S sepani skrev:
3C är uppmätt utetemperatur och 20 uppmätt temperatur i frånluftsutrymmen. Dock inte mätta och avlästa via appen.
S sepani skrev:
Om det är så att verkningsgraden är så mycket sämre är det ju jätteallvarligt. I så fall kommer jag att begära att de byter aggregatet...
Aha, ja, då är det ju hela systemets verkningsgrad, inklusive rören. Så då är det inte förvånande att det är lägre.

Jag misstänker fortfarande att det är rördragningen som är boven i dramat här, men utan pålitliga mätningar från följande punkter så är det svårt att avgöra:
* Temperatur på frånluft vid donen (gärna från flera rum)
* Temperatur på frånluft vid aggregatet
* Temperatur på uteluft vid aggregatet
* Temperatur på tilluften direkt vid aggregatet
* Temperatur på tilluften vid donen (gärna flera rum även här).

Med det sagt, du verkar ha fått ett aggregat som har sämre verkningsgrad på pappret och dessutom verkar vara mer okänt, vilket kan leda till problem om 10-15 år när du vill ha reservdelar. Även tillgänglighet på filter kan bli ett problem (och dyrare). Hade jag själv hamnat i din sits hade jag inte varit särskilt nöjd, dels för bytet av aggregat, men val av isolering på rören!

Kämpa på!

J JSten skrev:
Aha, ja, då är det ju hela systemets verkningsgrad, inklusive rören. Så då är det inte förvånande att det är lägre.

Jag misstänker fortfarande att det är rördragningen som är boven i dramat här, men utan pålitliga mätningar från följande punkter så är det svårt att avgöra:
* Temperatur på frånluft vid donen (gärna från flera rum)
* Temperatur på frånluft vid aggregatet
* Temperatur på uteluft vid aggregatet
* Temperatur på tilluften direkt vid aggregatet
* Temperatur på tilluften vid donen (gärna flera rum även här).

Med det sagt, du verkar ha fått ett aggregat som har sämre verkningsgrad på pappret och dessutom verkar vara mer okänt, vilket kan leda till problem om 10-15 år när du vill ha reservdelar. Även tillgänglighet på filter kan bli ett problem (och dyrare). Hade jag själv hamnat i din sits hade jag inte varit särskilt nöjd, dels för bytet av aggregat, men val av isolering på rören!

Kämpa på!
Frånluften vid donen mätt till 20C
Uteluft vid aggregatet 3C
Tilluften vid aggregatet 15,2C
Tilluften vid donen 15C

ge och ta, men nog ganska exakta värden

Om aggregatet har sämre verkningsgrad är det inte acceptabelt, då det utlovats som ett bättre aggregat p g a att det offererade var restat. Filter är mycket riktigt svåra att få tag i till denna modell...jag gissar att aggregatet går att byta, men frågan är hur man bäst bevisar att det är sämre? Finns specifikation bör den väl i o f s vara pålitlig. om verkningsgraden är 76% så stämmer det ju ganska bra med 15 respektive 20C. och skulle temperaturen sjunka blir det nog rejält sämre...

Redigerat:
Minus 3C så låter frånluftdon i badrummet så här…ganska högljutt?

Tja, beror ju på hur högt jag har volymen på datorn uppskruvad... :)

Dock förstår jag inte varför ljudet på ett renodlat FTX-agg med endast två fläktar låter högre när det är kallt? Om något så borde väl fläkthastigheten dras ner vid kyla?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tja, beror ju på hur högt jag har volymen på datorn uppskruvad... :)

Dock förstår jag inte varför ljudet på ett renodlat FTX-agg med endast två fläktar låter högre när det är kallt? Om något så borde väl fläkthastigheten dras ner vid kyla?
jag tänkte att det är så att för att hålla temperaturen på tilluften så behöver aggregatet suga till sig desto mer varm frånluft när det är kallare….men det kan vara helt fel slutsats

• Haha
Appendix
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tilluften vid donen 15C
Om "Tilluften vid aggregatet 15,2C" är frånluften som kommer från donen när det når agget så är det ju där det tycks vara stora förluster, (dvs i frånluftskanalerna). Å andra sidan, om frånluften från donen håller 15,2C när den når agget, och tilluften i donen håller 15C så är det mirakulöst små förluster och en förmodad verkningsgrad på agget >100% eller fullständigt förlustfri överföring i tilluftskanalerna på vinden mellan agg och tilluftsdon. Ingetdera verkar särskilt sannolikt.

