79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Hej. Vi har en Heru 180 EC med 80mm isolering av rören på kallvinden. Vi använder inte eftervärmaren men kör ungefär halva designflödet på vintern. Då blir det inte för kallt inne. Framförallt sovrummen är ju en känslig punkt där vi inte vill bli för kalla om nosen. 17 grader frånluft, 14 grader tilluft. 0 grader ute.
Vår Nordic S4 har dragit 130 kWh december, och 90 hittills i januari. Har värmaren på så inluften inte blir lägre än 17. Med växlaren siktar den på 19 grader.
Annars sköts allt sånt automatiskt. Inklusive att slå på växlaren varma sommardagar och det är kallare inne än ute.
Annars sköts allt sånt automatiskt. Inklusive att slå på växlaren varma sommardagar och det är kallare inne än ute.
Hej!
Jag förmodar att du har kollat så att vvx roterar, eller? Sedan var i landet bor du? Har jobbat med vent i 30 år och det finns inget agg som idag säljs på marknaden som klarar att hålla värmen när det blir kallare ute om det inte finns en eftervärmare. En del tillverkare lovade dyrt och heligt för nått år sedan att deras agg inte behövde eftervärmare. Men det fungerade inte, i alla fall inte här uppe där jag bor (Boden). Så det är regel 1 att man måste ha eftervärmare. Sedan har jag inte någonsin varit med om att man endast satt armaflex som isolering. Den används oftast som kondens isolering och det är den bästa isoleringen för det. Minst 15 cm isolering gjorda i två lager med förskjutna skarvar är det som vi brukade göra. Men skadar inte med ytterligare 5 cm för att få det optimalt. Förutsatt att nu agg fungerar som det ska så är det ett bra agg, bland dom bättre. Men att klara sig utan efter värme det köper inte jag i alla fall inte ovanför säg Sundsvall. Men södra Sverige har ju haft jätte kallt i vinter så det borde inte fungera där heller. Men du måste ta firman i örat som installerat din anläggning för att bara isolera med armaflex och tro att det räcker är helt nonsens. Men kolla om vvx rotera, är ett vanligt fel på hösten när det börjar bli kallt och vvx ska sätta igång och rotera. Rotorn brukar i dom flesta agg fastna när dom stått still under sommar halvåret. Inget fel på agg utan det är bara så. Men som sagts eftervärmare du har ändå ett agg som är snålt på el men man kan ändå inte trolla bort att vi behöver oftast tillsatsvärme när vi bor där ute tempen kryper ner till -10 --15 grader och mer där til
Jag förmodar att du har kollat så att vvx roterar, eller? Sedan var i landet bor du? Har jobbat med vent i 30 år och det finns inget agg som idag säljs på marknaden som klarar att hålla värmen när det blir kallare ute om det inte finns en eftervärmare. En del tillverkare lovade dyrt och heligt för nått år sedan att deras agg inte behövde eftervärmare. Men det fungerade inte, i alla fall inte här uppe där jag bor (Boden). Så det är regel 1 att man måste ha eftervärmare. Sedan har jag inte någonsin varit med om att man endast satt armaflex som isolering. Den används oftast som kondens isolering och det är den bästa isoleringen för det. Minst 15 cm isolering gjorda i två lager med förskjutna skarvar är det som vi brukade göra. Men skadar inte med ytterligare 5 cm för att få det optimalt. Förutsatt att nu agg fungerar som det ska så är det ett bra agg, bland dom bättre. Men att klara sig utan efter värme det köper inte jag i alla fall inte ovanför säg Sundsvall. Men södra Sverige har ju haft jätte kallt i vinter så det borde inte fungera där heller. Men du måste ta firman i örat som installerat din anläggning för att bara isolera med armaflex och tro att det räcker är helt nonsens. Men kolla om vvx rotera, är ett vanligt fel på hösten när det börjar bli kallt och vvx ska sätta igång och rotera. Rotorn brukar i dom flesta agg fastna när dom stått still under sommar halvåret. Inget fel på agg utan det är bara så. Men som sagts eftervärmare du har ändå ett agg som är snålt på el men man kan ändå inte trolla bort att vi behöver oftast tillsatsvärme när vi bor där ute tempen kryper ner till -10 --15 grader och mer där til
Bor i Sollentuna. Vi hade några veckor med minus 10 till 15 grader. Kopplade aldrig på eftervärmaren på min FTX då, hade inga problem med kall och dragig miljö inomhus. Faktum är att jag aldrig har använt eftervärmaren på min FTX, men jag säger inte att du har fel eftersom det nog beror på flera faktorer.orom skrev:
oooops ... låter inte braorom skrev:
Det har jag ingen, så det avser jag inte.Mats-S skrev:
Jag kan egentligen styra två saker. Det ena är om fläkten ska gå (och hur fort) och det andra är om den ska använda utluften för att värma inluften. På sommaren när det är varmt ute vill jag inte värma inluften, men det vill jag såklart på vintern. Jag kan ställa in vid vilken temperatur den ska starta och stoppa, men jag väljer att ha "återvinningen" på under vintern och av under sommaren.
