10 383 läst ·
88 svar
10k läst
88 svar
Fyllefällning prövas i högsta domstolen
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Inte kunna skilja på ditt och mitt som vuxen människa...patetiskt.
Jag har extremt svårt att se hur några träd kan värderas så högt. Och att domstolen köper att nagon behöver ga I terapi för att man har blivit av med några träd känns ju också beklämmande. Summan står inte I proportion till skadan. Skadeståndet borde bli villkorat med att träden återställs, om det nu var så mycket att tjafsa om.
Man tar sig för pannan...
Om inte straffen/böterna/skadestånden blir kännbara skulle vi ha en uppsjö med händelser om folk som hugger ner grannarnas träd för att de skymmer utsikten. "Träden återställs" ...ja, en fullvuxen tall planterar man, och med lite näring så sitter en fullvuxen tall inom ett par dagar...
Om inte straffen/böterna/skadestånden blir kännbara skulle vi ha en uppsjö med händelser om folk som hugger ner grannarnas träd för att de skymmer utsikten. "Träden återställs" ...ja, en fullvuxen tall planterar man, och med lite näring så sitter en fullvuxen tall inom ett par dagar...
Redigerat:
Värdet av träden står i relation till vad det kostar att återställa de skadade träden till så som det såg ut från början, dvs plantera nya likadana fullvuxna träd. Så det borde väl inte vara så svårt att förstå.gäst skrev:Jag har extremt svårt att se hur några träd kan värderas så högt. Och att domstolen köper att nagon behöver ga I terapi för att man har blivit av med några träd känns ju också beklämmande. Summan står inte I proportion till skadan. Skadeståndet borde bli villkorat med att träden återställs, om det nu var så mycket att tjafsa om.
Det är inte konstigare än om du har en 500 tusenkronors bil som blir stulen så nöjer du dig inte med att bli ersatt med en 150 tusenkronors Skoda. Skadeersättning brukar bygga på samma som innan.
Om du vill veta vad det kostar att flytta ett stort träd kan du läsa länkad rapport som i slutet bla beskriver flytten och kostnaden av träd i samband med bygget av norra länken i Stockholm som pågår just nu.
Ett träd en flytt, ca 450 000 kr!!
http://stud.epsilon.slu.se/3903/1/almqvist_c_120314.pdf
Det finns metoder att flytta stora träd som mest används nere i Europa men som man ibland ser här uppe men kostnaden är hög för sådana operationer och tveksamt om det går på mycket höga tallar.
https://www.youtube.com/watch?v=DtOfeMs7wGc
https://www.youtube.com/watch?v=1IV10M1RbEA
Så en ersättning med 180 000 eller mer är nog inte speciellt orimlig.
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Då ersättningen vid grova våldsbrott knappt kommer upp i de summorna så tycker jag detta är sjukt.
Blir man våldtagen så är det inget du kan återställa, man dras nog med det resten av sitt liv.
Att en vuxen människa gör en sådan sak som att såga ner grannens träd ja det är konstigt men att han med 3 st borde inte någon annan granne kommit ut efter att han var klar med första trädet?
Blir man våldtagen så är det inget du kan återställa, man dras nog med det resten av sitt liv.
Att en vuxen människa gör en sådan sak som att såga ner grannens träd ja det är konstigt men att han med 3 st borde inte någon annan granne kommit ut efter att han var klar med första trädet?
Känns ju inte helt naturligt att närma sig någon onykter med en motorsåg igångAndreas Blomkvist skrev:Då ersättningen vid grova våldsbrott knappt kommer upp i de summorna så tycker jag detta är sjukt.
Självklart har du rätt i det. Men frågan är vem som planterar tallar som livsverk?AnneFi skrev:
Som sagt, båda verkar ganska knepiga på sina sidor.
Tycker att detta tar lite sjuka proportioner, men för att vara helt ärlig så är faktiskt mitt och ditt väldigt svårt att förstå. Om man, vilket händer, förlorar ett barn, vad kan man få i ersättning, tror inte att ersättningens storlek spelar någon roll då, det handlar om vilket synsätt man har, vad man har lärt sig, vad som är viktigt i livet! Om jag väljer att förstöra livet för en annan familj pga ett dåligt beslut/dåligt omdöme/tragisk engångsföreteelse eller vad man vill benämna det som, så är det faktiskt bara upp till mig som person att välja vad jag vill göra! Rena hämndmotiv är en gammal urkraft som faktisk florerar i samhället än i dag. Visst, ge damen det hon vill ha, helst lite mera, ingen av oss vet vad som ligger bakom detta beteende, tre tallar kan vara hennes livsverk som media formulerat det som, alla vet väl att allt som skrivs måste vara sant, källkritik är ett måste, omformuleringar inte tillåtna, så allt detta måste vara som "tanten" vill/har sagt, eller har hon kanske tröttnat på en idiotisk granne som trakasserat henne i åratal, en granne som nyttjar media för att komma undan! Men jag har ingen aning, det enda jag vet, att ett barn är mera värt mera än några sketna träd, men det har inte med sakfrågan att göra. Betala, gör upp med henne, gå vidare.... men inga 400.000