15 929 läst ·
70 svar
16k läst
70 svar
Fusion 360 tråden. Frågor, tips o trix, renderade skrytbilder, snygga ritningar och annat.
Kul att hitta denna tråden på Byggahus där man trots allt hänger en del!
Som en hyggligt van Solid Works ritare försöker jag nu lära mig Fusion 360. Men blir mest irriterad och tycker det verkar värdelöst.... men det hänger gissningsvis snarare ihop med att jag är van vid hur Solidworks fungerar och inte kan Fusion 360. Men jag tycker det verkar extremt mycket krångligare att rita i och montera ihop detaljer än SW.
Men visst, jag har bara suttit med det en dag änsålänge!
Ni som arbetat i både SW och Fusion, vad anser ni?
Som en hyggligt van Solid Works ritare försöker jag nu lära mig Fusion 360. Men blir mest irriterad och tycker det verkar värdelöst.... men det hänger gissningsvis snarare ihop med att jag är van vid hur Solidworks fungerar och inte kan Fusion 360. Men jag tycker det verkar extremt mycket krångligare att rita i och montera ihop detaljer än SW.
Men visst, jag har bara suttit med det en dag änsålänge!
Ni som arbetat i både SW och Fusion, vad anser ni?
Solid Works på jobbet och Fusion 360 hemma. De har båda sina fördelar. Till största del handlar det nog om vad man använder dem till. Att rita 3D modeller går på ett ut för mig. Men CAM beredning av samma modell upplever jag som mycket lättare i Fusion.
Kör Solid på jobbet och är inte speciellt förtjust i det, caddar i Fusion när jag är hemma och tycker nog inte det är mycket sämre än Solid. Lite knepigt att komma in i hur deras constraints funkar men ritar nästan uteslutande möbler i Fusion och då brukar jag köra alla solider i samma part.C crazytok skrev:
Skissar en CAD modell av ett "collet block", som gör det enkelt att indexera runda saker i fyra positioner. Den här är lite annorlunda än de flesta:

Den är lite bakofram från vanliga köpesblock. Den har ingen normal ER-32 mutter på framsidan som man monterar hylsan i, utan istället finns avsmalningen i en skruv som man skruvar i bakifrån. Såg denna design för länge sen och tyckte den var finurlig och mera lågprofil, originalsidan finns inte längre men hittas på wayback machine:
https://web.archive.org/web/20180312084715/http://gtwr.de/projects/pro_er25colletblock/index.html

Den är lite bakofram från vanliga köpesblock. Den har ingen normal ER-32 mutter på framsidan som man monterar hylsan i, utan istället finns avsmalningen i en skruv som man skruvar i bakifrån. Såg denna design för länge sen och tyckte den var finurlig och mera lågprofil, originalsidan finns inte längre men hittas på wayback machine:
https://web.archive.org/web/20180312084715/http://gtwr.de/projects/pro_er25colletblock/index.html
Har du kollat youtube, finns gott om filmer där på temat. länk nedan tex. Jag satte mig in i det en gång i tiden men har glömt det mesta. Nuförtiden kör jag "on the fly" kommando som typ att välja två ytor eller punkter eller annat o högerklicka "align components" som påminner om en simpel mate i solid. Detta är bara en ögonblicksbild och komponenterna är inte låsta mot varandra på något vis men för det jag caddar i fusion kommer jag ofta undan med det.G Gri11en skrev:
Är det någon som har erfarenhet av CAM-delen av F360? Har tidigare gjort en del G-kod till min CNC-fräs men nu får jag inte alls till det. De verkar ha rumstrerat om rejält i den avdelningen. Huvudproblemet är att startpunkten för frässtålet är ett antal mm ovanför arbetsstycket och jag har tagit för vana att placera frässtålet precis i kanten/ovanpå på materialet (där jag även satt origo). Går det att definiera om startpunkten i programmet? Jag ser hur fel det är i simuleringen.
Använde Solidworks för att skapa mallar för pantoroutern. Här är gjorde jag en mall för att göra dubbel-tappar och matchande tapphål. 19x75mm användes som dimensioner här. Tack vare att man kan använda formler så kan man fixa det så att jag kan byta storleken på tappen och allting justeras automatiskt.
Först ritade jag tapparna i verklig storlek. Även fräsbitens och följarens diameter som variabler.
Mallen görs som en separat sketch där dessa världen används enligt pantorouterformlerna för att skapa en mall i korekt storlek. Justerar jag på fräsbitens storlek så ändras mallen, likaså om jag ändrar följarens storlek. Så på det viset sparar det mig en massa matte i huvudet. Från denna kan jag göra en mall för dubbeltapp i olika storlekar enligt behov.
Ville man dra det hela vägen kunde man ju 3d printa en mall, eller fräsa en om man har CNC. Men jag tillverkar på gammaldags vis, bara jag får siffrorna som behövs först.

