Hur många rör det sig om?

Det värsta tycker jag är vad som kunde ha hänt på "fyllefesten".

Plötsligt letar en av festdeltagarna fram en motorsåg och ger sig på omgivningen.
Lyckligtvis var det bara några tallar som han gav sig på.
Det kunde ju gått mycket värre.
https://www.youtube.com/watch?v=AKqFfkassgo&feature=player_detailpage

En gång när våra barn var små, och sonen hade födelsekalas (ca 5, 6 år)
blev det lite gruff.
En grannunge (vi bodde väldigt tätt) sprang hem och kom tillbaka beväpnad med en hammare...

Ja, och det tråkiga är väl att om någon person skadats hade det blivit 6 mån fängelse och säkert under 25,000kr i böter. Om ens det. Olycka på fyllan? I vårt land värderar vi tydligen träd högre.

Byggis1976 skrev:
Ja, och det tråkiga är väl att om någon person skadats hade det blivit 6 mån fängelse och säkert under 25,000kr i böter. Om ens det. Olycka på fyllan? I vårt land värderar vi tydligen träd högre.
Det är skillnad på civilmål och brottmål, skadestånd och straff är två helt skilda saker. Skadeståndet syftar till att ersätta den skadelidande och straffet att bestraffa brottslingen. Det finns ingen koppling däremellan.

huggan skrev:
Undrar vad det kostar att köpa en fullvuxen tall, flytta den med hela rotsystemet till en ny plats och plantera om den? Någon som kan uppskatta?.
Jag tänker mig sex poster

1. Själva trädet.
2. Uppgrävning, fällning och kranbil.
3. Transport.
4. Grävning.
5. Plantering.
6. Säkring.

Trädet i sig kan inte kosta speciellt mycket om man ser till vad virke kostar. Omplanteringsbara träd är säkert något dyrare än vilken tall som helst. 3.000:-

För att gräva upp en tall krävs kanske någon form av specialbil som i så fall är svinigt dyr. Eventuellt behövs även en kranbil. Därtill krävs kanske 3-4 personal. 20.000:-

Transport kostar nog bara ett par tusenlappar. 2.000:-

Grävning kräver en grävmaskin. Etablering och ett par timmars grävande. 6.000:-

För plantering krävs rimligtvis ytterligare en kranbil samt vidare grävmaskin. 10.000:-

En nyplanterad tall blåser nog omkull direkt. Den säkras kanske upp med vajrar. 6.000:-

47.000 kr. +100/-50%

Hur mycket är jag ute och cyklar?

Nyfniken skrev:
Du får ingen stor tall för 3000 kronor, det kan du få ge för ett äppelträd som är äldre än den vanliga taniga pinnen som man betalar en femhundring för.
Gammal tråd i ämnet , se sista inlägget för prisförslag.

huggan skrev:
Varför fälla när man kan döda träden? Lättare att komma undan.
Ja det måste väl vara det bästa - inte ur juridiskt perspektiv - dvs - utan om
man vill få ngt gjort - om man tex gräver sig ner lite försiktigt och ringbarkar
och sedan puttar tillbaka det uppgrävna vid lämlig tid på året så borde det väl
kunna funka mer eller mindre obemärkt (förutom att trädet dö då alltså)?

Jag har förersten en granne som ringbarkade sin 60 cm diameter asp (till den
grad att det såg ut som en halvt sluttförd bäverfällning) - trädet lutade svårt
rätt in in 90 graders vinkel på hans L-hus (: ... .

Redigerat:
En stor tall får du nog för under 1000 kronor. Det är bara att fråga en bonde. Förutsatt att du inte skadar vägen med tunga maskiner blir det rent överskott för honom. Ska han sälja den som sågtimmer blir det bara några hundralappar.