En systemverkningsgrad på 70-75% kan nog anses som acceptabel oavsett aggregat. Men självklart, ju mer välisolerade kanaler desto mer kommer systemverkningsgraden att närma sig aggets specificerade värden.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
orom orom skrev:
Hej!
Jag förmodar att du har kollat så att vvx roterar, eller? Sedan var i landet bor du? Har jobbat med vent i 30 år och det finns inget agg som idag säljs på marknaden som klarar att hålla värmen när det blir kallare ute om det inte finns en eftervärmare. En del tillverkare lovade dyrt och heligt för nått år sedan att deras agg inte behövde eftervärmare. Men det fungerade inte, i alla fall inte här uppe där jag bor (Boden). Så det är regel 1 att man måste ha eftervärmare. Sedan har jag inte någonsin varit med om att man endast satt armaflex som isolering. Den används oftast som kondens isolering och det är den bästa isoleringen för det. Minst 15 cm isolering gjorda i två lager med förskjutna skarvar är det som vi brukade göra. Men skadar inte med ytterligare 5 cm för att få det optimalt. Förutsatt att nu agg fungerar som det ska så är det ett bra agg, bland dom bättre. Men att klara sig utan efter värme det köper inte jag i alla fall inte ovanför säg Sundsvall. Men södra Sverige har ju haft jätte kallt i vinter så det borde inte fungera där heller. Men du måste ta firman i örat som installerat din anläggning för att bara isolera med armaflex och tro att det räcker är helt nonsens. Men kolla om vvx rotera, är ett vanligt fel på hösten när det börjar bli kallt och vvx ska sätta igång och rotera. Rotorn brukar i dom flesta agg fastna när dom stått still under sommar halvåret. Inget fel på agg utan det är bara så. Men som sagts eftervärmare du har ändå ett agg som är snålt på el men man kan ändå inte trolla bort att vi behöver oftast tillsatsvärme när vi bor där ute tempen kryper ner till -10 --15 grader och mer där til
Vi bor i Västerbotten. Stängt av eftervärmaren och det är inget problem om jag samtidigt drar ner flödet. Slår jag igång boost orkar den inte med när det är kallt ute. Den har fastnat en gång när jag testade men började rotera efter omstart. Heru Next gen.

Vi har en inbyggd frånluftsvärmepump i vårt FTX-agg. Den värmer inget vatten utan endast tilluften som är övervärmd. Normalt +39C* när den lämnar agget. Aggregatet är gjort för att kunna stå på "ouppvärmda", men frostfria, kallvindar etc. (Kondensvattenavlopp kräver frostfritt eller värmekabel.)
Såvitt jag kommer ihåg så är det inte mer än 20-30 mm isolering i lådan. (Ngn blå plastisolering. Inte frigolit. Locket vill jag minnas har ännu sämre isolering, typ 10 mm skumgummiliknande grå isolering.
Jag vet att jag reagerade på den i mina ögon klena isoleringen när agget var nytt (2001). Dock, som tidigare visats i tråden står inte själva agget för ngn stor del av förlustytan när man har långa rördragningar i kalla utrymmen, vilket även vi har.

Vad jag egentligen vill säga med detta är att utifrån branchstandard så får man nog räkna med ganska klen isolering generellt.

* Till TS: Ja, 15,2C anser jag är fruktansvärt outhärdligt kriminellt för djä...gt kallt på tilluft.
När vårt agg avfrostar så sjunker temp på tilluften rejält, om än aldrig i närheten av 15,2C ens mitt i smällkalla vintern (utetemp kanske nedåt -15C), men det beror på att det sitter en förvärmare (1200W) på friskluften in till agget, samt att fläktarna varvar ner till minimum. Dock så märker man inne mkt tydligt hur otrevligt kallt det blir/drar varje gång.

Oldboy Oldboy skrev:
Om "Tilluften vid aggregatet 15,2C" är frånluften som kommer från donen när det når agget så är det ju där det tycks vara stora förluster, (dvs i frånluftskanalerna). Å andra sidan, om frånluften från donen håller 15,2C när den når agget, och tilluften i donen håller 15C så är det mirakulöst små förluster och en förmodad verkningsgrad på agget >100% eller fullständigt förlustfri överföring i tilluftskanalerna på vinden mellan agg och tilluftsdon. Ingetdera verkar särskilt sannolikt.

En systemverkningsgrad på 70-75% kan nog anses som acceptabel oavsett aggregat. Men självklart, ju mer välisolerade kanaler desto mer kommer systemverkningsgraden att närma sig aggets specificerade värden.
ok jag tänkte att det är tilluften som är 15C kommer sig av frånluften som är 20C? Men jag kan ärligt säga att jag inte vet om de 15,2 som visas i appen är tilluft eller frånluft….

