SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Där skulle du haft med dig fuktmätaren, åtminstone för att kontrollera de där fläckarna i innertaket! Fläckarna kan komma av vatten som läckt in genom taket, men det kan också vara bålgetingar som byggt bo ovanför rummet (om det är vind eller liknande ovanför). Jag har såna fläckar i ett av mina hus, vilket förmodligen skrämde bort en och annan spekulant och fick de kvarvarande att buda försiktigt
Håller med, men hade inte tillgång till någon pall/stege för att mäta. Jag killgissar att det är gamla fuktskador, kan även vara från möss/gnagare eller helt enkelt kraftigt regn. Vinden är ovanför, isolering är väldigt gammal (glasull med papp-skikt?). Den behövs bytas snarast. För övrigt har alla möjliga djur tillgång till den där vinden, fanns spår efter fåglar (högar av skit exempelvis).
Jag hade varit uppe på vinden och sett att taket var tätt och att det fanns några bålgetingbon, så jag var inte orolig. Men några av dina bilder är från vinden, va? Sågspånet ser torrt och fint ut. Takskadorna lär behöva fixas snart. Är det pågående läckage runt murstocken eller är det gammalt?
Ja alla bilder som visar takspån/innertak är från vinden. Skadorna är förmodligen inte från bålgetingar - såg inga tecken på stora bon/rester av stora bon på vinden. Däremot rester av bon från vanliga getingar samt en del pingisboll-stora bon från denna säsong. Läckaget från murstocken ser gammalt ut. Förmodligen kraftiga regn, inget jag blir orolig för faktiskt.
Källaren är ingen större anledning till oro enligt bilderna. Källaren ligger faktiskt under marknivå, och där finns det helt naturligt markfukt. Man kan börja oroa sig om det står en decimeter vatten i den oinredda källaren, annars är lite fukt på väggarna bara normalt. Att det luktar "källare" också. Man förvarar inte vinterkläderna där, utan potatisen, dahliaknölarna och syltburkarna. När benen på trähyllorna ruttnat upp efter 50 år sätter man dit nya.
Alright, tack för hinten. Skulle gärna vilja ha bort den källarlukten dock. Men vet inte hur. Steg 1 är ju som sagt innan att få bort all växtlighet, leda bort takavattningen från huset, eventuellt gräva/dränera runt huset.
Strimmig trägnagare trivs i källarmiljöer eftersom där är a) svalt och b) lite fuktigt. De gör som regel mest kosmetisk skada. Det är en betydligt större anledning till oro om du hittar de små trämjölshögarna uppe i huset, där ska det liksom inte vara svalt och fuktigt. I synnerhet inte fuktigt. Myror uppe i huset, eller på fasaden eller krypande upp på grunden är ett annat varningstecken för fuktskadat trä. Har du sett några myror?
Vi såg inga tecken på angrepp i andra delar av huset, alltså inga högar med mjöl. Däremot en del gångar i den stående timmerstommen (se bilder, den är synlig från insidan av utbyggnaden). Vi såg inga myror eller tecken på myror heller
Källarfönstrena fixar du genom att gräva bort jorden och renovera fönstren enligt tips i tidigare inlägg.
Yes det är vi med på :) som bekant är de ju av kärnvirke så de tål ju en del, även om det gjorde lite ont i mig att se dem bli misshandlade så

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Något jag funderar på är varför man lagt tak direkt på takspån utan att lägga undertak (exempelvis oljehärdad board/masonit). Det gör ju taket väldigt otätt i händelse av läckage samt att takspånen går åt snabbt. Samtidigt är ju taket väldigt luftat och kan torka ut lätt.

Jag tror att taket kan klara 2 år till iallafall om det får ordentligt med kärlek denna sommar, dvs. röja bort allt organiskt material på pannor, täta där det är otätt osv.

Avloppet ska vara stambytt enligt mäklaren, frågade ej när men såg att delar av gjutjärnsavloppet var utbytt till plaströr. Avluftningen är fortfarande av gjutjärn dock.