Först ritade jag tapparna i verklig storlek. Även fräsbitens och följarens diameter som variabler.
Mallen görs som en separat sketch där dessa världen används enligt pantorouterformlerna för att skapa en mall i korekt storlek. Justerar jag på fräsbitens storlek så ändras mallen, likaså om jag ändrar följarens storlek. Så på det viset sparar det mig en massa matte i huvudet. Från denna kan jag göra en mall för dubbeltapp i olika storlekar enligt behov.
Ville man dra det hela vägen kunde man ju 3d printa en mall, eller fräsa en om man har CNC. Men jag tillverkar på gammaldags vis, bara jag får siffrorna som behövs först.

I och med de stora förändringarna de gjort i gratisversionen av Fusion får jag stora problem med min fräs, det visar sig att de förenklat och gjort så att så kallade "rapid movements" som normalt är när frässtålet inte skär går lika långsamt som själva skärande förflyttningar. Dock verkar de ha gjort så att de flesta post-processorer inte längre kan se skillnad på dessa förflyttningar och andra. För min fräs så funkar det inte alls särskilt bra eftersom den kan köra snabbare i X- och Y-led än i Z-led och dessa förändringar gör att G-koden innehåller en hel radda med förflyttningar som sker just med skärhastigheten. Detta leder i sin tur till att min fräs tappar steg och gräver sig djupare och djupare ner i ämnet/wasteboarden.
Den enda lösningen jag hittat på detta är att manuellt ändra i G-koden, tur att man inte fräser ut alltför avancerade prylar.
Man kan ju lösa detta med att köpa programmet förstås och det kanske man borde men av någon anledning så lockar det inte...
Den enda lösningen jag hittat på detta är att manuellt ändra i G-koden, tur att man inte fräser ut alltför avancerade prylar.
Man kan ju lösa detta med att köpa programmet förstås och det kanske man borde men av någon anledning så lockar det inte...
Igår kväll försökte jag använda fusion 360 för att göra en hylla för ett hifi system, men dom har förvärrat hela programmet såpass att jag stängde av det i frustration. Massa saker är begränsade och det hoppar fram och stör en med pushiga rutor om att köpa det för att få si och så, och dom ständiga uppdateringarna som mest plockar bort mera funktioner och tvingar en starta om, och man måste logga in i eget program....
Solidworks då? Ja Dassault stängde ner det så man får inte längre använda det. Så det är onödigt att fortsätta med det också.
Man kan säga man har blivit bränd på SaaS konceptet här, och all mjukvara som kommunicerar i bakgrunden.
Rekommenderar ingen att träska ner sig i de komersiella lösningarna om man inte verkligen tänker jobba i den miljön och ska köpa programmen eller får dom köpta åt sig. Blir bara en massa dubbeljobb då du slutligen blir bränd och tvingas byta.
Laddade hem freecad igår. Då vet man iallafall var man står. Dags att lära om sig.
Här är en intro tutorial till Freecad som jag började på.
Solidworks då? Ja Dassault stängde ner det så man får inte längre använda det. Så det är onödigt att fortsätta med det också.
Man kan säga man har blivit bränd på SaaS konceptet här, och all mjukvara som kommunicerar i bakgrunden.
Rekommenderar ingen att träska ner sig i de komersiella lösningarna om man inte verkligen tänker jobba i den miljön och ska köpa programmen eller får dom köpta åt sig. Blir bara en massa dubbeljobb då du slutligen blir bränd och tvingas byta.
Laddade hem freecad igår. Då vet man iallafall var man står. Dags att lära om sig.
Här är en intro tutorial till Freecad som jag började på.
Började labba lite med animeringsverktyget i söndags, hyfsat lättmanövrerat efter man kommit över starttröskeln. Kanske ska fila lite mer på filmen, speeda upp vissa sekvenser o zooma lite mer emallanåt, vissa saker syns inte så tydligt i telefonen som det gjorde i datorn.
Ser ju enkelt ut att pussla ihop det där bordet.🙃
Ser ju enkelt ut att pussla ihop det där bordet.🙃
Redigerat:
Klicka här för att svara