Vad är det Gert burkar säga? Läget, läget, läget...
Jag har väldigt svårt att se att du får tillbaka några som helst pengar för renovering på ett hus som ligger i vägrenen på E4...
Jag hade sprungit illa kvickt där ifrån -sämre läge får man leta efter.
För samma pengar får du ett färdigt hus bara några km inåt land, ingen sjöutsikt men inte heller långtradare.

G
köp och köp en färgspruta perfekt att måla furu med speciellt tak...

K Kontoristen7 skrev:
Jag har väldigt svårt att se att du får tillbaka några som helst pengar för renovering på ett hus som ligger i vägrenen på E4...
För samma pengar får du ett färdigt hus bara några km inåt land, ingen sjöutsikt men inte heller långtradare.
Jag hör dig! Vi är fullt medvetna om läget, även bullernivåerna är under "acceptabel" gräns, uppmätt av Trafikverket. Vi är inställda på att bygga ett plank och plantera häck längst med vägen - om vi tycker att det behövs!
Men vi har varit på platsen ett flertal gånger och det stör oss inte. I övrigt är läget riktigt bra, lantlig atmosfär med bullerbyn-känsla. Så för oss är det inget problem. Vi köper inte fastigheten för att renovera och sedan sälja, alltså är inte närhet till motorväg en riskfaktor vi tar med i kalkylen.

Några km inåt land kostar husen 2-3 MSEK minst. Speciellt i den storleken och med den tomten

G Greger_08 skrev:
köp och köp en färgspruta perfekt att måla furu med speciellt tak...
Nice, bra tips! Har funderat på det också, aldrig kört det utomhus. Har ju kvar 3 burkar betongpannefärg i förrådet... kanske drar på dem på pannorna också när man ändå är igång (efter taktvätt dock)

K Kapabel skrev:
”Naturligtvis har vi olika preferenser och kvalitetskraven varierar också, men en sak är säkert, det som är billigt är billigt av en anledning. Det som också är säkert är att seriösa hantverkare är inte billiga”
————————————————————
Det finns väldigt mycket mer än det du nämner som är säkert.
Ett exempel är att det säkert finns optimistiska glada och positiva människor, åsså finns det dysterkvistar som fokuserar på det som kan gå åt skogen.

Mitt råd till ts: lyssna på råden och gör det som känns rätt.
Kan gå hur bra som helst.
Gör det inte det så är det o ta nya tag👍😀.
Tack! Ja så är det ju, jag är väl obotlig optimist och det biter en i arslet. Men oftast blir livet trevligare med den inställningen. Försöker agera någon slags realistisk pessimist här då (med optimistiska undertoner ;) )

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Jag har inte gjort någon "bedömning" utan säger att man kan upptäcka saker som i slutändan gör rivning billigare än renovering.

3-4 millioner för att renovera ett hus som är så pass nergånget och gammalt är inte alls konstigt.

Nytt värmesystem: 350k i det ingår inga nya element eller rördragningar, endast ny "panna".
Nytt ventilationssystem om det saknas: 150k
Byte av elledningar: 150k
Invändig målning / tapetsering: 80-120k
Parkettslipning och lackering (eller annat golvarbeten: 50-100k.
Nya vitvaror: 100k (beroende på vilka krav man har).

Lägg till all utvändig arbete, så som dränerind, isolering av husvägg/källarvägg, tak, vindskivor och fasadrenovering. Kostnaderna springer fort iväg. Hamnar allt det under 3 millioner kan man skatta sig lycklig.

Jag har precis köpt en fastighet som är byggd 2003, hög standard enligt 2003 normer och budgeterat ca. 1 million för renovering. Är uppe på 600k nu, men en hel del är kvar, så jag är glad att även om jag skjuter över är det OK för mig.

