R roli skrev:
Helst skall man ha en sådan här mus eller liknande när man kör inventor, solidworks eller liknande program. Underlättar en hel del men kostar flis....

[bild]
Jag kände att det var enda möjligheten för mig att lyckas, skulle aldrig gå annars.

Asså hallå...kan ni inte låta @Daniel_N få tro att hans nya mus är state of the art, åtminstone några dagar i alla fall?

Jag är uppväxt med NX där musmittknapp är acceptera/klicka grön bock, whatever. På den tiden jag caddade det programmet var mus med lättnedtryckt mittknapp prio 1, blev väl ett par tusen tryck om dagen på den knappen.

Kört en hel del med spacemouse men faktiskt återgått till tangenter. Då har man vänstran fri att skriva mått på saker o ting istället för att ratta spacemouse, musen i höger hand (såklart). Kan va ute o cyklar nu, minns knappt hur jag hade händerna på spacemousetiden.

Hade gärna också varit med på en sådan utbildning.
Har kört SketchUp en del, dock inte tillräckligt då kunskaperna är högst mediokra. Men man kanske skulle ge Fusion en chans.

richardtenggren
Spacemouse är ett måste, men det lurigaste är att vissa får för sig att ha konstiga inställningar, vilket är drygt om man ska hjälpa någon ;)

Tyvärr har jag ingen hemma ännu :/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Spacemouse är ett måste, men det lurigaste är att vissa får för sig att ha konstiga inställningar, vilket är drygt om man ska hjälpa någon ;)

Tyvärr har jag ingen hemma ännu :/
Inställning en till cad verkar vara samma som till snickrande här på forumet. Man "måste" ha alla de bästa verktygen innan man gjort så mycket. ;):geek::D

Tycker det går bra med min 10 euros datamus.

richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Inställning en till cad verkar vara samma som till snickrande här på forumet. Man "måste" ha alla de bästa verktygen innan man gjort så mycket. ;):geek::D
Nja, som sagt hemma kör jag utan, men det blir så mycket trevligare om man jobbar med det dagligen, missade att skriva ”...ett måste professionellt” ;)

Jag gillar också genvägarna man kan programmera på knappsatsen, även om jag idag har en enklare modell, Pro. Men även den har genvägar, men jag har tidigare testat Enterprise som kan anpassa genvägarna beroende på vilken ”applikation” man är i, tex ritning, modell och simulering.

Kör just nu Revit här hemma, där kan man inte(?) rotera modellen mha scrollhjulet vad jag förstått... så hade varit smidigt med en spacemouse :)

Shakula Shakula skrev:
Hade gärna också varit med på en sådan utbildning.
Jag har hört att Pysslarn ska köra en kurs när Baxarsekten™ åker till Varberg för att baxar runt hans maskiner o inviga nya snickeriet!

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Mera lekande i fusion, det man har tid och ork med då det är -22 ute och man är hemma med två barn. Work in progress än så länge, jobbar med fusions plåtbockningsfunktioner och försöker bygga ett bord till min portabandsåg.

UFPZK9L.png

E3MWx24.png

Nån som har ett hum om vad det kan kosta att få lite plåt skuren och bockad annars? Nu skulle man haft det där magnabend projektet fixat men jag har inte ens speccat upp det i CAD ännu. Planerat det sen i höst. Elektromagnetisk plåtbock.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
En sak annars, kanske fusion experterna vet om detta funkar. Men jag skulle vilja kunna göra mera komplicerade plåtprofiler som 2D sketcher med bockningsvinklar inritade och sen ta det till en 3D modell. Jag vet inte hur det skulle gå till i dagsläget eller om det stöds, man går ju mest från 3D till 2D enligt det jag sett än så länge.

Man kan mest bara göra enkla profiler man "extruderar" och sen skapar bockar genom att extrudera dom kanterna i sin tur.

Featuren att omvandla vanligt ritade solider till sheetmetal är standard i köpecadprogram men den finns inte än i fusion. Verkar var under "future consideration" https://forums.autodesk.com/t5/fusi...sheet-metal-convert-solid-to-sm/idi-p/7249325

edit...insåg nu att det kanske inte riktigt var det du frågade efter. Nä det verkar inte gå att skissa en mer avancerad sheetmetalprofil som man extruderar heller. Ganska B sheetmetal modul.

Edit2. Det verkar finnas en plugin som kan platta ut sheets. Om jag skulle caddat nåt avancerat bockat hade jag isåfall gjort det med ytor som jag sen gett en tjocklek. Platta geometrin hade jag gjort med den där pluginen (som plattar ut ytorna som soliden är gjorda med). https://apps.autodesk.com/FUSION/en/Detail/Index?id=3499335255055878377&appLang=en&os=Win64

Redigerat:
Så, gå till Patchmode, rita hela plåten i ytor. Dom funkar som solider men har ingen tjocklek, urtag görs med trimverktyget. Ytorna sys ihop så de blir en sammanhängande ytbody. Denna ska gå att platta ut med pluginen. För att få tjocklek på ytbodyn kör thicken. Låter krångligt men inte så svårt.

Försökte göra ett väldigt basic exempel, kolla modellträdet för modelleringsordning.

Steg-för-steg CAD-modellering av en plåt med urtag och tjockleksprocesser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte mer som jag ritar benprofilen till bordet i 2D, gör det till en 3D modell och viker modellen på mitten 90 grader. Alltså jag ritar den som färdigt utplattad skiss och går typ bakåt mot arbetsflödet för att få en 3D modell.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tänkte mer som jag ritar benprofilen till bordet i 2D, gör det till en 3D modell och viker modellen på mitten 90 grader. Alltså jag ritar den som färdigt utplattad skiss och går typ bakåt mot arbetsflödet för att få en 3D modell.
Det verkar inte finnas nåt bend-verktyg så det funkar inte.

Rekommenderar dock starkt att rita sheetmetalprylar i 3D och sen platta ut det.

Det är det jag gör nu med benen, men det var en såpass enkel geometri att jag tycker det hade gått snabbare att göra så än 3d rutten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.