Man måste ha en sak klar för sig. Ett ventilationsagg är väldigt sällan den som ska vara den som är huvudkällan för att värma ett hus. Det skall som det låter sköta ventilationen. Det finns undan tag där bl.a. Boro hus värmde huset med ventilationen men jag tror inte man använder den metoden nå mer. Jag tror faktiskt Man mer eller mindre "förbjöd" den varianten då man använde luften 1.5 ggr. Men jag vill utan att veta just hur din anl är att man måste isolera rören mer. Om man då sätter på matta runt rören eller sprutar lösull på rören det är väl oväsentlig men mer isolering för med bara armaflex och rören fullt synliga på kallvinda fungerar inte så är det bara. Sen så kan det vara så att du kan klara dig utan eftervärlden där du bor. Men uppe i norr klarar man sig inte utan eftervärme det är provat mer än en gång.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
orom orom skrev:
Man måste ha en sak klar för sig. Ett ventilationsagg är väldigt sällan den som ska vara den som är huvudkällan för att värma ett hus.
I Kanada bla så använder de nåt som kallas typ "forced air heating" eller nåt liknande. Vet också en kille i Åsa som jag var hemma hos för typ 40 år sedan som värmde sitt hus via luft som blåste in via ventiler i golvet.

L lat skrev:
I Kanada bla så använder de nåt som kallas typ "forced air heating" eller nåt liknande. Vet också en kille i Åsa som jag var hemma hos för typ 40 år sedan som värmde sitt hus via luft som blåste in via ventiler i golvet.
Jo det finns undantag. Men dagens ventilationsagg är inte avsett för den typen av uppvärmning.

Snailman
orom orom skrev:
Men kolla om vvx rotera, är ett vanligt fel på hösten när det börjar bli kallt och vvx ska sätta igång och rotera. Rotorn brukar i dom flesta agg fastna när dom stått still under sommar halvåret
Heru skriver att om det är inkopplat men avstängt med fjärrkontrollen så körs rotorn då och då automatiskt för att den inte ska fastna.
Dröjde länge innan jag kopplade in det första gången och då hade det fastnat så jag fick köra runt den för hand ett tag innan den startade. Men senare så var det nåt halvår jag inte bodde i huset och dammade en hel del så då slog jag av aggregatet och när jag skulle starta upp det igen så hade det inte fastnat.

Snailman Snailman skrev:
Heru skriver att om det är inkopplat men avstängt med fjärrkontrollen så körs rotorn då och då automatiskt för att den inte ska fastna.
Dröjde länge innan jag kopplade in det första gången och då hade det fastnat så jag fick köra runt den för hand ett tag innan den startade. Men senare så var det nåt halvår jag inte bodde i huset och dammade en hel del så då slog jag av aggregatet och när jag skulle starta upp det igen så hade det inte fastnat.
Det stämmer att vissa agg har den funktionen. Men trots det så kan den fastna under sommar halvåret. Har varit med om så många vvx som har fastnat och som man fått åka ut och kolla varför dom inte får någon värme. Och i flertalet av fallen så har vvx suttit fast. Att kanske inte just din suttit fast är ju bra!!

Snailman
orom orom skrev:
Det stämmer att vissa agg har den funktionen. Men trots det så kan den fastna under sommar halvåret. Har varit med om så många vvx som har fastnat och som man fått åka ut och kolla varför dom inte får någon värme. Och i flertalet av fallen så har vvx suttit fast. Att kanske inte just din suttit fast är ju bra!!
Den gav felmeddelande i fjärrkontrollen den gången den fastnat.

orom orom skrev:
Man måste ha en sak klar för sig. Ett ventilationsagg är väldigt sällan den som ska vara den som är huvudkällan för att värma ett hus. Det skall som det låter sköta ventilationen. Det finns undan tag där bl.a. Boro hus värmde huset med ventilationen men jag tror inte man använder den metoden nå mer. Jag tror faktiskt Man mer eller mindre "förbjöd" den varianten då man använde luften 1.5 ggr. Men jag vill utan att veta just hur din anl är att man måste isolera rören mer. Om man då sätter på matta runt rören eller sprutar lösull på rören det är väl oväsentlig men mer isolering för med bara armaflex och rören fullt synliga på kallvinda fungerar inte så är det bara. Sen så kan det vara så att du kan klara dig utan eftervärlden där du bor. Men uppe i norr klarar man sig inte utan eftervärme det är provat mer än en gång.
Att montera en eftervärmare på klassiskt sätt skulle dessutom bara värma upp kallingar med så klen isolering.
Ska isoleringen vara så klen så monteras eftervärmaren med fördel inomhus. Fast med tanke på det så hade det alltid varit vettigare med eftervärmare inomhus.