Naturligtvis har vi olika preferenser och kvalitetskraven varierar också, men en sak är säkert, det som är billigt är billigt av en anledning. Det som också är säkert är att seriösa hantverkare är inte billiga.
Självklart kan det dra iväg, men det kommer vi inte låta det göra. Vi kommer göra så mycket som möjligt själva, som sagt. Skulle uppskatta om du läste första posten grundligt eftersom jag där går igenom vår plan och grov budgetering (Best case -> Worst case).

Jag tror ingen av oss har mer rätt än någon annan, det handlar om inställning. Vi är medvetna om att det är ett gammalt hus och det finns alltid risker. Men det finns det med hus som ser perfekta ut på ytan också, som från början kostar 3-4 MSEK. Just det låga ingångspriset ser jag som en möjlighet, därför är jag villig att ta en kalkylerad risk.

M mhoglund skrev:
Fler bilder för invändigt underlag.
Såg ju inte alltför illa ut det där. Ta det steg för steg och rum för rum.
Grundtipset från mig, som har både totalrenoverat och byggt nytt, är att avsluta ett projekllt inna du börjar med nästa: Börjar du med alla rum samtidigt så kommer du stå i ett byggkaos och när väl "byggdepressionen" sätter in, det gör den vi så stora projekt, under en period, så är det skönt att kunna vänta med en del saker och ha lite nyrenoverade rum att "krypa in i".

Det enda som på de senaste bilderna slog upp min ögon var källaren; Det ser ut att vara eller ah varit rejäla fuktgenomslag där på väggen.
Är det inte ngt pågående mögel och rimliga fuktnivåer så kanske det indikerar periodiska översvämningar, eller bara mgm enstaka: Men på sikt lär en dränering vara ngt man vill göra.

Växtligheten på fasaden är väl lite typiskt för ett hus som stått tomt (eller inte kunnat skötas om) på många år. Den skall såklart bort: Omöjligt att veta omfattnignen av skadorna under den, men som sagt: Allt går att reparera och byta med tid energi och lite pengar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Såg ju inte alltför illa ut det där. Ta det steg för steg och rum för rum.
Grundtipset från mig, som har både totalrenoverat och byggt nytt, är att avsluta ett projekllt inna du börjar med nästa: Börjar du med alla rum samtidigt så kommer du stå i ett byggkaos och när väl "byggdepressionen" sätter in, det gör den vi så stora projekt, under en period, så är det skönt att kunna vänta med en del saker och ha lite nyrenoverade rum att "krypa in i".

Det enda som på de senaste bilderna slog upp min ögon var källaren; Det ser ut att vara eller ah varit rejäla fuktgenomslag där på väggen.
Är det inte ngt pågående mögel och rimliga fuktnivåer så kanske det indikerar periodiska översvämningar, eller bara mgm enstaka: Men på sikt lär en dränering vara ngt man vill göra.

Växtligheten på fasaden är väl lite typiskt för ett hus som stått tomt (eller inte kunnat skötas om) på många år. Den skall såklart bort: Omöjligt att veta omfattnignen av skadorna under den, men som sagt: Allt går att reparera och byta med tid energi och lite pengar.
Tack för tips!
Yes, det har man ju lärt sig av arga snickaren också. Ett rum/projekt i taget. Gå inte på och blås ut hela våningar etc.

Det där med att göra klart ett rum för att kunna skyla undan resten av skiten gillar jag ;) så kommer vi nog göra, förslagsvis sovrummet då.

