3 052 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Fukt på vind relativt nytt hus.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Gratisbesiktning? Du behöver inte vänta till den 22/5. Jag och flera andra på forumet kan tala om vad deras utlåtande kommer bli.L Laban4 skrev:
Den första skojarfirman har uppenbarligen lyckats skrämma upp er ordentligt, tillräckligt mycket för att steg 2 i bedrägeriet redan är inlett.
Om ni är så oroliga, ta dit en egen besiktningsman istället!
Det är det jag tänkt göra efter nästa gratisbesiktning. Vill bara höra om de också vill sälja på en en lösning som förmodligen då inte behövs.B Bästerortarn skrev:Gratisbesiktning? Du behöver inte vänta till den 22/5. Jag och flera andra på forumet kan tala om vad deras utlåtande kommer bli.
Den första skojarfirman har uppenbarligen lyckats skrämma upp er ordentligt, tillräckligt mycket för att steg 2 i bedrägeriet redan är inlett.
Om ni är så oroliga, ta dit en egen besiktningsman istället!
Men påväxten då? Bör den inte avlägsnas?
Ingenting är gratis. Givetvis är deras "besiktning" endast ett tillfälle att försöka sälja deras lösningar. Vill du ha ett oberoende utlåtande så får du betala en besiktningsman.L Laban4 skrev:
Att säljaren från Isolerab tycker att du ska isolera kommer inte som en blixt från klar himmel.
Sannolikt lär mögelexpertsäljaren likaså tycka att du ska sanera dina enstaka prickar.
Men du har väldigt få prickar.
Jag hade nöjt mig med att byta gummilisterna på vidsluckan (de är en färskvara). Det behöver vara så tätt det kan bli där.
Ta ett par kort och jämför med hur det ser ut om ett år.
Sannolikt lär mögelexpertsäljaren likaså tycka att du ska sanera dina enstaka prickar.
Men du har väldigt få prickar.
Jag hade nöjt mig med att byta gummilisterna på vidsluckan (de är en färskvara). Det behöver vara så tätt det kan bli där.
Ta ett par kort och jämför med hur det ser ut om ett år.
Hej! Vi har samma problem men i ett äldre hus (67). Jag hade också panik först och blev uppskrämd men utan att försöka låta riktigt lika raljant som några andra svar så citerar jag min byggingenjörskompis:” mögel på vinden? Som alla vindar då” när jag ringde och var orolig.
Tilläggsisolering kommer endast flytta daggpunkten ännu mer in i vinden och är ingen lösning för mögelproblemet. Det sagt är det nog inte dumt med lite mer isolering. Det viktiga är väl att ha en bra ångspärr och/eller fungerande ventilation i huset.
Mögel skrämde mig jättemycket i början, vi har två riktigt små hemma och det kändes som om jag dömt dem till ett liv av astma och elände genom att flytta in i ett hus med mögel på vinden. Har läst på och bland annat socialstyrelsen har en föreläsningsserie om mögel och svamp i hemmiljö om man har sex timmar till övers och det jag tog med mig var: mögel är verkligen inte bra för hälsan. Dock finns mögelsporer överallt hela tiden. Det ingår liksom i biologiska system. För att mögel ska växa behövs organiska material och fukt.
Vi landade i detta: kommer sätta in ftx samt kassetter för att öka på ventilationen rejält i huset. Att riva ner alla innerväggar och tak för att ev hitta hål i ångspärr känns inte värt. Vi kommer sanera med jape mögelfri på vinden därefter. Spika upp några rena plankor och se om problemet återkommer inom några år, isf blir det trygghetsvakten eller liknande. Det är nog skönt att sanera bort möglet men sporerna är redan överallt.
Ett sista råd är att hålla sig borta från fb-gruppen innemiljö: fukt och mögel, som verkar drivas av vettvillingar i paritet med elallergiker men för mögel.
Tilläggsisolering kommer endast flytta daggpunkten ännu mer in i vinden och är ingen lösning för mögelproblemet. Det sagt är det nog inte dumt med lite mer isolering. Det viktiga är väl att ha en bra ångspärr och/eller fungerande ventilation i huset.
Mögel skrämde mig jättemycket i början, vi har två riktigt små hemma och det kändes som om jag dömt dem till ett liv av astma och elände genom att flytta in i ett hus med mögel på vinden. Har läst på och bland annat socialstyrelsen har en föreläsningsserie om mögel och svamp i hemmiljö om man har sex timmar till övers och det jag tog med mig var: mögel är verkligen inte bra för hälsan. Dock finns mögelsporer överallt hela tiden. Det ingår liksom i biologiska system. För att mögel ska växa behövs organiska material och fukt.
Vi landade i detta: kommer sätta in ftx samt kassetter för att öka på ventilationen rejält i huset. Att riva ner alla innerväggar och tak för att ev hitta hål i ångspärr känns inte värt. Vi kommer sanera med jape mögelfri på vinden därefter. Spika upp några rena plankor och se om problemet återkommer inom några år, isf blir det trygghetsvakten eller liknande. Det är nog skönt att sanera bort möglet men sporerna är redan överallt.
Ett sista råd är att hålla sig borta från fb-gruppen innemiljö: fukt och mögel, som verkar drivas av vettvillingar i paritet med elallergiker men för mögel.
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Inne i huset är det mekanisk frånluft. Frånluftsvärmepump från NIBE. På vinden är det väl självdrag antar jag. Finns inga gavelventiler i alla fall.H Hybro skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, man kan förbättra värmeekonomin med mer isolering. De små mängder mögel vi ser är en nivå jag tror du hittar på i princip alla vindar. I den mån något är fel här (troligen inte) så är det som sagts inte tätt mellan våningarna, varm fuktig luft kommer upp från bostadsdelen till den kalla vinden.
Men det bildas även kondens (=mögel) om det blåser in varm fuktig luft från södersidan genom de ventiler som förhoppningsvis finns. Och som kondenserar på den kallare norrsidan av taket.
Mögel som sådant sprider sig inte, det finns alltid mögelsporer, de växer till sig av fukt, oberoende av om det redan finns synligt mögel.
Det som kan vara lite bra med förslaget om tilläggsisolering med celluosa, är att cellulosa och andra organiska isolermaterial till viss del absorberar fukt. De håller alltså utrymmet torrt, tills fibrerna mättats och inte kan sluka mer fukt. Sedan när det blir varma dagar avger fibrerna fukten. Detta då i första han för fuktig luft underifrån. Om det kommer in från sdian via vindsventillationen tror jag att celulosa ger marginell effekt.
Men ur fuktsynpunkt tror jag inte det är nödvändigt för det lilla vi ser på bilden. Det kan förbättra värmeekonomin. Men tveksamt om det sparar så mycket att man kan räkna hem investeringen.
Men det bildas även kondens (=mögel) om det blåser in varm fuktig luft från södersidan genom de ventiler som förhoppningsvis finns. Och som kondenserar på den kallare norrsidan av taket.
Mögel som sådant sprider sig inte, det finns alltid mögelsporer, de växer till sig av fukt, oberoende av om det redan finns synligt mögel.
Det som kan vara lite bra med förslaget om tilläggsisolering med celluosa, är att cellulosa och andra organiska isolermaterial till viss del absorberar fukt. De håller alltså utrymmet torrt, tills fibrerna mättats och inte kan sluka mer fukt. Sedan när det blir varma dagar avger fibrerna fukten. Detta då i första han för fuktig luft underifrån. Om det kommer in från sdian via vindsventillationen tror jag att celulosa ger marginell effekt.
Men ur fuktsynpunkt tror jag inte det är nödvändigt för det lilla vi ser på bilden. Det kan förbättra värmeekonomin. Men tveksamt om det sparar så mycket att man kan räkna hem investeringen.
Vad sa Mögelexperten vid besiktningen den 22 maj? Nyfiken att höra eftersom jag själv tänkt anlita dem.L Laban4 skrev:
Hej.C Cickili skrev:
Nej. Han trodde det var smuts. Däremot så stod det i utlåtandet jag fick i mailet veckan efter att det var rätt hög relativ fuktighet på vinden och att en avfuktare skulle hjälpa. Märkligt att han tyckte det var hög RH då han inte ens mätte något där uppe. Däremot har jag själv fyra fuktloggers på vinden som visar att RH är bra och vinden ventileras väl.
