2 309 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Säker avfrostning utan demontera integrerad kyl/frys? Brådskande
Jag hjälper min åldrade mor inför försäljning av hennes villa norr om Stockholm, själv bor jag i Västsverige.
Hon har en integrerad kombinerad kyl/frys från Ikea som snickare installerade åt henne för några år sedan. Kyldelen har automatisk avfrostning men frysen är manuell.
Inför flytt var tanken att avfrosta frysen. Det är inte särskilt mycket isbildning i den men det är klart synligt i framför allt övre delen av frysen. Efter kontakt med Ikea säger de att kyl/frys-skåpet behöver lossas från stomme och dörrar och tas ut på golvet för avfrostning. Detta eftersom det kan komma att rinna vatten från dolda utrymmen.
Min mor har varken kunskap eller fysik att genomföra detta. Det finns tyvärr heller inte tid för annan att hjälpa henne med demontering och fullständig avfrostning på det sätt Ikea föreskrivit. Skåpet fungerar bra så fullständig avfrostning behöver inte ske av något sådant skäl.
Tillträde sker nu på fredag 16 mars. Finns det något säkert och snabbt sätt att frosta av synlig is i frysen, utan risk för vattenskador men utan att demontera skåpet?
Oerhört tacksam för goda råd i detta.
Hon har en integrerad kombinerad kyl/frys från Ikea som snickare installerade åt henne för några år sedan. Kyldelen har automatisk avfrostning men frysen är manuell.
Inför flytt var tanken att avfrosta frysen. Det är inte särskilt mycket isbildning i den men det är klart synligt i framför allt övre delen av frysen. Efter kontakt med Ikea säger de att kyl/frys-skåpet behöver lossas från stomme och dörrar och tas ut på golvet för avfrostning. Detta eftersom det kan komma att rinna vatten från dolda utrymmen.
Min mor har varken kunskap eller fysik att genomföra detta. Det finns tyvärr heller inte tid för annan att hjälpa henne med demontering och fullständig avfrostning på det sätt Ikea föreskrivit. Skåpet fungerar bra så fullständig avfrostning behöver inte ske av något sådant skäl.
Tillträde sker nu på fredag 16 mars. Finns det något säkert och snabbt sätt att frosta av synlig is i frysen, utan risk för vattenskador men utan att demontera skåpet?
Oerhört tacksam för goda råd i detta.
Det är standard att man måste stänga av hela kyl/frysen för att avfrosta frysdelen.T Timronni skrev:
Det går fort om man öppnar dörren och ställer en bordsfläkt som blåser in rumsluft i frysen, alternativt en hårtork eller värmepistol, men då får man vara lite försiktig så det inte blir för varmt.
D Dilato skrev:
Tack för era svar. Men jag förstår inte. Varför säger Ikea då att man måste ta ut skåpet på grund av att det kan komma vatten från dolda utrymmen?RasmusR skrev:
För det kan, om det är massor av is, komma ned för mycket vatten i tråget som sitter ovanpå kompressorn för att ta hand om kondensdroppar - till den grad att det svämmar över.T Timronni skrev:
Brukar ju dock bara vara kopplat mellan kyl och tråg. Men det är väl för att ta det säkra före det osäkra antar jag. 🤷🏼♂️
Jag har både kyl å frys till detta tråget. När man avfrostar e tråget alltför litet (å kompressorn e kall) så jag brukar ta loss slangen från tråget å sätt det i en 1.5 liters petflaska.F Festlund skrev:
Sist gjorde jag bort mig, avfrostade på kvällen, all synlig is i frysen var borta, tänkte då kommer det inte mer i flaskan heller. Över natten rann det cirka 3-5dl på golvet, ingen höjdare.
Jag hade INTE chansat.
Sen beror väl det på vad man har för golv.
Under kylar och frysar ska det finnas golvskydd med kanter åt sidorna och bakåt
Vattnet kan bara komma framåt.
Jag har klinkergolv i mitt kök och det vattnet som skulle komma framåt skulle inte göra någon skada hos mig.
Hur det skulle kunna komma någon annanstans än framåt om det är rätt installerat vet jag inte.
Under kylar och frysar ska det finnas golvskydd med kanter åt sidorna och bakåt
Vattnet kan bara komma framåt.
Jag har klinkergolv i mitt kök och det vattnet som skulle komma framåt skulle inte göra någon skada hos mig.
Hur det skulle kunna komma någon annanstans än framåt om det är rätt installerat vet jag inte.
F Festlund skrev:
Tack för era svar. Jag förstår att det kanske bara är kylen som är kopplad till tråget. Men även om det är så stängs ju också kylen av samtidigt med frysen? Därför förstår jag inte hur avfrostningen ska kunna ske säkert under de här förutsättningarna. Hur lång tid kan man tänkas ha på sig innan det eventuellt börjar rinna på andra håll än i själva frysen?Z Zodde skrev:Jag har både kyl å frys till detta tråget. När man avfrostar e tråget alltför litet (å kompressorn e kall) så jag brukar ta loss slangen från tråget å sätt det i en 1.5 liters petflaska.
Sist gjorde jag bort mig, avfrostade på kvällen, all synlig is i frysen var borta, tänkte då kommer det inte mer i flaskan heller. Över natten rann det cirka 3-5dl på golvet, ingen höjdare.
Jag hade INTE chansat.
Om det kan vara till någon hjälp för råd ska skåpet vara detta:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tinad-kyl-frysskap-ikea-500-integrerad-00572872/
Du får väl åka hem till din mor och hjälpa henne.
bor du långt ifrån ser jag bara större anledning till besök, tänk vad hon skulle uppskatta det!
Är man någorlunda ung, rask, och man så ser jag inte hur man skulle lyckas fp en fuktskada av att frosta av en frys. Du ser ju vad som sker kontinuerligt inne i frysskåpet med vattnet.
Är man någorlunda ung, rask, och man så ser jag inte hur man skulle lyckas fp en fuktskada av att frosta av en frys. Du ser ju vad som sker kontinuerligt inne i frysskåpet med vattnet.
Det finns ju s.k. Avfrostningsdukar, Clas Olsson, ICA. Man lägger den i botten på frysen och den suger upp allt vatten. Bara att lägga i en soppåse och kasta i soptunnan. Inget som rinner. Pris cirka 125:- för 2 stycken. Jättebra.K kattvind skrev:
Klicka här för att svara