79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Siffrorna du anger ovan, tilluften på 15.2 är bevisligen av bilden att döma data från aggregatet, men de andra två, frånluft och 20C och 3C uteluft, är de tagna från appen och uppmätta av aggregatet?S sepani skrev:[bild] [bild]
Det förstår jag verkligen. Och nej, jag är inte nöjd och kommer inte att släppa detta. Tilluftstemperaturen har nu stigit till 15,2C efter två dagar, men den kvoten är ju fortsatt urkass. Och antagligen blir den nu inte mycket bättre. Det betyder att jag har 20C i frånluft och får 15,2 i tilluft vid ca 3 C (plus) i utomhustemperatur
Om de är från aggregatet så betyder det att det just nu har verkningsgrad på 72%. Som jämförelse, om vi går på det aggregatet som du blev offererad, Systemair SAVE VSR 500 så ska verkningsgraden liggar runt 84%:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(antog värden på t.ex. luftflöden, tryck och luftfuktighet)
Kan räkna själv på https://shop.systemair.com/en/save--vsr--500/p609837
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja det ska stå där, dessutom ska det vara en beräkning gjord av den som gjorde ventilationsritningen viket flöde som behövs för att uppfylla statens krav på luftomsättning (åtminstone gäller det för nybyggen)J JSten skrev:
Ja, fast luftflödena är ju dessvärre inte samma som fläktens hastighet. Åtminstone på mitt Heru är det angivet i procent. Kollade precis i mitt eget OVK protokoll som upprättades förra veckan, där har de inte skrivit in procenttalet på fläktarna, utan endast luftflödena. Nu har jag projekterat och installerat allt själv och endast tagit in bolaget för OVK, så kan förstå att de inte anger det i mitt protkoll. Men kan tycka att de i TS fall, där de har gjort all, överlämnar dokumentation som detta.Snailman skrev:
J JSten skrev:Ja, fast luftflödena är ju dessvärre inte samma som fläktens hastighet. Åtminstone på mitt Heru är det angivet i procent. Kollade precis i mitt eget OVK protokoll som upprättades förra veckan, där har de inte skrivit in procenttalet på fläktarna, utan endast luftflödena. Nu har jag projekterat och installerat allt själv och endast tagit in bolaget för OVK, så kan förstå att de inte anger det i mitt protkoll. Men kan tycka att de i TS fall, där de har gjort all, överlämnar dokumentation som detta.
Har denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett datablad från tillverkaren. Värt att notera att verkningsgraden anges till 76%, vilket inte är så långt ifrån vad du får ut just nu. Skulle inte vilja påstå att det är något katastrof värde, men sämre än offererade Systemair, åtminstone på pappret. Som jämförelse ligger mitt Heru 100S EC på 79-80% nu när det är runt nolla ute.S sepani skrev:
Ja, etta är luftflödena som du ska ha vid de olika donen, tyvärr anger det inte vilken hastighet som aggregatet ska vara inställt på.S sepani skrev:
Så, kämpa mot installatören!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har Heru 130S EC skrev fel tidigare i tråden.J JSten skrev:Ja, fast luftflödena är ju dessvärre inte samma som fläktens hastighet. Åtminstone på mitt Heru är det angivet i procent. Kollade precis i mitt eget OVK protokoll som upprättades förra veckan, där har de inte skrivit in procenttalet på fläktarna, utan endast luftflödena. Nu har jag projekterat och installerat allt själv och endast tagit in bolaget för OVK, så kan förstå att de inte anger det i mitt protkoll. Men kan tycka att de i TS fall, där de har gjort all, överlämnar dokumentation som detta.
På¨ritningen står till 63 l/s från 69l/s
i ovk protokollet så blir sammanlagt erhållet tilluftsflöde 63/l/s
erhållet frånluftsflöde 69l/s
Detta står också i ovk:
tilluftsfläkten går på 56% i normaldrift
frånluftsfläkten går på 55% i normaldrift.
Jag har även skaffat en mätare för luftflöden, men inte använt den på detta huset, men använde den för en grovinställning före ovk på huset innan detta.
Ja, det är ju precis detta man vill att de hade skrivit i TS OVK protokoll också:Snailman skrev:
Jag har Heru 130S EC skrev fel tidigare i tråden.
På¨ritningen står till 63 l/s från 69l/s
i ovk protokollet så blir sammanlagt erhållet tilluftsflöde 63/l/s
erhållet frånluftsflöde 69l/s
Detta står också i ovk:
tilluftsfläkten går på 56% i normaldrift
frånluftsfläkten går på 55% i normaldrift.
Jag har även skaffat en mätare för luftflöden, men inte använt den på detta huset, men använde den för en grovinställning före ovk på huset innan detta.
Ursäktar för OT, men får man fråga vilken mätare du köpt och din erfarenhet av den?
Är det bara en tillfällighet att du (TS) och aggregatet mäter samma temp (15,2C) på tilluften (inlägg 129 resp 132), eller mätte du vid donen samtidigt som du läste av agget?
Om det är samma temp vid donen som vid utgången på agget så är det antingen 0% förluster i rören, eller så mäter termometrarna olika, (vilket är högst normalt om det inte är dyra mätinstrument för proffsbruk vi talar om).
Om det är samma temp vid donen som vid utgången på agget så är det antingen 0% förluster i rören, eller så mäter termometrarna olika, (vilket är högst normalt om det inte är dyra mätinstrument för proffsbruk vi talar om).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det var en sådan,kostade nog ca 4500 totalt, skickades från Tyskland har jag för mig.J JSten skrev:
Det var lite krångligt att lista ut hur man skulle ställa in mätaren, var lite svårförståelig bruksanvisning
Vet inte om det var från detta företaget.
testo 417-1 Flügelrad-Anemometer Set 1 4029547011610 | eBay
När jag loggar in i ebay, så står det att jag handlat från det företaget tidigare, så det lär vara därifrån jag köpte mitt.
Redigerat:
Det beror på var appen mäter någonstans. Men om den mäter utgående temperatur från aggregatet så kan jag bekräfta att jag mäter samma vid tilluften...men då är det 15,2C vilket känns väldigt lågt på tilluft?Oldboy skrev:
Är det bara en tillfällighet att du (TS) och aggregatet mäter samma temp (15,2C) på tilluften (inlägg 129 resp 132), eller mätte du vid donen samtidigt som du läste av agget?
Om det är så att verkningsgraden är så mycket sämre är det ju jätteallvarligt. I så fall kommer jag att begära att de byter aggregatet...J JSten skrev:Siffrorna du anger ovan, tilluften på 15.2 är bevisligen av bilden att döma data från aggregatet, men de andra två, frånluft och 20C och 3C uteluft, är de tagna från appen och uppmätta av aggregatet?
Om de är från aggregatet så betyder det att det just nu har verkningsgrad på 72%. Som jämförelse, om vi går på det aggregatet som du blev offererad, Systemair SAVE VSR 500 så ska verkningsgraden liggar runt 84%:
[bild]
Kan räkna själv på [länk]
3C är uppmätt utetemperatur och 20 uppmätt temperatur i frånluftsutrymmen. Dock inte mätta och avlästa via appen.J JSten skrev:Siffrorna du anger ovan, tilluften på 15.2 är bevisligen av bilden att döma data från aggregatet, men de andra två, frånluft och 20C och 3C uteluft, är de tagna från appen och uppmätta av aggregatet?
[bild]
Kan räkna själv på [länk]
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Vad säger firman angående isoleringen av rören? Jag försöker förstå varför dom är de enda, i princip i hela världen, som rekommenderar 25 mm armaflex på en kallvind…S sepani skrev:[bild] [bild]
Det förstår jag verkligen. Och nej, jag är inte nöjd och kommer inte att släppa detta. Tilluftstemperaturen har nu stigit till 15,2C efter två dagar, men den kvoten är ju fortsatt urkass. Och antagligen blir den nu inte mycket bättre. Det betyder att jag har 20C i frånluft och får 15,2 i tilluft vid ca 3 C (plus) i utomhustemperatur
"Cellgummiisolerade rör har en utmärkt värmeisolerande förmåga och på våra breddgrader dvs Södra Sverige i de flesta fall fullt tillräcklig"bjornswensson skrev: