Hej!

Vi är nyinflyttade i ett hus från 1927. I källaren finns vattenrör med misstänkt isolering runt. Enligt besiktningsmannen innehåller de asbest, vilket därav starkt kan misstänkas. Vi ska boka sanering av rören inom de närmsta veckorna. Frågan är om hur stor risken är för oss under tiden? Kan vibrationer från vattenrören utgöra en risk för utsöndring av asbestfibrer? Vad tror ni?

• Vattenrör i källare med misstänkt asbestisolering, omgivna av nya kopparrör. En hylla syns också till vänster i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade vattenrör med sliten vit beläggning i källare, potentiellt innehållande asbest enligt besiktningsman.
    Skapa konto
  • Vattenrör i källare med misstänkt asbestisolering från hus byggt 1927. Isoleringen är vit och täcker rören delvis.
    Skapa konto
  • Vattenrör i en källare med skadad isolering, sannolikt innehållande asbest, vilket kräver sanering.
    Skapa konto
  • Vattenrör med misstänkt asbestisolering i en källare, omgivna av kartonger och föremål.
    Skapa konto
J JosephineNo skrev:
Vad tror ni?
Nej

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
I InsidersUnited skrev:
Nej
Instämmer

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har det brunnit? Sådär brukar det inte se ut på isoleringen med bubblor. Asbest sitter normalt i böjar och förgreningar (blir lätt till pulver om det skadas). I vissa fall även närmast rören också (i form av vit asbestpappp).
Det bruna är nöthår och den bruna pappen är "vanligt" papper som oftast lindades med gasbinda.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Asbest eller inte. Låt det sitta kvar. Fipplar du inte med det så avsöndras inget.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har det brunnit? Sådär brukar det inte se ut på isoleringen med bubblor. Asbest sitter normalt i böjar och förgreningar (blir lätt till pulver om det skadas). I vissa fall även närmast rören också (i form av vit asbestpappp).
Det bruna är nöthår och den bruna pappen är "vanligt" papper som oftast lindades med gasbinda.
Det tror jag inte, inget vi fått någon information om i alla fall. Menar du att det vita är bubbligt? Kan bubblorna bero på något annat?

J JonasSun skrev:
Asbest eller inte. Låt det sitta kvar. Fipplar du inte med det så avsöndras inget.
Absolut, men känns lite olustigt att ha kvar det i källaren när rören ser ut som de gör. Vill inte riskera att mina barn andas in asbestfiber på grund av att isoleringen är gammal och kanske går sönder.

J JosephineNo skrev:
Absolut, men känns lite olustigt att ha kvar det i källaren när rören ser ut som de gör. Vill inte riskera att mina barn andas in asbestfiber på grund av att isoleringen är gammal och kanske går sönder.
Även om det saneras av en seriös firma så kommer det bli fler asbestfibrer i luften av saneringen än om du inte gör nånting de kommande decennierna.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J JosephineNo skrev:
Måla över där det är löst eller sätt plastfolie över om det ska saneras om några veckor.

BirgitS BirgitS skrev:
Måla över där det är löst eller sätt plastfolie över om det ska saneras om några veckor.
Tack för tips. Vi behöver vänta lite mer än en vecka innan det kan saneras bort

J JosephineNo skrev:
Tack för tips. Vi behöver vänta lite mer än en vecka innan det kan saneras bort
Köp en bred gasbinda på apteket och linda runt. i T-delning och knän nlir det som att linda en fot eller armbåge. Kan med fördel lingas tätt och sedan bara måla över med vanlig billig målarfärg. Att sanera, har du fått pris på det. kan nämna att dt inte är gratis, dom tar bra betalt för en sanring. Att linda själv och måla kostar bara en bråkdel av sanering och det blir lika säkert och det är bara i böjarna och T-koppingarna det finns ev asbets.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag tror det kan vara asbest längre in. I Finland är det vanligt med asbestband lindade runt röret under ett ytterlager av wellpapp.

J JosephineNo skrev:
Det tror jag inte, inget vi fått någon information om i alla fall. Menar du att det vita är bubbligt? Kan bubblorna bero på något annat?
Klart det inte brunnit! Ser likadant ut hemma hos mig.

H heimlaga skrev:
Jag tror det kan vara asbest längre in. I Finland är det vanligt med asbestband lindade runt röret under ett ytterlager av wellpapp.
Har även sett lika lösning i Sverige

H heimlaga skrev:
Varför gör man så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.