Angående källaren håller jag helt med. Den gör mig mest orolig och är störst risk eftersom jag inte vet hur den ser ut utvändigt heller.. det kan ju vara helt söndervittrat. Måste kolla upp det mer, om man kan rädda en riktigt dålig källargrund. Att riva bort växter och dränera står på agendan. Så som vi tänkt att lägga upp det är;
Sommar 2026;
Grund: Bort med all växtlighet runt huset, gräva upp rötter. Öppna upp trädgården (såga ner träd, bort med sly och högt gräs) för att få in mer ljus (torka ur). Eventuellt gräva en del, bort med matjord. Dra om takavvattningen och leda den bort från huset (ner i sluttningen nära vägen, eventuellt stenkista framöver).
Tak; Lappa och laga, täta. Bort med organiskt material. Spola ur ränndalar, hängrännor och stuprör. Eventuellt nya stuprör med "mossavskiljare" 😅 och sedan fortsätta dra rören bort från huset/grunden som nämnt innan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Hej, tack för svar!
1: Jo men det funkar enligt säljaren, brunnen/källan ligger 100 m från huset på en höjd ("naturlig källa"). Det kan sina en del under torra somrar, det har han uppgett. Men det går alltid att åtgärda/borra ny brunn.
Sånt är bra för er att veta. Till visningens att-göra-lista: Spola vatten i kranarna, smaka gärna om det inte ser/luktar allt för illa. Spola toaletterna.
M mhoglund skrev:
2: Det finns inget kommunalt avlopp i närheten, har kollat med kommunen. Jag missuppfattade honom (tror jag), det är alltså dagvattenrören som är kopplade till avrinningen vid motorvägen. Det ska finnas ett enskilt avlopp på fastigheten, har ej hittat det än dock. I värsta fall får jag installera trekammarbrunn.
Hör med kommunens hushållsavfallsverksamhet eller deras entreprenör som sköter slamtömningen. De har koll på alla enskilda avlopp i kommunen. De vet vilken sorts avlopp det är och var brunnslock o dyl ligger. (Slamtömning räknas av någon anledning till hushållsavfall.)
M mhoglund skrev:
Tomten är under avstyckning, det kan förhandlas med säljaren. Det är ingen dealbreaker för oss eftersom mark bara blir en bonus, vi är mest intresserade av huset i sig.
Tips: Köp så mycket mark ni kan, får eller har råd med. Det har en tendens att gå åt.

Jag har sett de nya inomhusbilderna. Visst, det är mycket sent-70- tidigt-80-talskänsla inne, men det betyder inget annat än att man kan tycka det är fult. Ni kan riva ut alltihopa, eller också bara måla och tapetsera om så länge. Vad gäller dusch/WC-rummet står där en duschkabin, så då är det lugnt vad gäller tätskikt och grejer så länge golvbrunnen som tar emot duschvattnet är OK.
Till att-göra-listan för visningen: Kryp på golvet och känn på våtrumsmattan runt golvbrunnen. Om det känns hårt och stumt är det lugnt. Om det känns mjukt eller fjädrande är där en vattenskada.

Källaren är ingen anledning till panik. Att det är fuktgenomslag i en oinredd del av källaren är helt oproblematiskt. Det kan t o m bero på något så enkelt som stuprören från taket och att de har utlopp för nära grunden.
Generellt är källare en bra typ av grund, speciellt när den har relativt hög sockel som här. Jag skulle säga att risken för fuktskador i syllen är mycket liten, det är oftast markfukt som är problemet, och den kan inte kapillärsuga sig upp för en hög sockel.
Dessutom kan man sätta en panna/värmepump i källaren så är den ur vägen. Vattenburet värmesystem hade varit nice i ett hus av den storleken.

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Vi har lite olika bild av läget, huset har bebotts fram till sent 2025 - så det är inget katastrofprojekt / rivningsobjekt.

Jag har bott i ett gammalt trähus innan och jag känner mig ganska bekväm i att förstå vad detta hus behöver för att må bra. Det finns inga uppenbara idiot-grejer som exempelvis inklädning i plast eller material som inte andas. Huset verkar kunna torka ut även vid omfattande läckage.

Det mesta går att åtgärda, lappa och laga, torka ur och putsa upp. Uppskattar att du svarar men jag tror vi har vitt skilda inställningar helt enkelt.
Vi har olika sätt att se på vad ett "katastrofprojekt" innebär och hur vi ser på saker. Att det var bebott fram till för ett år sen säger inget heller, eftersom vi är olika med olika krav. På bilderna ser jag allvarliga fuktproblem, ett badrum som förmodligen saknar våtrumsskydd, avsaknande av ventilation, stora brister i dräneringen osv. Jag säger inte att det här är ett katasrofprojekt eller att huset måste rivas, men när man köper ett sådant hus måste man vara berädd på allt, och måste ha resurser att göra vid, eller riva och bygga nytt. Annars är det risk för att två år efter köpet är man inte ens halvfärdig, eller pengarna tar slut, och då blir det till ett katastrofprojekt. Det är lätt att vara överoptimistisk när man är sugen på något.

• Gilla
mhoglund
  • Laddar…
J
A A_Camera skrev:
Vi har olika sätt att se på vad ett "katastrofprojekt" innebär och hur vi ser på saker. Att det var bebott fram till för ett år sen säger inget heller, eftersom vi är olika med olika krav.
Jo, det är väl troligen det stora här - du tänker förmodligen "nytt" överallt.
Jag ser stor potential, ett gammalt hus med många originaldörrar kvar. Men givetvis även stora behov.
A A_Camera skrev:
På bilderna ser jag allvarliga fuktproblem, ett badrum som förmodligen saknar våtrumsskydd, avsaknande av ventilation, stora brister i dräneringen osv.
Men gamla hus är ofta byggda på ett helt annat sätt... Detta behöver alls inte vara ett stort problem.
A A_Camera skrev:
Jag säger inte att det här är ett katasrofprojekt eller att huset måste rivas, men när man köper ett sådant hus måste man vara berädd på allt, och måste ha resurser att göra vid, eller riva och bygga nytt. Annars är det risk för att två år efter köpet är man inte ens halvfärdig, eller pengarna tar slut, och då blir det till ett katastrofprojekt. Det är lätt att vara överoptimistisk när man är sugen på något.
Jag håller helt med om detta med att det är lätt att dras med när man gärna vill ha nåt...

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har sett de nya inomhusbilderna. Visst, det är mycket sent-70- tidigt-80-talskänsla inne, men det betyder inget annat än att man kan tycka det är fult. Ni kan riva ut alltihopa, eller också bara måla och tapetsera om så länge.
Det enda trista är ju att fönstren är bytta till nyare och i fel fomat...
Vad gäller dusch/WC-rummet står där en duschkabin, så då är det lugnt vad gäller tätskikt och grejer så länge golvbrunnen som tar emot duschvattnet är OK.
Till att-göra-listan för visningen: Kryp på golvet och känn på våtrumsmattan runt golvbrunnen. Om det känns hårt och stumt är det lugnt. Om det känns mjukt eller fjädrande är där en vattenskada.
Yes. Är man villig att ha badkar / duschkabin så kan man måla väggar och till och med golv och få det att klara många år till... Givet att rören är ok och det inte redan är fuktskador. Men det blir inget vasastans-marmorplattor...
Källaren är ingen anledning till panik. Att det är fuktgenomslag i en oinredd del av källaren är helt oproblematiskt. Det kan t o m bero på något så enkelt som stuprören från taket och att de har utlopp för nära grunden.
Generellt är källare en bra typ av grund, speciellt när den har relativt hög sockel som här. Jag skulle säga att risken för fuktskador i syllen är mycket liten, det är oftast markfukt som är problemet, och den kan inte kapillärsuga sig upp för en hög sockel.
Dessutom kan man sätta en panna/värmepump i källaren så är den ur vägen. Vattenburet värmesystem hade varit nice i ett hus av den storleken.
Är det målat med fel färg (modern plastfärg) kan den släppa och se ut som krig trots att väggarna egentligen inte har några problem alls. Bara man tänker att källaren ska få vara en källare, med tvättstuga, förråd, hobbyrum mm.
M mhoglund skrev:
Jag hör dig! Vi är fullt medvetna om läget, även bullernivåerna är under "acceptabel" gräns, uppmätt av Trafikverket. Vi är inställda på att bygga ett plank och plantera häck längst med vägen - om vi tycker att det behövs!
Men vi har varit på platsen ett flertal gånger och det stör oss inte. I övrigt är läget riktigt bra, lantlig atmosfär med bullerbyn-känsla. Så för oss är det inget problem. Vi köper inte fastigheten för att renovera och sedan sälja, alltså är inte närhet till motorväg en riskfaktor vi tar med i kalkylen.

Några km inåt land kostar husen 2-3 MSEK minst. Speciellt i den storleken och med den tomten
Är det altså vatten man ser "bakom" motorvägen? Både bra och dåligt altså. Kanske är den inte så hårt trafikerad? Det som jag skulle tänka på är om ni har eller tänker skaffa katt, hund eller små barn där vägen kan vara en risk.
A A_Camera skrev:
Jag har inte gjort någon "bedömning" utan säger att man kan upptäcka saker som i slutändan gör rivning billigare än renovering.

3-4 millioner för att renovera ett hus som är så pass nergånget och gammalt är inte alls konstigt.
Nej, det går nog spendera det dubbla också utan att det ens blir speciellt exklusivt, om man inte gör nåt själv och inte orkar leta efter bra priser och jaga bra lösningar.
A A_Camera skrev:
Nytt värmesystem: 350k i det ingår inga nya element eller rördragningar, endast ny "panna".
Det är väl att ta i?
A A_Camera skrev:
Nytt ventilationssystem om det saknas: 150k
Brukar vara självdrag i sådana här hus.
A A_Camera skrev:
Byte av elledningar: 150k
Ja, det KAN kosta det, men det kan oxå gå att lösa för mkt mindre, speciellt om TS kan göra det mesta själv.
A A_Camera skrev:
Invändig målning / tapetsering: 80-120k
Parkettslipning och lackering (eller annat golvarbeten: 50-100k.
Jo, tar man in målare och ska ha bra tapeter så är det inte orimligt. Men köper man färg på rusta och målar själv kan det gå på betydligt mindre...
A A_Camera skrev:
Nya vitvaror: 100k (beroende på vilka krav man har).
Går också att jaga ett beg kök på blocket - jag vet folk som fått ett kök med max ett par år på nacken för under 10.000 inkl allt, kan vara exkusiva grejor, granitbänkar och Miele maskiner pga det ofta är folk med mycket pengar som river ut nästan nya saker för att ersätta med lite annan stil. Så det behöver inte alls bli dyrt för den som är omsig och kring sig.
A A_Camera skrev:
Lägg till all utvändig arbete, så som dränerind, isolering av husvägg/källarvägg, tak, vindskivor och fasadrenovering. Kostnaderna springer fort iväg. Hamnar allt det under 3 millioner kan man skatta sig lycklig.
En gammaldags källare som inte inreds så kan man om markförhållandena är ok bara leda bort vatten från stuprör, så det behövs inte säkert.
A A_Camera skrev:
Jag har precis köpt en fastighet som är byggd 2003, hög standard enligt 2003 normer och budgeterat ca. 1 million för renovering. Är uppe på 600k nu, men en hel del är kvar, så jag är glad att även om jag skjuter över är det OK för mig.
Jo, att leja bort kök och 2 badrum och det ska vara bra standard kan kosta 1MSEK. Men jag tror det är ett storstadsfenomen.

