L Laban4 skrev:
Vad menar du?
Att bilderna inte visar något problem som behöver lösas.
 
useless useless skrev:
Att bilderna inte visar något problem som behöver lösas.
Fast det är väl påväxt som syns? Finns det så inte risk att ny påväxt bildas med tiden, alternativt att den befintliga sprider sig vidare i bjälklag och andra byggdelar?
 
L Laban4 skrev:
Det var Isolerab.

En firma som heter Mögelexperten ska komma hit den 22/5 och göra en gratisbesiktning.
Gratisbesiktning? Du behöver inte vänta till den 22/5. Jag och flera andra på forumet kan tala om vad deras utlåtande kommer bli.

Den första skojarfirman har uppenbarligen lyckats skrämma upp er ordentligt, tillräckligt mycket för att steg 2 i bedrägeriet redan är inlett.

Om ni är så oroliga, ta dit en egen besiktningsman istället!
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Gratisbesiktning? Du behöver inte vänta till den 22/5. Jag och flera andra på forumet kan tala om vad deras utlåtande kommer bli.

Den första skojarfirman har uppenbarligen lyckats skrämma upp er ordentligt, tillräckligt mycket för att steg 2 i bedrägeriet redan är inlett.

Om ni är så oroliga, ta dit en egen besiktningsman istället!
Det är det jag tänkt göra efter nästa gratisbesiktning. Vill bara höra om de också vill sälja på en en lösning som förmodligen då inte behövs.
Men påväxten då? Bör den inte avlägsnas?
 
L Laban4 skrev:
Det är det jag tänkt göra efter nästa gratisbesiktning. Vill bara höra om de också vill sälja på en en lösning som förmodligen då inte behövs.
Men påväxten då? Bör den inte avlägsnas?
Ingenting är gratis. Givetvis är deras "besiktning" endast ett tillfälle att försöka sälja deras lösningar. Vill du ha ett oberoende utlåtande så får du betala en besiktningsman.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingenting är gratis. Givetvis är deras "besiktning" endast ett tillfälle att försöka sälja deras lösningar. Vill du ha ett oberoende utlåtande så får du betala en besiktningsman.
Det lär få bli så. Men borde man inte sanera bort påväxten i alla fall?
 
Unikt namn
Att säljaren från Isolerab tycker att du ska isolera kommer inte som en blixt från klar himmel.
Sannolikt lär mögelexpertsäljaren likaså tycka att du ska sanera dina enstaka prickar.

Men du har väldigt få prickar.

Jag hade nöjt mig med att byta gummilisterna på vidsluckan (de är en färskvara). Det behöver vara så tätt det kan bli där.

Ta ett par kort och jämför med hur det ser ut om ett år.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Hej! Vi har samma problem men i ett äldre hus (67). Jag hade också panik först och blev uppskrämd men utan att försöka låta riktigt lika raljant som några andra svar så citerar jag min byggingenjörskompis:” mögel på vinden? Som alla vindar då” när jag ringde och var orolig.

Tilläggsisolering kommer endast flytta daggpunkten ännu mer in i vinden och är ingen lösning för mögelproblemet. Det sagt är det nog inte dumt med lite mer isolering. Det viktiga är väl att ha en bra ångspärr och/eller fungerande ventilation i huset.

Mögel skrämde mig jättemycket i början, vi har två riktigt små hemma och det kändes som om jag dömt dem till ett liv av astma och elände genom att flytta in i ett hus med mögel på vinden. Har läst på och bland annat socialstyrelsen har en föreläsningsserie om mögel och svamp i hemmiljö om man har sex timmar till övers och det jag tog med mig var: mögel är verkligen inte bra för hälsan. Dock finns mögelsporer överallt hela tiden. Det ingår liksom i biologiska system. För att mögel ska växa behövs organiska material och fukt.

