79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Förstår hur du tänker, men det är smartare än så. Tänk dig att du kör med 10 enheter som mixar, istället för en. Då kommer den innersta på 20 grader möta 16 gradig inluft, och det blir 18 grader mix. Nästa möte 18 grader utluft möter 14 grader inluft, och det blir 16 grader mix. Osv åtta gånger till.lutorm skrev:
Det är något jag inte fattar med det här. Med FTX-ventilation ska väl till- och frånluftsvolymen vara ungefär lika. En perfekt värmeväxlare kan inte mer än utjämna temperaturen, så om du har 20C i ena tillflödet och 0C i det andra, och det är lika stort luftflöde på båda sidorna, bör utflödena vara 10C. Frånluften kyls ju ned lika mycket som tilluften värms upp, så det verkar helt omöjligt att ta nollgradig tillluft och värma upp den till 18C med frånluft som är 20C (såvida inte frånluftflödet är 9x större än tillluftflödet men då drar du ju in en massa kalluft i vilket fall.)
Vad är det jag missat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till inställningar. Han konstaterar att temperaturen står inställd på 13C, och kommenterar att han aldrig sett någon som haft den så lågt inställd. Han ställer den på 21C som han menar är rätt inställning. Själv har jag svårt att se hur det ska kunna bli 21 C utan att tillföra mer värme. Mycket riktigt blir det oxo kallare i huset än någonsin tidigare…se bild, vi tvingas sänka till läge I. Han säger vidare att med den nya inställningen kommer den att låta mycket mer…både ute och inne. Jaså, ni har ert sovrum under anläggningen? Det var kanske dumt…till saken hör att jag frågade om just detta vid offerten…och nej, den låter inte.
Sammanfattningsvis är jag mycket missnöjd så här långt. Det verkar som grundproblemet är värmeförluster i rören och det löser de inte genom att höja från 13C till 21C…vilket vore osannolikt…
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Tycker inte firman att där är något problem då? De menar att det är acceptabelt med så kall luft in... De tänker inte ersätta dig genom att värmeisolera rören? Och RH%, ska inte det fungera eller är det någon tilläggstjänst som man måste köpa till?S sepani skrev:[bild] Nu har tekniker varit på plats och följande hände: han lyckades reseta anläggningen och ställde åter in anläggningen som ”accesspunkt”. Han menade att det var så den måste vara. Effekten blev att man förutom att behöva byta hemmanätverket mot anläggningen varje gång man ska åt den (och sen byta tillbaka igen) så gick det endast när man stod rakt under den. Vi tog chansen och bytte till ”klient” och nu kommer man åt den från hela huset och utan att byta nät. Cloud och remote access fungerar enligt uppgift inte.
Så till inställningar. Han konstaterar att temperaturen står inställd på 13C, och kommenterar att han aldrig sett någon som haft den så lågt inställd. Han ställer den på 21C som han menar är rätt inställning. Själv har jag svårt att se hur det ska kunna bli 21 C utan att tillföra mer värme. Mycket riktigt blir det oxo kallare i huset än någonsin tidigare…se bild, vi tvingas sänka till läge I. Han säger vidare att med den nya inställningen kommer den att låta mycket mer…både ute och inne. Jaså, ni har ert sovrum under anläggningen? Det var kanske dumt…till saken hör att jag frågade om just detta vid offerten…och nej, den låter inte.
Sammanfattningsvis är jag mycket missnöjd så här långt. Det verkar som grundproblemet är värmeförluster i rören och det löser de inte genom att höja från 13C till 21C…vilket vore osannolikt…
Jag börjar bli riktigt nervös nu...har beställt en installation av ett agg från samma tillverkare, av samma firma. Ska sättas in till våren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det förstår jag verkligen. Och nej, jag är inte nöjd och kommer inte att släppa detta. Tilluftstemperaturen har nu stigit till 15,2C efter två dagar, men den kvoten är ju fortsatt urkass. Och antagligen blir den nu inte mycket bättre. Det betyder att jag har 20C i frånluft och får 15,2 i tilluft vid ca 3 C (plus) i utomhustemperaturbjornswensson skrev:
Tycker inte firman att där är något problem då? De menar att det är acceptabelt med så kall luft in... De tänker inte ersätta dig genom att värmeisolera rören? Och RH%, ska inte det fungera eller är det någon tilläggstjänst som man måste köpa till?
Jag börjar bli riktigt nervös nu...har beställt en installation av ett agg från samma tillverkare, av samma firma. Ska sättas in till våren.
Ja så är det förstås. Tack för att du pekade mig åt rätt håll!J JSten skrev:
Det är en bra fråga...jag ställer den till leverantören. Han har inte uttryckligt rekommenderat den hastigheten men det är ju han som ställt in den på 50%...så jag har antagit det...jag har även mätt manuellt vid tilluften och den är 15,2 C på de olika insläppen.Jonatan79 skrev:
Eventuellt stå i ditt OVK protokoll vilken fläckhastihet som aggregatet ska vara inställt på, kan vara värt att kolla där.S sepani skrev: