Skulle vilja ha ett eller två stora träd i min trädgård, kanske ersätta två lönnar som ser bra risig ut, och några björkar som börjar komma till åren (björkarna blir aldrig riktigt fina här på västkusten , tycker jag)

Kan man köpa hur stora träd som helst, eller blir det orimligt dyrt över en viss storlek? Jag tror någon trädkunnig får komma och plantera, fylla på jord etc och lyfta dit med lastbil. Skulle vara fint om man kunde få ett 5m högt träd på plats direkt. Hur mycket pengar handlar det då om per träd? 20.000:-?

Hästkastanj, lönn, ek och eventuellt ask och bok är träd jag tänker mig.

Dottern planterade en hittad kastanj i kruka som vi sedan satte ut. Nu tre år senare så är det fortfarande bara 2dm högt. :)

Jag sågade ner en jättebjörk som totalt skuggade en stackars lönn som stog igemte.
Lönnen ville jag dock ha kvar, och sågade ner den rejält, var i princip bara kraftiga stammar kvar.. Nu, tre år senare så har den skutit skott som växt till sig ordentligt, och det börjar se ut som ett riktigt fint träd. När alla löv har slått ut så kan man inte se min bärsärkargång med motorsågen.
Kan ju kanske vara ett alternativ för dig.

Visst kan du köpa ett träd för 20'. Det bör bli ett riktigt stort träd. Du kan även köpa dig till planteringen. Transporten kostar och arbetet kostar. Men vill du betala så visst kan det vara värt investeringen för att få ett gott resultat utan att vänta 10-20 år.

Till min förra trädgård köpte jag rejäla träd men höll mig inom ett par tusen kronors-gränsen. Jag funderar nu själv på att investera i ett stort träd eftersom jag behöll ett enda träd vid bygget - en ask som jag är orolig för att den inte kommer att klara sig. Undvik att satsa mycket pengar just på asken eftersom askottssjukan härjar i södra Sverige. Jag anlitade en arborist förra hösten och han avrådde mig också från att sätta kastanj eller ek eftersom man kan förmoda att dessa blir nästa "almsjuka". Jag råddes att sätta lind som idag fortfarande anses vara friska (för mig gäller det dessutom att sätta ett träd som klarar kraftiga kustvindar).

Du känner ingen som har ett halvstort träd, som inte vill ha det kvar? Annonsera på blocket! Träd som är runt 10 år borde gå att flytta. Hyr en minigrävare och gräv upp.

Hur stort träd får man för 20 kkr, inklusive plantering och allt runt omkring?

Lånar tråden lite...
Finns det någon som har prisexempel på lönn och lind i varierande storlekar?

Nilsson2 skrev:
Hej, du hittar priser i [länk].
Klurar på hur dom menar med priserna där, när det står storlek 25-30. Är det omkretsen i centimeter? Eller kan det vara tjockleken till och med?

Fredrik&Karl skrev:
Klurar på hur dom menar med priserna där, när det står storlek 25-30. Är det omkretsen i centimeter? Eller kan det vara tjockleken till och med?
Det är omkretsen som avses.
Jag kollade upp med handelsträdgården vad det skulle kosta att ta hem en skogslind. De plockade faktiskt fram Stångbys katalog. Jag får betala ungefär dubbla katalogpriset.

Dubbla katalogpriset? Varför så mycket? För att det är små volymer? Eller ska dom leverera och gräva ner och allt också?

Frakt och moms och så lite extra till dem själva förmodligen. Tyvärr ingår inte leverans till dörr och plantering.

Kan man inte beställa direkt själv då från stångby?

Peter2400 skrev:
Om du hittar någon med en sådan här maskin ser det lätt ut
att hämta ett träd någonstans.

[länk]
De flyttade ett stort tulpanträd i Folkets park här i Malmö med en sådan maskin för några år sedan. Bara hyran kostade 80.000:-. Fick ta hit den från Tyskland.

Ska man flytta ett befintligt större träd som inte har växt på plantskola i deras containers som begränsar rotsystemets utbredning, så måste man gräva loss trädet successivt under några års tid. Man kan inte få med hela trädets rotsystem och att göra en sådan kraftig rotbeskärning som det är frågan om på en och samma gång kan få ödesdigra konsekvenser för trädet. Man bör istället gräva sig ner runt t.ex. en tredjedel av trädet varje säsong och flytta det den fjärde. Vid varje beskärning bör man fylla igen graven med jord igen så att inte rötterna torkar ut samt att trädet kan bilda nya mindre rötter närmare stammen vilka hjälper trädet att snabbare etablera sig efter flytten.

För de som är intresserade av större träd än de som normalt säljs på svenska plantskolor får normalt vända sig mot Tyskland och t.ex. Bruns plantskola. Där kan man köpa RIKTIGT stora träd, t.ex. en Ek som är 6-8 m hög och ett stamomfång på 100-120 cm för drygt 26 000 Euro. :)

/Kalle

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.