79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Har du mätt temp i alla frånluftsdon psss för tilluftsdonen och jämfört med vad agget säger?
Då får du fram tempförlust i varje rör. Tempförlusten bör motsvara dels längden på rören men också hur långa sträckor/yta av rören som ligger i dagen utsatta för kalluften på vinden.
Notera även temp på luften på vinden, då den kanske skiljer sig från utetemp (temp på intagsluften utifrån) som agget mäter. Gör alla mätningar samtidigt och med samma termometer så alla värden är så likvärdiga som möjligt. Annars går det inte att jämföra olika mätningar, och då går det inte heller att hitta vari problemet består. Det är uppgifter som du behöver veta för att kunna diskutera lämpliga åtgärder etc med installationsfirman. Dessutom kan du få bättre förslag från oss på forumet så vi inte behöver sitta och killgissa/spekulera utan kan arbeta oss framåt med felsökningen.
Det är alltid rätt att upprätta en Exceltabell för överblick och systematik.
Då får du fram tempförlust i varje rör. Tempförlusten bör motsvara dels längden på rören men också hur långa sträckor/yta av rören som ligger i dagen utsatta för kalluften på vinden.
Notera även temp på luften på vinden, då den kanske skiljer sig från utetemp (temp på intagsluften utifrån) som agget mäter. Gör alla mätningar samtidigt och med samma termometer så alla värden är så likvärdiga som möjligt. Annars går det inte att jämföra olika mätningar, och då går det inte heller att hitta vari problemet består. Det är uppgifter som du behöver veta för att kunna diskutera lämpliga åtgärder etc med installationsfirman. Dessutom kan du få bättre förslag från oss på forumet så vi inte behöver sitta och killgissa/spekulera utan kan arbeta oss framåt med felsökningen.
Det är alltid rätt att upprätta en Exceltabell för överblick och systematik.
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Goda råd kan man alltid ta. Nu har jag mätt överallt se bild och ställt upp tabellen. Huset är 1-plan om 140 m2 m källare om lika mycket. All yta används. Aggregatet ligger på loftet. Röret ned till tvrum2/kontor/sovrum går kortare väg än det till v-rum uppe. Däremot röret till tvrum1 nere har längst väg av alla rören. Det som är konstigt (?) är att tilluften från aggregatet igår steg till 15,9C (mätt på appen) trots att det var liknande kallt igår, möjligen dock lite kallare inatt vilket bör vara anledningen att kallvinden höll minus 5C i dag på morgonen. Bifogar tabell. Jag har varit noga i mätningen och upplever att systemet är oförutsägbart. Om det dessutom är så att det inte är gjort för kallvind känns det som en mycket allvarlig brist. Det är även ett faktum (frun är vittne) att luft flödet i frånluftdonen ökar rejält mycket då temperaturen sjunker även om någon här kommenterat att så ska det inte vara….Oldboy skrev:
Har du mätt temp i alla frånluftsdon psss för tilluftsdonen och jämfört med vad agget säger?
Det är alltid rätt att upprätta en Exceltabell för överblick och systematik.![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är via din frånluft du tappar. Mät temperaturen vid frånluftsdonen och jämför frånluften just innan aggregatet. Tappar du där så är det där förlusten ligger.S sepani skrev:
Från planritningen du postade tidigare, mappar mätvärdena du angav enligt följande:S sepani skrev:Goda råd kan man alltid ta. Nu har jag mätt överallt se bild och ställt upp tabellen. Huset är 1-plan om 140 m2 m källare om lika mycket. All yta används. Aggregatet ligger på loftet. Röret ned till tvrum2/kontor/sovrum går kortare väg än det till v-rum uppe. Däremot röret till tvrum1 nere har längst väg av alla rören. Det som är konstigt (?) är att tilluften från aggregatet igår steg till 15,9C (mätt på appen) trots att det var liknande kallt igår, möjligen dock lite kallare inatt vilket bör vara anledningen att kallvinden höll minus 5C i dag på morgonen. Bifogar tabell. Jag har varit noga i mätningen och upplever att systemet är oförutsägbart. Om det dessutom är så att det inte är gjort för kallvind känns det som en mycket allvarlig brist. Det är även ett faktum (frun är vittne) att luft flödet i frånluftdonen ökar rejält mycket då temperaturen sjunker även om någon här kommenterat att så ska det inte vara….
