79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
OK tack. Då bör det vara så att skillnaden mellan vad jag får på appen och vad jag kan mäta vid tilluften är lika med värmeförlusten...? I så fall är den ju förvånansvärt låg. Förlusten alltså. Tyvärr är ju tilluften från aggregatet oxo förvånansvärt låg och det är ju ett problem i sig.Oldboy skrev:
Ja, isolering först och då är det nog enklare att utröna om det är aggregatet som suger…men jag tror de flesta aggregat är tillräckligt bra.S sepani skrev:
Men då menar du isolering av själva aggregatet? för det verkar ju inte (?) som om värmeförlusten i rören är så särskilt stor..? Även om jag förstått att Armaflex isoleringen sannolikt är undermålig...A Antemoo skrev:
jodå, jag menar att värmeförlusten är stor i rören. Du kan säkert få upp temperaturen med 2-3 grader, vilket inte låter mycket, men 2-3 grader varmare tilluft betyder mycketS sepani skrev:
hittade detta i buxen för ett annat aggregat:S sepani skrev:
Ställa in önskad temperatur, välj från listan över alternativ för kontroll av lufttemperatur:
Ventilation - enheten fungerar endast i värmeåtervinningsläget.
Värmning - enheten värmer automatiskt luften till en förinställd nivå genom att aktivera eftervärmaren eller använda varm utomhusluft.
Kylning - enheten kyler automatiskt luften till en förinställd nivå genom att använda luftkylaren eller kall utomhusluft.
Auto - enheten upprätthåller automatiskt en förinställd lufttemperatur (värme / kyla).
så det ser ut att vara som du säger. konstig benämning bara
Absolut, håller med, men om tilluften vid aggregatet och vid tilluftsdonen är i princip samma bör jag ju inte kunna öka värmen så mycket på väg genom rören..?A Antemoo skrev:
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Hur kallt har du uppe på vinden nu? Dvs vid minusgrader utomhus.
om nu verkningsgraden är 76% och luftflöden är 84 in 87 ut. tänker jag fel om jag säger att 20 graders frånluft och 3 graders inluft ger (20-3)*0,76*84/87 + 3 = 15,5 grader i tilluft? minus förluster i kanalerna.S sepani skrev:
84% skulle då ge 16,8 grader
Som lök på laxen, grädde på moset eller hur man nu uttrycker sig så låter aggregatet väldigt mycket i utemiljön. Har viss förståelse för de klagomål vi fått och det har pratats om vad är tillåtna gränsvärden för buller. Men borde inte leverantören säkerställa att aggregatet håller sig inom dessa…?