Här är den billigare: https://soliduct.se/alnor-ftx-aggre...MIpLLdlemg7AIV3wCiAx2H4gy2EAQYAiABEgLjAfD_BwET trojlee skrev:
Sådana som arbetar i par har självklart ingenting i en vanlig villa/bostad att göra. Ventilationen i bad/tvätt kan såklart inte fungera som att ena minuten skapa ett övertryck i rummet, och trycka ut fukt o skitlukt genom dörren, och nästa minut suga ut . Våtutrymmen ska ständigt ha undertryck så att fukt o lukt inte ska kunna ta sig ut från bad/tvätt/toa. Har man detta undertryck så ventilerar detta hela huset. Att sätta in de gällande parfläktarna ökar endast ventilationen i huset och totalen blir att energitappet blir större. Det är svårt att hitta nån vettig användning för dessa fläktar. Möjligen om huset har nåt rum som inte ligger i nära anslutning till bostaden, t,ex ett inrett garage el likn. men mest liknar det konserverad gröt. Det är värmen i den utsugna luften från våtutrymmen som ska värmeväxlas och den nya förvärmda friskluften ska tillföras i sov o vardagsrum. Ett förfarande som alltså inte går med dessa "leksaker"
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tror kanske att jag skulle behöva en eller två sådana leksaker. Får in NOLL luft i sovrummen. Kört öppna fönster året om och får lov att dra på köksfläkten på max nattetid för att en tillstymmelse till luft ska komma in.
Har två sovrum på övervåningen av huset. Mellan rummen finns en toalett med en fresh intellivent 2.0 vilken går på max. Jämt.
Trots det dras bara luft från nedervåningen via trappen och hallen som förbinder övervåningens rum. Om jag inte kör köksfläkt på max på nedervåningen. Då verkar den ordna så att övervåningen får ett visst drag men totalt sett för lite känns det som. Satte in ventiler när jag flyttade in men där kommer det knappt någon till-luft. Utan fönster på glänt är enda chansen. Har jag tur blåser det från rätt håll och då blir det bra luft.
Tittar därför på mini-ftx nu. Funderade på en rörvariant eller Mitsubishis vl-50.
Nån som har en rörvariant och är nöjd? Hur synkar två enheter med varandra? Verkar ju inte finnas nån wifi i de flesta.
Har två sovrum på övervåningen av huset. Mellan rummen finns en toalett med en fresh intellivent 2.0 vilken går på max. Jämt.
Trots det dras bara luft från nedervåningen via trappen och hallen som förbinder övervåningens rum. Om jag inte kör köksfläkt på max på nedervåningen. Då verkar den ordna så att övervåningen får ett visst drag men totalt sett för lite känns det som. Satte in ventiler när jag flyttade in men där kommer det knappt någon till-luft. Utan fönster på glänt är enda chansen. Har jag tur blåser det från rätt håll och då blir det bra luft.
Tittar därför på mini-ftx nu. Funderade på en rörvariant eller Mitsubishis vl-50.
Nån som har en rörvariant och är nöjd? Hur synkar två enheter med varandra? Verkar ju inte finnas nån wifi i de flesta.
Jag har beställt en https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg-small.htm, ska installera och utvärdera i vinter.
Förutsättningen är villa 1.5 plan på ca 170m2 boyta med 3 sovrum på övevåningen och mekanisk frånluft via badrum på över och entreplan samt tvättstuga i källare. 1 stort sovrum på drygt 20m2 och två mindre på 10-12 m2. Det mindre sovrummet som jag tänker installera aggregatet i ligger i en nybyggd del (tät), det andra mindre ligger i del byggd på 30-talet och har markant bättre luftväxling.
Att öka flödet på centralventilationen ger tyvärr inte så mycket eftersom vardagsrummet på övervåningen är otätt i förhållande till det lilla sovrummet, så merparten av tilluften tar den vägen.
Förutsättningen är villa 1.5 plan på ca 170m2 boyta med 3 sovrum på övevåningen och mekanisk frånluft via badrum på över och entreplan samt tvättstuga i källare. 1 stort sovrum på drygt 20m2 och två mindre på 10-12 m2. Det mindre sovrummet som jag tänker installera aggregatet i ligger i en nybyggd del (tät), det andra mindre ligger i del byggd på 30-talet och har markant bättre luftväxling.
Att öka flödet på centralventilationen ger tyvärr inte så mycket eftersom vardagsrummet på övervåningen är otätt i förhållande till det lilla sovrummet, så merparten av tilluften tar den vägen.
https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg-small.htm, Har en brygga som kan sättas i två lägen, när de slås på börjar de då cykeln på in eller utsug.peleback80 skrev:
https://soliduct.se/media/download/alnor_manual_ftx_vagg.pdf
antingen så synkar man två med en kontrollpanel, som sammanlänkas till bägge aggregaten (lite jobbig kabeldragning) eller så kör man dem stand alone och ställer en jumper i a eller b läge, och två personer resettar aggregaten samtidigt, så blir de synkade.
antingen så synkar man två med en kontrollpanel, som sammanlänkas till bägge aggregaten (lite jobbig kabeldragning) eller så kör man dem stand alone och ställer en jumper i a eller b läge, och två personer resettar aggregaten samtidigt, så blir de synkade.
eller bara slår av och på strömmen i husetB BSOD skrev:
Ok. Tyvärr är den där för lång. Max tjocklek vägg är 230mm.(dubbla paneler+timmer och lera, papper och tapet) och optimala stället är det bara drygt 100mm(på sidan av burspråk)
Antar att man kan bygga ut väggen lite vid aggregatet fast det lär ju se förjävligt ut.
Antar att man kan bygga ut väggen lite vid aggregatet fast det lär ju se förjävligt ut.
Själva värmeväxlaren är mindre än 10cm, rören kan kapas. Kapade bort någon dm med fogsvans.peleback80 skrev:
Aha, det låter ju bra. Mätte igen och bästa stället är nästan 13 cm. Me. Som sagt kan sätta dom på 23cm om det skulle krisa blir väldigt när sängar as huvudände dock i så fall. Vill gärna slänga in två AC nästa sommar också så platsen skulle vara bra om den var ledig. Sover med en brummande flyttbar ac nu så ljudet lär inte störa i och för sig. Har du fått snurr på grejerna?
Inte än, använde hål för existerande tilluft men passade bara nästan så var en senväg...peleback80 skrev:
Aha, det låter ju bra. Mätte igen och bästa stället är nästan 13 cm. Me. Som sagt kan sätta dom på 23cm om det skulle krisa blir väldigt när sängar as huvudände dock i så fall. Vill gärna slänga in två AC nästa sommar också så platsen skulle vara bra om den var ledig. Sover med en brummande flyttbar ac nu så ljudet lär inte störa i och för sig. Har du fått snurr på grejerna?
Men, återstår bara att montera fläkten nu så förhoppningsvis ikväll.
Hur funkar det? Nöjd än så länge? Ingen riktig kyla än men hur känns luften?