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det stämmer så kan vi ju se att V-rum samt TV-rum1 har klart lägre temperaturer, dessa är också de som ligger längst från aggregatet. Jag antar också att Sovrum på undervåningen ligger "närmst" aggregatet, då de andra två rummen (TV-rum2, kontor) är varmare och borde ha längre rördragning inomhus, gissningsvis utanpåliggande i undervåningens tak.
Nu är det verkar du använda en analog termometer, så helt förståeligt är inte upplösningen den bästa, så det är svårt att avgöra hur mycket du tappar i rören, vs. aggregatet. Men det ser ju ut som att du tappar åtminstone en grad i rören. Som @Antemoo är inne på, temperaturen på frånluften (och tilluften) direkt innan/efter aggregatet behövs för att avgöra om det är aggregatet eller rören som är problemet. Nu har du iofs tillufts temperaturen vid aggregatet som det rapporteras av aggregatet, men eftersom det är en helt annan termometer så är det svårt att avgöra hur bra de två termometrarna stämmer överens.
Om du har en termometer med mätprob, t.ex. https://www.biltema.se/kontor---tek...ometrar/digital-termometer-inneute-2000043028 så kan du öppna luckan på aggregatet, fästa den i frånluftsdelen av aggregatet och dra sladden ut igenom tätningen på luckan.S sepani skrev:
Tack! Bekräftar mappningen på ritningen! Det enda jag inte tyckte stämde helt var att sovrum nere var 1C kallare än kontor och TV rum 2 som först passerar genom sovrum nere. Å andra sidan är det utanpåliggande och en hyfsat stor installation med ljuddämpning så kan vara den som stjäler. En mätare från Biltema kan jag absolut köpa (och det gör jag nog) men måste även säga att tålamodet med leverantören är slut och jag vill att de löser problemen jag har....vilket verkar rimligt. Jag har eventuellt fått ett aggregat med sämre (istället för som utlovat bättre) verkningsgrad, och som eventuellt inte är avsett för kallvind och där rören är alltför kasst isolerade etc etc. Och ändå har vi endast upplevt typ - 5C i vinter.....J JSten skrev:Från planritningen du postade tidigare, mappar mätvärdena du angav enligt följande:
[bild]
Om det stämmer så kan vi ju se att V-rum samt TV-rum1 har klart lägre temperaturer, dessa är också de som ligger längst från aggregatet. Jag antar också att Sovrum på undervåningen ligger "närmst" aggregatet, då de andra två rummen (TV-rum2, kontor) är varmare och borde ha längre rördragning inomhus, gissningsvis utanpåliggande i undervåningens tak.
Nu är det verkar du använda en analog termometer, så helt förståeligt är inte upplösningen den bästa, så det är svårt att avgöra hur mycket du tappar i rören, vs. aggregatet. Men det ser ju ut som att du tappar åtminstone en grad i rören. Som @Antemoo är inne på, temperaturen på frånluften (och tilluften) direkt innan/efter aggregatet behövs för att avgöra om det är aggregatet eller rören som är problemet. Nu har du iofs tillufts temperaturen vid aggregatet som det rapporteras av aggregatet, men eftersom det är en helt annan termometer så är det svårt att avgöra hur bra de två termometrarna stämmer överens.
Om du har en termometer med mätprob, t.ex. [länk] så kan du öppna luckan på aggregatet, fästa den i frånluftsdelen av aggregatet och dra sladden ut igenom tätningen på luckan.
