Hej.

Jag har haft en firma hemma som utfört en utredning av vår vind, då jag upplever att det börjat bildas lite mögelpåväxt på vindpappen.

Huset är relativt nytt, byggt 2010, Hjältevadshus. Utredaren sa att isoleringen var undermålig, 200-300 mm. Det tyckte han var märkligt då huset inte är så gammalt. Borde vara ca 500 mm enligt honom. Besiktningsmannens slutsats var att varm luft från boytan tränger upp på vinden och att kondens bildas där uppe. Befintlig isolering är glasullsmattor.
Den bästa åtgärden enligt honom är att först mögelbehandla den sporadiska påväxten av mögel och sedan tilläggsisolera vinden med 200 mm cellulosa.

Är detta en bra plan? Kommer detta lösa problemet med fukten? Han tyckte att ventilationen på vinden är god. Huset har frånluftsvärmepump och mekanisk frånluft.

Det ska komma en annan fuktfirma och göra en besiktning om en vecka. Tänkte se om de kommer fram till samma slutsats.

Någon sa något om att sätta in en avfuktare på vinden, men löser det problemet eller är det bara en temporär lösning.

Tacksam för svar.
 
Finns det en luft och ångspärr (byggfolie) i mellanbjälklagret närmast undertak i undervåning plus en fungerande frånluftsventilation i undervåning så borde inte risken vara stor för mögelpåväxt. Givetvis måste vindsutrymmet vara väl ventilerat i gavlar eller takfot/nock för övrig fukt utifrån vägg/tak. Isolering är en fråga om uppvärmningskostnad och bör vara minst 400mm.
 
Unikt namn
Bilder på påväxten hjälper en bedömning.

Har du bra gummilister på eventuella vindsluckor?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mer isolering hjälper ju inte mot påväxt, snarare tvärtom, men 2-300mm är snålt.

Var i landet finns huset?
 
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
L Laban4 skrev:
Hej.

Jag har haft en firma hemma som utfört en utredning av vår vind, då jag upplever att det börjat bildas lite mögelpåväxt på vindpappen.

Huset är relativt nytt, byggt 2010, Hjältevadshus. Utredaren sa att isoleringen var undermålig, 200-300 mm. Det tyckte han var märkligt då huset inte är så gammalt. Borde vara ca 500 mm enligt honom. Besiktningsmannens slutsats var att varm luft från boytan tränger upp på vinden och att kondens bildas där uppe. Befintlig isolering är glasullsmattor.
Den bästa åtgärden enligt honom är att först mögelbehandla den sporadiska påväxten av mögel och sedan tilläggsisolera vinden med 200 mm cellulosa.

Är detta en bra plan? Kommer detta lösa problemet med fukten? Han tyckte att ventilationen på vinden är god. Huset har frånluftsvärmepump och mekanisk frånluft.

Det ska komma en annan fuktfirma och göra en besiktning om en vecka. Tänkte se om de kommer fram till samma slutsats.

Någon sa något om att sätta in en avfuktare på vinden, men löser det problemet eller är det bara en temporär lösning.

Tacksam för svar.
Det verkar som att antingen så har firman som varit hos dig inte koll på läget, eller så har det skett missförstånd.

1. Ska fukt komma upp på vinden krävs två saker. Dels att det är otätt mellan våningen under och dels att trycket är lägre på vinden. I längden är det viktigaste att det är tätt upp mot vinden. Kortsiktigt kan man försäkra sig om att det åtminstone är undertryck i huset. Då sugs luft från vind och andra otätheter in i huset och blåses ut kontrollerat med en fläkt av något slag.
Ofta skruvar folk ner ventilation på vintern när elen är dyr. Då är ju också temperaturskillnaden inomhus/utomhus störst så den fuktiga luft som smiter ut ger störst effekt... Dumt alltså.

2. Ju mindre isolering man har på vinden, desto mindre mögel blir det. Anledningen till att det blir fuktigt däruppe är ju att det är kallare på ytorna än vad den varma fuktiga luften är som smiter upp. Dålig isolering betyder att det är varmare däruppe och mindre kondens bildas. Det är ju anledningen till att det inte möglade i gamla hus som var riktigt dåligt isolerade och inte hade några täta plast-skikt. All värme som läckte ut hjälpte till.

Det är ju lite jobbigt att hitta otät plastfilm. Den döljer ju sig en bit in bakom gips och andra ytskikt. Men kan man hitta specifika punkter så kan det vara lättare. En otät vindslucka, nymonterat fläktrör i badrum, el-dosor som sticker genom plast, spottar, skruv/spikhål där något varit upphängt?

Annars, se till att ha undertryck i huset och framförallt badrum.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Finns det ens något problem som behöver lösas?
 
Om du har haft besök av Isolerab så tycker jag att du ska kontakta en annan firma för utlåtande innan du funderar på åtgärd.
I vårat område skrämde det företaget upp många personer efter gratiskontroll och därefter förslag på åtgärder.

Bara ett råd i välmening
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Börja med att mäta trycket inne i huset relativt utsidan.

Hur är ventilationen ordnad?
Är den i drift?

Att uteluften skulle ge fuktpåslag inuti vinden är inte troligt, då det tydligen finns ordentlig ventillation av denna.
 
Det är ju det som är svårt att veta. Eftersom det kan påvisas mögeltillväxt på vindpappen borde det ju betyda att det bildas fukt där uppe. Sen kan man ju lägga hur mycket tid och pengar som helst på att utreda. Är dock lite misstänksam mot vissa firmor, att de egentligen bara vill sälja på sig tilläggsisolering eller avfuktare istället för att hitta orsaken till problemet.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Endast tilläggsisolering gör ju, rent tekniskt, att det blir större risk för mögel. Sen finns det väl inte en enda vind där man inte kan påvisa mögeltillväxt någonstans, så frågan är hur stort problemet egentligen är.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bilder på påväxten hjälper en bedömning.

Har du bra gummilister på eventuella vindsluckor?
 
  • Vit vindslucka i taket med en rund lampa nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vind med synliga träbjälkar och en oskyddad glödlampa, visar pågående renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggvägg med träreglar och isolering, viss mögelbildning syns på den vita ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelfläckar på vit duk i takkonstruktion med synliga träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett innertak med träbalkar och en vit isoleringsmatta med fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel mexitegel skrev:
Mer isolering hjälper ju inte mot påväxt, snarare tvärtom, men 2-300mm är snålt.

Var i landet finns huset?
Stockholm
 
Återkom om några år...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
Om du har haft besök av Isolerab så tycker jag att du ska kontakta en annan firma för utlåtande innan du funderar på åtgärd.
I vårat område skrämde det företaget upp många personer efter gratiskontroll och därefter förslag på åtgärder.

Bara ett råd i välmening
Det var Isolerab.

En firma som heter Mögelexperten ska komma hit den 22/5 och göra en gratisbesiktning.
 
useless useless skrev:
Återkom om några år...
Vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.