ej kunde göra ngt
förrän han försökt skjuta ngn