Moderna hårddiskar skall inte haverera pga strömavbrott. Visst kan filsystem bli en aning korrupta, men moderna filsystem klarar av detta och korrigerar felen. Jag har aldrig fått korrupta filsystem pga strömförlust under de senaste tio åren och jag har rätt frekventa problem med elavbrott. Dessutom övervakar jag filsystemet och har inte hittat problem pga detta.

tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Med tanke på att nätet går ner när strömmen går ned så är det inte mycket nytta med UPS. Jag hade det tidigare, men vad löste den för problem egentligen? Inget som motiverar att byta batteri vart annat eller vart tredje år i alla fall...
Då har du för lite UPSer....

Fiber in och UPS på all infrastruktur :)

Vi förlitar oss på 3G/4G när det blir strömavbrott. Vid längre avbrott kan man observera hur signalstyrkan blir lägre efter hand som batterierna tar slut i de närmaste basstationerna.

useless useless skrev:
Nja, hårddiskarna klarar ett strömavbrott, men filsystemen kan bli korrupta. ;)
Jag har blivit av med en hårddisk vid strömavbrott. Den satt i en RAID med fyra diskar som sedan vägrade starta. Flyttade då hårddiskarna en i taget till en PC. Vid tredje disken så vägrade i stället PC:n starta.

Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har blivit av med en hårddisk vid strömavbrott. Den satt i en RAID med fyra diskar som sedan vägrade starta. Flyttade då hårddiskarna en i taget till en PC. Vid tredje disken så vägrade i stället PC:n starta.
Min första hårddisk var till Amigan på hela 20 Meg tror jag. På slutet fick jag veva igång den, då den blivit för trög att kunna startas.

Har för mig jag fick ta en sån där vinklad insexnyckel och peta upp under disken med strömmen på tills den snurrade av sig själv.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk, jag som alltid inbillat (?) mig att jordfelsbrytaren löser ut om det går ut mer ström genom fasledaren än som går in genom nollan.
Apparater som inte är jordade är alltså ej skyddade av JFB?
Man lär så länge man lever.

Eller är det kanske någon annan som inte lever upp till behörighetskraven?

//KoW, behörig, men inte inom el
2000 hade vi en elsäkerhetskurs på jobbet o vi fick se en film om jordfelsbrytarens intåg i Sverige. I filmen visas 2 exempel med levande fiskar i vattenfylda baljor. Man visar att jfb löser ut oavsett om man har 2 eller 3-ledare( när man sänker ner uttag i baljan, med spänning)...man kan ju tycka att en storföretagare som Håkan Svanström borde känna till detta.

Om den skall lösa krävs att baljan är av metall och har Kontakt med jord.
Att bara sänka ned ett ojordat uttag i en vattenbalja av plast ger inte det resultatet.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_3 skrev:
Att bara sänka ned ett ojordat uttag i en vattenbalja av plast ger inte det resultatet.
Det behövs inte alls, räcker ju med att läckströmmen når ~30ma. Tex akryl plast kan vara uv-skyddad där uv skyddet är ledande.

Men den uv skyddade baljan kan ju stå på porslinsfötter och då löser den ju inte ;)

Jag såg dagens avsnitt Fuskbyggarna. En fundering, Vart var strömbrytaren monterad för det nya badrummet, bakom dörren?

I hallen till vänster om badrumsdörren (på gångjärn sidan). Kändes lite avigt att den sitter dold när dörren är öppen.

M
T Tobbe_3 skrev:
Kan man då dra slutsatsen att om inte JFB löser ut av detta så överlever även fisken i baljan isf.?

Varför skulle fisken dö ? Du tror väl inte på att man dör om man ligger i ett badkar och någon slänger ner en brödrost. det är bara på film det är så. det är ungefär lika farligt som det är för fåglarna att sitta på högspänningstrådarna.

M
E elmont skrev:
Varför skulle fisken dö ? Du tror väl inte på att man dör om man ligger i ett badkar och någon slänger ner en brödrost. det är bara på film det är så. det är ungefär lika farligt som det är för fåglarna att sitta på högspänningstrådarna.
Njae, jag vill minnas att vid test så visar sig brödrosten i badet vara lite farligare än så. Ofta/antagligen inte dödligt, men viss strömgenomgång kan ske. Tvärtemot fåglarna då, där ingen ström alls (nåja inte i mA-klassen iaf) flyter mellan benen på fågeln.

Bara så att inte någon som läser det här skulle få för sig att det är oproblematiskt att använda hårfönen i badkaret. Eller något liknande dumt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.