När vi köpte huset mitt i vintern var den satt i "sommarläge", så den funkade som en rätt effektiv nedkylningsmaskin medan den förra ägaren eldade som besatt i kakelugnarna.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns många faktorer spelar in, bl.a hur hårt man kör agg. Det går ju att köra med mindre luftflöde när det är kallt t.ex. då är man inte beroende av tillsatsvärme. Har man ett agg där du har rena filter ren vvx så kan man nog köra längre ner än -10 grader. Men ungefär vid -10 till -15 grader så börjar smärtgränsen gå för när tilluften börjar droppa neråt om man har + 20 grader inomhus. För det är ju frånluften som ska värma vvx som i sin tur ska värma den inkommande luften till säg + 20 grader. Och den luften orkar inte vvx värma mer än till en viss gräns, sedan måste man ge tillskotts värme. Annars lär man ha ändrat på dom fysiska lagarna och det agg hade jag köpt på en gång.Mats-S skrev:
Bor i Sollentuna. Vi hade några veckor med minus 10 till 15 grader. Kopplade aldrig på eftervärmaren på min FTX då, hade inga problem med kall och dragig miljö inomhus. Faktum är att jag aldrig har använt eftervärmaren på min FTX, men jag säger inte att du har fel eftersom det nog beror på flera faktorer.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Absolut så är det om man inte som jag har en LLVP som står för uppvärmningen. Jag ser nog FTX:en hos oss mer som ett komplement till vår LLVP, den kombinationen samverkar riktigt bra, i alla fall i vårat husorom skrev:
Blev lite nyfiken på vad jag har för temp på tilluften, så jag tog och mätte temperaturen på luften som kommer ut från utblåsen i v-rummet. Fick det till 18,5 grader med en digital termometer, så den tempen på tilluften verkar ju vara ok i alla fall. Men lite missvisande, för det är nollgradigt ute, så jag ska kolla nästa köldknäpp
Tack, det kommer jag att göra (ta dem i örat alltså...). Jag hade upp frågan med dem och armaflex skulle räcka helt fint....Bra att höra att aggregatet åtminstone är OK? eftervärmare kommer de ju dock att behöva installera verkar det. Om de ska isolera rören kommer de att klafsa runt i min lösull och sannolikt förstöra den så att den måste bytas....kanske kan det isoleras som någon sa med byggmattor....orom skrev:
Hej!
i en nollgradig ködknäpp har jag 14,5 grader tilluft..Mats-S skrev:
Absolut så är det om man inte som jag har en LLVP som står för uppvärmningen. Jag ser nog FTX:en hos oss mer som ett komplement till vår LLVP, den kombinationen samverkar riktigt bra, i alla fall i vårat hus
Blev lite nyfiken på vad jag har för temp på tilluften, så jag tog och mätte temperaturen på luften som kommer ut från utblåsen i v-rummet. Fick det till 18,5 grader med en digital termometer, så den tempen på tilluften verkar ju vara ok i alla fall. Men lite missvisande, för det är nollgradigt ute, så jag ska kolla nästa köldknäpp![]()
Som referens kan jag nämna att jag har ett SystemAir VX700 (korsströms plattvärmeväxlare), som normalt har 80-90% i återvinning. Förvärmare (samma funktion som eftervärmsren men ska se till att vvx inte fryser igen) är bortkopplad och har aldrig behövts.
Brukar ha 19⁰ i frånluft och aldrig haft under 16-17⁰ i tilluft.
Stockholms trakten.
Brukar ha 19⁰ i frånluft och aldrig haft under 16-17⁰ i tilluft.
Stockholms trakten.
Här är en bra sajt för allehanda beräkningar
https://www.dimensionera.se
https://www.dimensionera.se/ventilation/varmevaxlare.php
https://www.dimensionera.se
https://www.dimensionera.se/ventilation/varmevaxlare.php