Vi landade i detta: kommer sätta in ftx samt kassetter för att öka på ventilationen rejält i huset. Att riva ner alla innerväggar och tak för att ev hitta hål i ångspärr känns inte värt. Vi kommer sanera med jape mögelfri på vinden därefter. Spika upp några rena plankor och se om problemet återkommer inom några år, isf blir det trygghetsvakten eller liknande. Det är nog skönt att sanera bort möglet men sporerna är redan överallt.

Ett sista råd är att hålla sig borta från fb-gruppen innemiljö: fukt och mögel, som verkar drivas av vettvillingar i paritet med elallergiker men för mögel.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Börja med att mäta trycket inne i huset relativt utsidan.

Hur är ventilationen ordnad?
Är den i drift?

Att uteluften skulle ge fuktpåslag inuti vinden är inte troligt, då det tydligen finns ordentlig ventillation av denna.
Inne i huset är det mekanisk frånluft. Frånluftsvärmepump från NIBE. På vinden är det väl självdrag antar jag. Finns inga gavelventiler i alla fall.
 
Som sagt, man kan förbättra värmeekonomin med mer isolering. De små mängder mögel vi ser är en nivå jag tror du hittar på i princip alla vindar. I den mån något är fel här (troligen inte) så är det som sagts inte tätt mellan våningarna, varm fuktig luft kommer upp från bostadsdelen till den kalla vinden.

Men det bildas även kondens (=mögel) om det blåser in varm fuktig luft från södersidan genom de ventiler som förhoppningsvis finns. Och som kondenserar på den kallare norrsidan av taket.

Mögel som sådant sprider sig inte, det finns alltid mögelsporer, de växer till sig av fukt, oberoende av om det redan finns synligt mögel.

Det som kan vara lite bra med förslaget om tilläggsisolering med celluosa, är att cellulosa och andra organiska isolermaterial till viss del absorberar fukt. De håller alltså utrymmet torrt, tills fibrerna mättats och inte kan sluka mer fukt. Sedan när det blir varma dagar avger fibrerna fukten. Detta då i första han för fuktig luft underifrån. Om det kommer in från sdian via vindsventillationen tror jag att celulosa ger marginell effekt.

Men ur fuktsynpunkt tror jag inte det är nödvändigt för det lilla vi ser på bilden. Det kan förbättra värmeekonomin. Men tveksamt om det sparar så mycket att man kan räkna hem investeringen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
L Laban4 skrev:
Det är det jag tänkt göra efter nästa gratisbesiktning. Vill bara höra om de också vill sälja på en en lösning som förmodligen då inte behövs.
Men påväxten då? Bör den inte avlägsnas?
Vad sa Mögelexperten vid besiktningen den 22 maj? Nyfiken att höra eftersom jag själv tänkt anlita dem.
 
C Cickili skrev:
Vad sa Mögelexperten vid besiktningen den 22 maj? Nyfiken att höra eftersom jag själv tänkt anlita dem.
Hej.

De var mest inne på att sälja avfuktare. De är inte jätteinsatta i fuktproblematik känns det som. Tror att de tycker att allt går att lösa med en avfuktare.
 
L Laban4 skrev:
Hej.

De var mest inne på att sälja avfuktare. De är inte jätteinsatta i fuktproblematik känns det som. Tror att de tycker att allt går att lösa med en avfuktare.
Tog de prov på mögelsporer för att analysera om det var aktivt?
 
C Cickili skrev:
Tog de prov på mögelsporer för att analysera om det var aktivt?
Hej.

Nej. Han trodde det var smuts. Däremot så stod det i utlåtandet jag fick i mailet veckan efter att det var rätt hög relativ fuktighet på vinden och att en avfuktare skulle hjälpa. Märkligt att han tyckte det var hög RH då han inte ens mätte något där uppe. Däremot har jag själv fyra fuktloggers på vinden som visar att RH är bra och vinden ventileras väl.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Ok, intressant. Själv fick jag tillbaka labsvar som visade på 3 olika sorts mögel i en del av vinden och alla är aktiva. Föreslog mögelsanering som jag nappade på. Hoppas jag tagit rätt beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.