Nyfniken skrev:
Det är skillnad på civilmål och brottmål, skadestånd och straff är två helt skilda saker. Skadeståndet syftar till att ersätta den skadelidande och straffet att bestraffa brottslingen. Det finns ingen koppling däremellan.
Jo, det förstår jag. Jag tycker ändå straffskalorna skulle vara jämförbara. M.a.o. Höjas för brott, speciellt ersättning till offer.

Byggis1976 skrev:
Jo, det förstår jag. Jag tycker ändå straffskalorna skulle vara jämförbara. M.a.o. Höjas för brott, speciellt ersättning till offer.
Vad vinner man på det? Det är inte speciellt låga straff om man inte är inne i den svängen och vad hjälper då i straffväg, dödsstraff?

peternicklas
Nyfniken skrev:
Jag tänker mig sex poster

1. Själva trädet.
2. Uppgrävning, fällning och kranbil.
3. Transport.
4. Grävning.
5. Plantering.
6. Säkring.

Trädet i sig kan inte kosta speciellt mycket om man ser till vad virke kostar. Omplanteringsbara träd är säkert något dyrare än vilken tall som helst. 3.000:-

För att gräva upp en tall krävs kanske någon form av specialbil som i så fall är svinigt dyr. Eventuellt behövs även en kranbil. Därtill krävs kanske 3-4 personal. 20.000:-

Transport kostar nog bara ett par tusenlappar. 2.000:-

Grävning kräver en grävmaskin. Etablering och ett par timmars grävande. 6.000:-

För plantering krävs rimligtvis ytterligare en kranbil samt vidare grävmaskin. 10.000:-

En nyplanterad tall blåser nog omkull direkt. Den säkras kanske upp med vajrar. 6.000:-

47.000 kr. +100/-50%

Tror du ligger rätt så bra till i gissningen. Men detta är för varje träd. Kommunen flyttade lite träd för ett år sedan Gick på runt 40000:-/träd.

Intressant, undrar vad det var för sorts tallar, formklippta bonsailiknande skapelser eller vanliga skogstallar? Tycker skadestånden är helt orimliga, bord evara virkesvärdet samt omplantering av ett nytt ungträd. Hade själv kommunenn inne på min tomt (tättbebyggt villaområde) och de tog ner en del fina träd. Man erbjöd sig att plantera ungträd, och det tyckte jag var rimligt. Tallar är ju inte direkt kända för att begränsa insyn, som vissa andra träd kan göra, dock brukar de bli höga och lite tätare i toppen, så visst har man otur kanske de skuggar ens tomt, men det borde gå att lösa med den som äger träden tycker jag. Gissar att detta mest är ett försök att göra sig ett klipp, samt att grannen gjorde detta utan att diskutera, träden är gissningsvis av mindre betydelse.

steve5432 skrev:
Tycker skadestånden är helt orimliga, bord evara virkesvärdet samt omplantering av ett nytt ungträd.
Det tycker jag vore totalt orimligt. Skadeståndet ska kompensera för den skada den skadelidande drabbas av. Tycker du ett ungträd är likvärdigt med ett fullvuxet träd? Du kan väl inte på fullt allvar mena att andra, i princip utan kostnad, ska kunna tvinga någon att ersätta fullväxta träd med ungträd?

steve5432 : Det är skillnad på träd ute i skogen (avsedda för massa eller virke) och träd du har i din trädgård.

J
Tänk på att det bara är vissa som får såga i ett grannskap. Det fina folket skyr inga medel men skriker som grisar när vanliga bonnpöbeln gör samma sak bakom deras hus.

Herrskapet hänvisar gärna till lagen, men tystar ner när deras egen skogsskövling skall granskas. Ofta anlitar dom skogshuggare som sågar proffessionellt mot riklig betalning.

Den här tråden visar hur nördiga stockholmare är- för det handlar nästan alltid om storstadsbor, knösar, och företagsledare.

Grundregeln är: det är ok att såga framför huset, men absolut förbjudet för andra bakom huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.