L lat skrev:
Frågan är om det är ventilationssystemet.

Tog en skärmdump på en eller annan sida.
Värmeluftsventil på vägg, text om varmluftsvärmesystems fördelar och nackdelar, energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J JSten skrev:
Installerade själv en Östberg Heru 100 S EC i somras, just nu är det runt nollan ute, frånluften ligger på 20 grader och tilluften blir 18 grader:
Det är något jag inte fattar med det här. Med FTX-ventilation ska väl till- och frånluftsvolymen vara ungefär lika. En perfekt värmeväxlare kan inte mer än utjämna temperaturen, så om du har 20C i ena tillflödet och 0C i det andra, och det är lika stort luftflöde på båda sidorna, bör utflödena vara 10C. Frånluften kyls ju ned lika mycket som tilluften värms upp, så det verkar helt omöjligt att ta nollgradig tillluft och värma upp den till 18C med frånluft som är 20C (såvida inte frånluftflödet är 9x större än tillluftflödet men då drar du ju in en massa kalluft i vilket fall.)

Vad är det jag missat?

L lat skrev:
Ja, absolut vanligaste uppvärmningssystemet i USA också. Det sitter en stor gasbrännare och en fläkt som blåser ut varmluft i alla rum.

lutorm lutorm skrev:
Det är något jag inte fattar med det här. Med FTX-ventilation ska väl till- och frånluftsvolymen vara ungefär lika. En perfekt värmeväxlare kan inte mer än utjämna temperaturen, så om du har 20C i ena tillflödet och 0C i det andra, och det är lika stort luftflöde på båda sidorna, bör utflödena vara 10C. Frånluften kyls ju ned lika mycket som tilluften värms upp, så det verkar helt omöjligt att ta nollgradig tillluft och värma upp den till 18C med frånluft som är 20C (såvida inte frånluftflödet är 9x större än tillluftflödet men då drar du ju in en massa kalluft i vilket fall.)

Vad är det jag missat?
Mindre tilluft än frånluft skall det vara så att man får undertryck i huset.

K Kane skrev:
Mindre tilluft än frånluft skall det vara så att man får undertryck i huset.
Fast det handlar om några procents skillnad, inte 9x...

useless useless skrev:
Fast det handlar om några procents skillnad, inte 9x...
Nu var det nedan kommentar jag besvarade.
(80% tilluft vs frånluft rekommenderar Nibe)
lutorm lutorm skrev:
Det är något jag inte fattar med det här. Med FTX-ventilation ska väl till- och frånluftsvolymen vara ungefär lika.

lutorm lutorm skrev:

Vad är det jag missat?
Stämmer mycket bra för en värmeväxlare där man kör flödena åt samma håll. Men det normala är att man kör flödena i motsatta håll. Då är temperatur differensen mellan de två flödena, vägg i vägg, så låg som möjligt. Jämför A och B nedan:
Illustration av vektorparallellförflyttning med bråktal och pilar, två exempel markerade som A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger#/media/File:Delta_T_1.svg

B visar flöde åt samma håll i växlaren medans, vilket du beskriver, medans A beskriver flöde åt olika håll, då blir differensen verkningsgraden för växlaren.

Värt att nämna att själva växlaren kan implementeras på olika vis, med olika för och nackdelar. Vanligast för FTX är väl roterande- och platt-värmeväxlare, där roterande anses vara mest effektiv men har nackdelen att den "läcker" lite (luft från frånluften kommer direkt in i tilluften)

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tack, det kommer jag att göra (ta dem i örat alltså...). Jag hade upp frågan med dem och armaflex skulle räcka helt fint....Bra att höra att aggregatet åtminstone är OK? eftervärmare kommer de ju dock att behöva installera verkar det. Om de ska isolera rören kommer de att klafsa runt i min lösull och sannolikt förstöra den så att den måste bytas....kanske kan det isoleras som någon sa med byggmattor....
De hävdar alltså fortfarande att 25 mm armaflex är tillräckligt, och ingen ytterligare isolering av rören behövs? Skulle vara intressant att veta i vilket fall de tycker att det är motiverat med riktig värmeisolering av rören ( som de f.ö. själv säljer). Återkom gärna med deras svar och lösning på ditt problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.