C Cickili skrev:
Ok, intressant. Själv fick jag tillbaka labsvar som visade på 3 olika sorts mögel i en del av vinden och alla är aktiva. Föreslog mögelsanering som jag nappade på. Hoppas jag tagit rätt beslut.
Har du aktivt mögel bör du ju absolut sanera. Ta in offerter från flera firmor. Hur mycket tar Mögelexperten för sanering. Har du bild på området med påväxt?

S
C Cickili skrev:
Ok, intressant. Själv fick jag tillbaka labsvar som visade på 3 olika sorts mögel i en del av vinden och alla är aktiva. Föreslog mögelsanering som jag nappade på. Hoppas jag tagit rätt beslut.
Hur ser vinden ut? Bilder?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L Laban4 skrev:
Har du aktivt mögel bör du ju absolut sanera. Ta in offerter från flera firmor. Hur mycket tar Mögelexperten för sanering. Har du bild på området med påväxt?
De tar 19000 med rotavdrag. Har inga bilder.

Innan jag skulle göra någonting annat skulle jag börja mäta lite. Dvs upp med en trådlös temp/RH sensor och börja logga data. Sedan ta detta data och göra beräkningar av aktuell daggpunktstemperatur för att få fram hur långt man ligger ifrån kondensutfällning. Inser att detta kan vara problematiskt för den som inte är insatt men det är egentligen vad en professionell firma borde erbjuda innan man börjar pracka på folk isoleringar och olika avfuktningsanläggningar

Ställ kontrollfrågor, den som som inte begriper vad jag skrivit ovan skulle jag aldrig anlita för nått arbetet av detta slag

Här en exempelgraf från min kallvind/krypgrund. Man ser tydligt hur det åker jojo på kallvinden men ligger relativt stabilt i krypgrunden. Även om det kan tyckas vara låg marginal så har jag ingen kondensutfällning, det är snustorrt både uppe och nere

• Graf över daggpunktsdelta, jämför kallvind och krypgrund från 26 sep till 7 okt. Visar fluktuationer i daggpunktsvarians.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Laban4 skrev:
Det betyder ingenting. Ser det ut som på din vind, finns inget problem att torka .. jag menar -Sanera bort.
Det låter hur som helst som rena skrämselpropagandan för att få sälja.

Avboka genast alla försäljare och besikningsmän. Stäng vindsluckan och tag dig en öl istället. Mycket godare och billigare.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.