Om filter i aggregaet ej kan bytas (går ej in på anledning) vilket är då bäst: Stänga av eller ha ventilationen på? Filtret har under ca 10 års tid bytts ca var sjätte månad. Nu var byte planerat till mitten på mars, efter en vinter med hårt eldande grannar (bor lantligt), men så blev det inte och kommer troligen inte att bli av på ett tag.

Följdfråga: I tilluftsventilerna har det bytts till "tjockare" filter (kolfilter?). Bra eller dåligt? Jag har tyvärr inga mått.

Jag som frågar har en del luftvägsproblem och även allergier. Nu är det ju pollensäsong ett tag framöver, vilket gör att jag vill skaffa mig lite kunskap om hur bäst hantera detta. Tyvärr är jag även ljudkänslig och har upplevt att ljudet från FTX har ökat efter bytet av filtren i tilluftsventilerna. Kan det stämma?

Jag har ingen som helst möjlighet att byta filter själv, vare sig i aggregat eller tilluftsventiler. Den som tidigare gjort detta kommer förmodligen inte att göra det nu.

Vad är era tips på hur jag bäst hanterar detta? Att ringa efter en firma för hjälp blir ju så klart dyrt och det finns omständigheter som gör att detta inte kan ske just nu.

Kör den inte utan filter, då sätter sig skiten i växlaren istället vilket är jobbigt att få rent!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kör den inte utan filter, då sätter sig skiten i växlaren istället vilket är jobbigt att få rent!
Tack för svar. Kan ju inte komma åt filtret själv, så ta bort det är inte möjligt, och det är väl bra då. Frågan är ju också vad som händer om filtret blir helt igensatt?

Axelida Axelida skrev:
Tack för svar. Kan ju inte komma åt filtret själv, så ta bort det är inte möjligt, och det är väl bra då. Frågan är ju också vad som händer om filtret blir helt igensatt?
Sitter det kvar kan man ju köra. Sätter det igen så minskar flödet bara. Helt igen lär ju bara ske om du bor vid något som dammar extremt

Att skjuta på filterbytet några månader är inget jag skulle oroa mig för. Men vad är det för filter i tilluftsdonen du pratar om? Där har man normalt sett inga filter, luften är ju redan filtrerad efter att ha passerat aggregatet.

B Bigfoot skrev:
Att skjuta på filterbytet några månader är inget jag skulle oroa mig för. Men vad är det för filter i tilluftsdonen du pratar om? Där har man normalt sett inga filter, luften är ju redan filtrerad efter att ha passerat aggregatet.
Jo, normalt har man ett filter för inluften till aggregatet också. Annars kan du få diverse småkryp in i VVX.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo, normalt har man ett filter för inluften till aggregatet också. Annars kan du få diverse småkryp in i VVX.
Jag tolkade "tilluftsventilerna" som ett filter i anslutning till varje tilluftsdon och funderade på om det var några super-duper-extra-allergi-filter, särskilt som kolfilter nämndes. Men det kan ju förstås vara så att TS menade ett grovfilter vid intagsgallret. (In i växlaren kommer krypen förhoppningsvis inte oavsett utan stannar i filtret i aggregatet. Men det är ju trevligt att slippa dem där också.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.