Hus från 2003 är oftare byggda med tex fönster som inte lämpar sig att renovera, budgetlösningar på tak, plastfärg på fasad osv. Håller länge men när det är dags att byta så går inget att spara, allt ska bara bytas. Ett gammalt sekelskifteshus som inte misshandlats så kan oftast fönster och fasad skrapas och målas, gör man det själv så är materialkostnaden låg. Så det handlar om om man orkar och kan göra jobbet själv.
A A_Camera skrev:
Naturligtvis har vi olika preferenser och kvalitetskraven varierar också, men en sak är säkert, det som är billigt är billigt av en anledning. Det som också är säkert är att seriösa hantverkare är inte billiga.
Så är det. Jag läser in i TS text att han inte tänker sig att leja bort arbetet under 3 månader och ha carrerramarmor i bardummen och granitbänkar i köket.

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
M mhoglund skrev:

Det är helt rätt. Läget är viktigt, men det viktigaste är att man trivs själv om man planerar för att bo där under en längre tid. Om man får tillbaka det nan har lagt ner, och helst lite till, beror på många faktorer, inte bara läget.

• Gilla
mhoglund
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Om du menar samma Gert som jag tänker på så har han haft fel mer än en gång, och jag hade definitivt inte anlitat honom som min arkitekt. Hans smak, både när det gäller läge, exteriör och interiör design är väldigt långt ifrån mitt. Bara för att han är Gert och jag är en nobody betyder inte att han alltid har rätt. Det viktiga är inte vad Gert tycker, utan att den som köper ett hus trivs med sitt val. Gert och alla andra bygg och renoveringsprogram på TV är inget annat än underhållning, inte en absolut sanning.

• Gilla
mhoglund och 1 till
  • Laddar…
J
A A_Camera skrev:
Det är helt rätt. Läget är viktigt, men det viktigaste är att man trivs själv om man planerar för att bo där under en längre tid. Om man får tillbaka det nan har lagt ner, och helst lite till, beror på många faktorer, inte bara läget.
Framförallt, man ska väl tänka så att man renoverar för sig själv och inte för andra.

Men, med det sagt. Det är dumt att plöja ned massor av pengar, då man aldrig vet om man kommer behöva flytta.

Generellt, utanför storstadsområden så lär många renoveringar vara "förlustaffärer" om man måste sälja (bor man kvar är ju renoveringen så att säga förbrukad av en själv var man än bor).

Om jag förstår TS rätt är det frågan om mycket eget arbete och inte "lyxmaterial". Dvs renovera för att bo, inte för "instagram" eller för att tjäna pengar.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Nu kommer en redig bildbomb för dem som är intresserade. Vi var ute en vända med en fuktmätare från Ramirent, som vi tryckte in i trä och betong. Betongmätningarna vet jag inte om jag förstår mig på än, vet också att det är svårt att mäta.

Tack för alla svar!
Jag läser allt ni skriver men kanske inte svarar på allt.

Vår inställning är fortfarande att vi är intresserade.

Generellt är alla utbyggnader i dåligt skick, se exempelvis uppenbart ruttna partier i ändträ på vindskivor och liknande. Det är norra delen av huset som är mest utsatt. Det har även släppt en del puts, men det är ju sådant man får åtgärda och måla.

Positivt är ju att man ser spår av att någon iallafall underhållt grund och panel med ifyllnad av bruk och färgduttar här och där. Källaren verkar rejäl, cirka 50 cm tjocklek i ytterpartier.

Vi hittar fortfarande inte avloppsbrunnen. Enligt kommunen finns det ett enskilt avlopp på fastigheten, men ingen verkar veta var det är - inte kommunen eller lantmäteriet (linjekollen?). Några tips för att hitta det? Jag traskade runt i sluttningen närmast huset utan resultat.

Hittade dock vad jag antar är dagvattenbrunnen, som ligger alldeles intill vägen. Sista bilden är på grunden på en annan byggnad på tomten.

• 20260529_155903.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260529_155908.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155915.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155919.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155936.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155941.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155945.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155956.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_155958.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160013.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160016.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160023.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160027.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160037.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160101.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160114.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160144.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160148.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160155.jpg
    Skapa konto
  • 20260529_160201.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.