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Baserat på dina problem så kommer jag kontakta firman i fråga i nästa vecka och ifrågasätta en hel del saker inför min kommande installation. Får se vart det leder. Hade varit intressant att höra vad de svarar dig om du också ringer och påtalar alla dina problem och frågeställningar kring både aggregat och rördragning.S sepani skrev:Tack! Bekräftar mappningen på ritningen! Det enda jag inte tyckte stämde helt var att sovrum nere var 1C kallare än kontor och TV rum 2 som först passerar genom sovrum nere. Å andra sidan är det utanpåliggande och en hyfsat stor installation med ljuddämpning så kan vara den som stjäler. En mätare från Biltema kan jag absolut köpa (och det gör jag nog) men måste även säga att tålamodet med leverantören är slut och jag vill att de löser problemen jag har....vilket verkar rimligt. Jag har eventuellt fått ett aggregat med sämre (istället för som utlovat bättre) verkningsgrad, och som eventuellt inte är avsett för kallvind och där rören är alltför kasst isolerade etc etc. Och ändå har vi endast upplevt typ - 5C i vinter.....
De har hittills kommenterat att ventilation inte innebär en värmebesparing. Jag har kommenterat att jag begriper det och att jag inte hade räknat med det. Däremot inte att mina 400 mm tilläggsisoleringen skulle "ätas upp" av bättre ventilation....bjornswensson skrev:
Baserat på dina problem så kommer jag kontakta firman i fråga i nästa vecka och ifrågasätta en hel del saker inför min kommande installation. Får se vart det leder. Hade varit intressant att höra vad de svarar dig om du också ringer och påtalar alla dina problem och frågeställningar kring både aggregat och rördragning.
Det är inte så konstigt, som jag skrev så värms luften i rören av värmen i rummen eftersom de är dragna inomhus (om jag förstod det rätt). Det betyder att luften som ska till rummen längre färdas längre i uppvärmt utrymme, och därför blir varmare. Det betyder även att de "snor" värme från rummen, t.ex. sovrummet där nere.S sepani skrev:
Förstår dig, känns som jag hade varit riktigt förbannad om jag var i dina kläder. Helt klart leverantörens problem, och något de ska åtgärda, hoppas verkligen att de är proffesionella nog att också göra det!S sepani skrev:En mätare från Biltema kan jag absolut köpa (och det gör jag nog) men måste även säga att tålamodet med leverantören är slut och jag vill att de löser problemen jag har....vilket verkar rimligt. Jag har eventuellt fått ett aggregat med sämre (istället för som utlovat bättre) verkningsgrad, och som eventuellt inte är avsett för kallvind och där rören är alltför kasst isolerade etc etc. Och ändå har vi endast upplevt typ - 5C i vinter.....
Nu vet jag inte vad du hade för ventilation innan, men om du t.ex. hade mekanisk frånluft så leder det till värmebesparing (eller snarare energieffektivisering) att byta till FTX, så där har de bara fel. Hade du däremot självdrag så kan de ha delvis rätt. Oftast har man låga flöden vid självdrag, vilket gör att mängden energi som följer ut med "frånluften" är relativt låg. MEN, om man installerar ett aggregat med bra återvinning (>80%) och välissolerade rör, så ska man ha bra dålig ventilation innan för att man inte ska få en energieffektivisering!S sepani skrev:
Jag hade självdrag tidigare. Men i samband med min nya FTX gjorde jag om isoleringen på loftet och sprutade in >400 mm lösull....så det borde kompensera en del....J JSten skrev:Det är inte så konstigt, som jag skrev så värms luften i rören av värmen i rummen eftersom de är dragna inomhus (om jag förstod det rätt). Det betyder att luften som ska till rummen längre färdas längre i uppvärmt utrymme, och därför blir varmare. Det betyder även att de "snor" värme från rummen, t.ex. sovrummet där nere.
Förstår dig, känns som jag hade varit riktigt förbannad om jag var i dina kläder. Helt klart leverantörens problem, och något de ska åtgärda, hoppas verkligen att de är proffesionella nog att också göra det!
Nu vet jag inte vad du hade för ventilation innan, men om du t.ex. hade mekanisk frånluft så leder det till värmebesparing (eller snarare energieffektivisering) att byta till FTX, så där har de bara fel. Hade du däremot självdrag så kan de ha delvis rätt. Oftast har man låga flöden vid självdrag, vilket gör att mängden energi som följer ut med "frånluften" är relativt låg. MEN, om man installerar ett aggregat med bra återvinning (>80%) och välissolerade rör, så ska man ha bra dålig ventilation innan för att man inte ska få en energieffektivisering!