6 082 läst ·
79 svar
6k läst
79 svar
Funderingar Inför Husköp - Råd mottages tacksamt
Gissar att det inte blev någon avstyckning då? Ganska omedelbart tillträde?
Grattis! Himla charmigt hus. Om ni har mycket träd att fälla är även en enkel vedkap från typ jula till stor hjälp.
Greppar inte riktigt bilderna fanns det dränering? Gick takavvattningen dit?
Har inte minigrävare själv och är inte så insatt men en släkting har och den är go för lite småjobb men om du ska gräva ner till under källarnivån och hela källaren är under jord blir det för djupt och de når inte ner. Hur in en maskin+maskinist ist?
Lycka till!
Grattis! Himla charmigt hus. Om ni har mycket träd att fälla är även en enkel vedkap från typ jula till stor hjälp.
Har inte minigrävare själv och är inte så insatt men en släkting har och den är go för lite småjobb men om du ska gräva ner till under källarnivån och hela källaren är under jord blir det för djupt och de når inte ner. Hur in en maskin+maskinist ist?
Lycka till!
Hej! Tack tack 😁 det blir en avstyckning, men det gör oss inte så mycket. Klart det är kul att ha mark, exempelvis för att kunna ha djur och odla en del. Tomten kommer hamna på ca. 5000 kvm och det räcker nog ändå. Man kan ju alltid arrendera eller köpa till mark senare, just nu är prio huset.Vrana skrev:
Gissar att det inte blev någon avstyckning då? Ganska omedelbart tillträde?
Lycka till!
Ang. träd; vi har väl en 10-20 popplar som ska ner. Problemet är att de står vid vägen (E4!) och lutar utåt mot den... bonden (säljaren) sa att han skulle hjälpa mig ta ner dem med traktor, så jag håller tummarna för det. Har fällt en del träd i mina dagar men jag vet när jag behöver assistans 😉
Hela källaren är inte under jord, skulle tippa att man behöver komma ner 1,5-2 m. Bulk-jobbet kan göras med minigrävare förutsatt att man gräver som en vallgrav och ramp upp-ner från den. Kommer inte hyra in en grävmaskinist, då spricker kalkylen tyvärr. Kanske att bonden kan sladda förbi med en traktorgrävare men vi får se... vi behöver en mingrävare oavsett för andra jobb så det är nog lika bra att köpa en.
Jag blandade ihop det lite, det finns högst sannolikt ingen dränering. Däremot är dagvattnet/takavrinning kopplat till rören du ser på bilderna. Röret fortsätter under mark bort från tomten (vet ej hur långt). Kan ladda upp lite fler bilder, borsten ligger i rörets riktning.
Jag bor vid en väl trafikerad landsväg och efter en vecka så märks inte trafiken
Fördelen med mantrat "läget, läget, läget" är att det skrämmer bort en del köpare och i vårt fall fick vi huset riktigt billigt.
Varför få en högre månadskostnad än nödvändigt?
Vi har vänner som bor i Köpenhamn och längs deras gata är det minst lika mycket trafik som vi har men ändå en hög boendekostnad
Fördelen med mantrat "läget, läget, läget" är att det skrämmer bort en del köpare och i vårt fall fick vi huset riktigt billigt.
Vi har vänner som bor i Köpenhamn och längs deras gata är det minst lika mycket trafik som vi har men ändå en hög boendekostnad
Skönt att höra! Så resonerade vi också, det var även farsans replik ang trafiken "Ni vänjer er..." 😅Kloge skrev:
Jag bor vid en väl trafikerad landsväg och efter en vecka så märks inte trafiken
Hade huset/gården inte haft vägen invid så hade den nog gått för 2,5-3 MSEK. Läget i vårt fall är jäkligt nice också, kor intill tomten, bad i vättern 2 min bort, skogen likaså... Finns även en insjö 10 min promenad därifrån.
Men det är som du säger, människan är ett flockdjur med gruppmentalitet. Alla tycker lika "bara för att" 🙃
Nja, att priset är lägre bara för "flockmentalitet" köper jag inte riktigt, jag är rätt övertygat av att det är för många helt enkelt inte vill bo där.Kloge skrev:
Vårt sommarboende är snart till salu, där vägljud från en väg som ligger både längre bort och är mindre trafikerad, är en del av beslutet.
Sen ska man ju inte förringa att det finns en del hälsorisker förknippat med ett sådant boende:
Barn riskerar försämrad utveckling av lungfunktioner på grund av dålig luftkvalitet.
Konstant buller skapar stress som kan leda till högt blodtryck, sömnsvårigheter, hjärt- och kärlproblem.
Detta kan man ju såklart få i städer med.
Men är ni nöjda så grattis och lycka till med det nya boendet.
Klicka här för att svara