S sepani skrev:
Tilluften vid donen 15C

ge och ta, men nog ganska exakta värden

Om aggregatet har sämre verkningsgrad är det inte acceptabelt, då det utlovats som ett bättre aggregat p g a att det offererade var restat. Filter är mycket riktigt svåra att få tag i till denna modell...jag gissar att det går att byta, men frågan är hur man bäst bevisar att det är sämre? Finns specifikation bör den väl i o f s vara pålitlig. om verkningsgraden är 76% så stämmer det ju ganska bra med 15 respektive 20C. och skulle temperaturen sjunka blir det nog rejält sämre...
Måste säga att jag är ganska förvånad att du endast förlorar 0.2 grader mellan aggregatet och donen i tilluften. Men förutsatt att från- och till-lufts temperaturerna är mätta med samma termometer så ger det en verkningsgrad runt 70% för hela systemet, och jag håller med @Oldboy att det är helt okej verkningsgrad för hela systemet (inklusive rör).
S sepani skrev:
jag tänkte att det är så att för att hålla temperaturen på tilluften så behöver aggregatet suga till sig desto mer varm frånluft när det är kallare….men det kan vara helt fel slutsats
Så fungerar det ej, fläktarna går på samma hastighet hela tiden, oberoende av temperatur på de olika flödena. Enda gången hastigheten ändras är när man ändrar läge på aggregatet, t.ex. bortaläge (lägre hastighet), forcerad ventillation (högre hastighet), eller nattkyla (högre hastighet och avstängd värmeväxlare).
Aggregat med roterande växlare kan låta mer när rotorn jobbar hårdare, men då är det oftast i form av stom-ljud i t.ex. tak precis under aggregatet, inte vid donen. Nu har ju ditt aggregat en entalpimotströmsväxlare, vilket jag ärligt talat inte vet hur de fungerar (lite fredagsläsning på wikipedia för min del verkar det som), så det är möjligt att det är källan till högre ljud, men jag betvivlar det.

Kan även vara så att dina filter är igensatta och varvtalet på fläktarna då ökar eftersom de får lägre motstånd (tänk dammsugare när man blockerar insuget).

J JSten skrev:
Måste säga att jag är ganska förvånad att du endast förlorar 0.2 grader mellan aggregatet och donen i tilluften. Men förutsatt att från- och till-lufts temperaturerna är mätta med samma termometer så ger det en verkningsgrad runt 70% för hela systemet, och jag håller med @Oldboy att det är helt okej verkningsgrad för hela systemet (inklusive rör).

Så fungerar det ej, fläktarna går på samma hastighet hela tiden, oberoende av temperatur på de olika flödena. Enda gången hastigheten ändras är när man ändrar läge på aggregatet, t.ex. bortaläge (lägre hastighet), forcerad ventillation (högre hastighet), eller nattkyla (högre hastighet och avstängd värmeväxlare).
Aggregat med roterande växlare kan låta mer när rotorn jobbar hårdare, men då är det oftast i form av stom-ljud i t.ex. tak precis under aggregatet, inte vid donen. Nu har ju ditt aggregat en entalpimotströmsväxlare, vilket jag ärligt talat inte vet hur de fungerar (lite fredagsläsning på wikipedia för min del verkar det som), så det är möjligt att det är källan till högre ljud, men jag betvivlar det.

Kan även vara så att dina filter är igensatta och varvtalet på fläktarna då ökar eftersom de får lägre motstånd (tänk dammsugare när man blockerar insuget).
tack! Det kan förstås vara så att filtren är igensatta men dels är de ganska nya och dels borde det väl låta lika mycket oberoende av yttertemperatur? Nu är det dock en MYCKET tydlig ljudskillnad så snart det blir ett par minus grader….

Något verkar skumt. Nu har vi enligt appen 15,5C. Att frånluftdonen låter rejält mycket mer vid minusgrader är helt säkert…vid minus 3 ser det ut som bifogat. Hur ska man veta om det avser tilluft eller frånluft? Min slutsats, eftersom temperaturen är nära denna vid mätning vid tillufts donen, är att det avser tilluften … Appgränssnitt för hushållsenhet, visar temperatur och andra inställningar, saknar data för vissa parametrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pilen pekar in, mest troligt tilluften

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Först skulle jag tolka det som uteluft då pilen pekar från utsidan till insidan, men det kan det ju inte vara så då är nästa alternativ att det är tilluften.
Dock kan agget inte mäta vid donen utan endast utgången på agget. Vilket betyder att tilluften vid donen håller en lägre temp.

S sepani skrev:
[bild] [bild]

Det förstår jag verkligen. Och nej, jag är inte nöjd och kommer inte att släppa detta. Tilluftstemperaturen har nu stigit till 15,2C efter två dagar, men den kvoten är ju fortsatt urkass. Och antagligen blir den nu inte mycket bättre. Det betyder att jag har 20C i frånluft och får 15,2 i tilluft vid ca 3 C (plus) i utomhustemperatur
Driftläge ventilation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.