Blev positivt överraskad av att det är stående timmerstomme, jag antar iallafall att det är det i resten av huset (det man kan se av stommen är från inifrån utbyggnaden för trappan ner till källaren.

Vad tror ni spåren i den bruna & blommiga tapeten kan vara efter? Något skadedjur som gjort gångar? Det ser väldigt mycket ut som det

Redigerat:
Vet inte om någon följer tråden längre. Men uppdaterar ändå.
Det var budgivning igår, budgivare 2 la sig när vi gick upp till 1,4 MSEK. Alltså är vi högsta budgivare, men inget är klart ännu. Inväntar slutbesked att budgivare 1 lagt sig samt att ingen från visningen är fortsatt intresserad (enligt mäklaren), sedan såklart återkoppling från säljaren.

Men pappren lär ju skrivas denna eller senast nästa vecka, sen blir det att rivstarta med allt som måste göras. Kan uppdatera här i tråden om någon vill följa, kommer garanterat behöva bolla idéer och tankar!

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jadu det sket sig lite... det kom in en budgivare 4 in i bilden som höjde till 1450000. Vi känner väl stt vi stannar på 1.4MSEK. Riktigt tråkigt, men så är det ibland. Har vi tur väljer säljaren ändå oss men det är osannolikt tror jag

Nu har du ju i alla fall skaffat kunskap och erfarenhet inför nästa objekt. Det finns fler hus. Klokt att inte dras med i budgivningen när det börjar bli för dyrt.

• Gilla
Vrana och 2 till
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Jadu det sket sig lite... det kom in en budgivare 4 in i bilden som höjde till 1450000. Vi känner väl stt vi stannar på 1.4MSEK. Riktigt tråkigt, men så är det ibland. Har vi tur väljer säljaren ändå oss men det är osannolikt tror jag
Har ni något annat att erbjuda än pengar som kan locka säljarna? Friskrivningsklausul och "lämna kvar alla grejer och ni slipper flyttstäda" är inte användbart, tyvärr, eftersom det redan finns friskrivning och huset är tömt.
Flexibelt tillträde funkar heller inte, eftersom det är en avstyckning och det inte går att tillträda förrän avstyckningen vunnit laga kraft.
Jag föreslår halmstrået att kontakta mäklaren och poängtera att ni inte vill ha någon besiktningsklausul och att ni kan skriva kontrakt direkt. Kan funka om den högre budgivaren är nojig över taket och källaren och sånt 🤓.
Erbjud er att dela kostnaden för avstyckningen eller t o m ta hela kostnaden (om ni har råd).

• Gilla
mhoglund
  • Laddar…
Lite uppdatering... vi fick huset till 1.6 😅

En bit över budget men vi tog ett rationellt beslut, vi var inte beredda att bara släppa det sådär. Så nu har de senaste dagarna/kvällar spenderats ute vid huset med borttagning av växtlighet runt fasad, röjning på tomten (övervuxen), lite klättrande på tak, nedsågning av träd och allmänt fix i trädgården för omväxlingens skull.

Jag tog ett bad igår i Vättern efter ha blivit täckt av växtrester från min framfart samt inhalation av en matsked pollen/damm av olika slag. Även fyllt på med stelkrampsspruta och tagit TBE vaccin efter att vi plockat 10-20 krypande och några sittande fästingar 😉

Funderingar;

Tak
Har endast kunnat kolla undertaket på huset på ett ställe (hörn). Virket och sticketaket/spåntaket ser relativt friskt ut för sin ålder. Torrt men skräpigt.
Måste rensa och spola hängrännor som är överfyllda av skräp samt justera fallet. Tips på hur man gör det smidigt? Beslagen är rostiga och äldre. Taket behöver tvättas och målas. Har köpt bensaltensid som jag ska spruta på. Kommer ta bort en del mekaniskt också. Målningen blir väl nästa säsong

Dränering
80% av växtligenheten är borta. En del stora rötter kvar som ska grävas upp. Smårötter kan man rycka manuellt. Behöver även slita upp roten efter trädet med traktor, men den ska friläggas först så vi inte gör något idiotiskt (drar sönder bärande struktur/försvagar källargrund). Takavattningen går ner i backen i rör, ej hittat utloppet men kan vara kopplat mot VA-anslutningen. Dock är dräneringsröret igensatt 20-30 cm ner i backen (gröpte med handen så långt jag nådde. Tänkte köpa en högtryckstvätt och montera en avloppsrensslang och köra ner, tankar på det?

Fasad
Fasaden behöver alg/lav-behandlas. Ska spruta på bensaltensid där också. Vi målar högst troligt inte denna säsong eftersom vi isåfall behöver ställning och det känns som ett för stort projekt just nu, funkar ju heller inte med dräneringsjobb. Vi avvaktar nog med fasaden till iallafall nästa säsong.

Övrigt
Är redigt sugen på en minigrävare för att kunna dränera själva samt koppla samtlig takavrinning mot rören i backen. Kan bli en scheppach, mini exc815. Billig och verkar robust. Tar gärna återkoppling om ni har tips och idéer.

Har inhandlat en avfuktare som ska ner i källaren. Även en motorsåg (trädet kapades med fogsvans, rekommenderar ej). Röjsågen blev en Meec, fick med insats för häcksax, liten kejdesåg, trimmer samt röjkniv för 2000. Helt ok pris, den lär väl hålla 1-2 säsonger iallafall. Vi hade inte tid att leta en bättre.

Alla tankar, förslag och idéer mottages tacksamt!! Även konstruktiv kritik 😬

Laddar upp lite bilder.

• 20260614_172416.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260616_192800.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192811.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192827.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192851.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192904.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193559.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193602.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193607.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192756.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_191425.jpg
    Skapa konto
  • 20260614_172420.jpg
    Skapa konto
  • 20260614_172428.jpg
    Skapa konto
  • 20260615_181759.jpg
    Skapa konto
  • 20260615_193938.jpg
    Skapa konto
  • 20260615_194004.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_145659.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_150321.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_150543.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
vickan11 och 6 till
  • Laddar…
Grattis. Försök att låta bli att göra allt samtidigt bara. 👍

• Gilla
mhoglund och 1 till
  • Laddar…
Fler bilder

• 8fa55bd0-55f3-467d-938d-2840d131bcac.jpg
    Skapa konto
  • 20260614_172341.jpg
    Skapa konto
  • 20260614_172349.jpg
    Skapa konto
  • 20260614_172357.jpg
    Skapa konto
  • 20260614_172359.jpg
    Skapa konto
  • 20260615_193938.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192928.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_192939.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193020.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193807.jpg
    Skapa konto
  • e4b9b12b-7a99-4aea-b360-046495beb178.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193008.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193015.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193807.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193814.jpg
    Skapa konto
  • 20260616_193900.jpg
    Skapa konto
  • 590c6d0b-a2aa-4bc2-b3e5-f9d038435b01.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Grattis !
Då är sysselsättningen denna sommar räddad då ? :)
Ser ut som ni redan hunnit röja en del växtlighet och fått in lite ljus :)

E EttAnvändarnamn skrev:
Grattis. Försök att låta bli att göra allt samtidigt bara. 👍
Yes, jag försöker! Det är en konstant strid men också en av anledningarna till att jag vill fortsätta posta i tråden, så att jag kan ta in andras tankar och idéer och inte bli fast i egna tankegångar och planer. Tack för tipset!

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Grattis !
Då är sysselsättningen denna sommar räddad då ? :)
Ser ut som ni redan hunnit röja en del växtlighet och fått in lite ljus :)
Ja exakt... helt plötsligt blev det väldigt lätt att planera för vad man ska göra på semestern 😀 Barnen ska såklart också få ha kul men vi håller oss i närheten av huset hehe. Kanske kan bjuda på en tripp till Liseberg eller A.L Värld.... ⏰💸

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
Kul! Grattis!
Önskar er all lycka med ert projekt 😀.

• Gilla
mhoglund
  • Laddar…
K Kapabel skrev:
Kul! Grattis!
Önskar er all lycka med ert projekt 😀.
Tusen tack! 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.