S sunqan skrev:
Driftläge ventilation?
Absolut. Det är driftläge "Ventilation"

Oldboy Oldboy skrev:
Först skulle jag tolka det som uteluft då pilen pekar från utsidan till insidan, men det kan det ju inte vara så då är nästa alternativ att det är tilluften.
Dock kan agget inte mäta vid donen utan endast utgången på agget. Vilket betyder att tilluften vid donen håller en lägre temp.
OK tack. Då bör det vara så att skillnaden mellan vad jag får på appen och vad jag kan mäta vid tilluften är lika med värmeförlusten...? I så fall är den ju förvånansvärt låg. Förlusten alltså. Tyvärr är ju tilluften från aggregatet oxo förvånansvärt låg och det är ju ett problem i sig.

S sepani skrev:
OK tack. Då bör det vara så att skillnaden mellan vad jag får på appen och vad jag kan mäta vid tilluften är lika med värmeförlusten...? I så fall är den ju förvånansvärt låg. Förlusten alltså. Tyvärr är ju tilluften från aggregatet oxo förvånansvärt låg och det är ju ett problem i sig.
Ja, isolering först och då är det nog enklare att utröna om det är aggregatet som suger…men jag tror de flesta aggregat är tillräckligt bra.

A Antemoo skrev:
Ja, isolering först och då är det nog enklare att utröna om det är aggregatet som suger…men jag tror de flesta aggregat är tillräckligt bra.
Men då menar du isolering av själva aggregatet? för det verkar ju inte (?) som om värmeförlusten i rören är så särskilt stor..? Även om jag förstått att Armaflex isoleringen sannolikt är undermålig...

S sepani skrev:
Men då menar du isolering av själva aggregatet? för det verkar ju inte (?) som om värmeförlusten i rören är så särskilt stor..? Även om jag förstått att Armaflex isoleringen sannolikt är undermålig...
jodå, jag menar att värmeförlusten är stor i rören. Du kan säkert få upp temperaturen med 2-3 grader, vilket inte låter mycket, men 2-3 grader varmare tilluft betyder mycket

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Absolut. Det är driftläge "Ventilation"
blir det varmt då? tar den inte bara in uteluften?

S sunqan skrev:
blir det varmt då? tar den inte bara in uteluften?
Jag tänker att den tar in uteluften och värmer den med frånluften som den tar inifårn huset och skickar in tilluften via kanalerna. Men kan ha fel uppfattning om hur det fungerar.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag tänker att den tar in uteluften och värmer den med frånluften som den tar inifårn huset och skickar in tilluften via kanalerna. Men kan ha fel uppfattning om hur det fungerar.
hittade detta i buxen för ett annat aggregat:
Ställa in önskad temperatur, välj från listan över alternativ för kontroll av lufttemperatur:
Ventilation - enheten fungerar endast i värmeåtervinningsläget.
Värmning - enheten värmer automatiskt luften till en förinställd nivå genom att aktivera eftervärmaren eller använda varm utomhusluft.
Kylning - enheten kyler automatiskt luften till en förinställd nivå genom att använda luftkylaren eller kall utomhusluft.
Auto - enheten upprätthåller automatiskt en förinställd lufttemperatur (värme / kyla).

så det ser ut att vara som du säger. konstig benämning bara :-) Värmning kräver en eftervärmare.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
jodå, jag menar att värmeförlusten är stor i rören. Du kan säkert få upp temperaturen med 2-3 grader, vilket inte låter mycket, men 2-3 grader varmare tilluft betyder mycket
Absolut, håller med, men om tilluften vid aggregatet och vid tilluftsdonen är i princip samma bör jag ju inte kunna öka värmen så mycket på väg genom rören..?

Hur kallt har du uppe på vinden nu? Dvs vid minusgrader utomhus.

bjornswensson bjornswensson skrev:
Hur kallt har du uppe på vinden nu? Dvs vid minusgrader utomhus.
Får mäta imorgon. Det är ju en kallvind men inte säkert det blir jättekallt

S sepani skrev:
Absolut, håller med, men om tilluften vid aggregatet och vid tilluftsdonen är i princip samma bör jag ju inte kunna öka värmen så mycket på väg genom rören..?
om nu verkningsgraden är 76% och luftflöden är 84 in 87 ut. tänker jag fel om jag säger att 20 graders frånluft och 3 graders inluft ger (20-3)*0,76*84/87 + 3 = 15,5 grader i tilluft? minus förluster i kanalerna.
84% skulle då ge 16,8 grader

S sepani skrev:
Får mäta imorgon. Det är ju en kallvind men inte säkert det blir jättekallt
om min termometer stämmer är det minus 5 C, d v s ett par grader kallare (!) än utomhus…

Termometer mot träbakgrund visar temperatur omkring 20 grader Celsius. Metallisk krok upptill för upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som lök på laxen, grädde på moset eller hur man nu uttrycker sig så låter aggregatet väldigt mycket i utemiljön. Har viss förståelse för de klagomål vi fått och det har pratats om vad är tillåtna gränsvärden för buller. Men borde inte leverantören säkerställa att aggregatet håller sig inom dessa…?

• Wow
JSten
  • Laddar…
Nu är det 13,1 C Mobilapplikationsskärm för hemautomation visar temperatur, luftkvalitet och manuell hastighetsjustering på en startsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.