7 020 läst ·
56 svar
7k läst
56 svar
Från ödehus med asbest till sommarparadis för barnen – Husdrömmar
Ja det är ju inte kul.M maria01 skrev:
Kruxet är väl att i många äldre små stugor så är utrymmet ett problem och vinden blir en lösning av utrymme eller estetiska skäl. Small risk, smal reward s.a.s.
Skulle finnas nån form av balja med dräneringsrör för det här ändamålet.. 🤔
man lät honom? vad menar du är det frun eller nån annan som lät honomA AndersS skrev:
Men snälla....ska inte barn få vara runt den där grävmaskinen där man ser hur bra som helst 🙄M maxiq skrev:
Motorsågen kan väl vara bra ha lite mer på benen men är väl fort gjort man har gjort så där ibland 😊
inte ska göra fortfarande ingen som kan visa vart det står att hantverkare måste ha motorsågs kort på byggen eller att man måste ha motorsågs byxorM maxiq skrev:
har du någon gång vart på en bondgård? där finns det barn och och betydligt störe maskiner en den minigrävaren
Menar du att du tror det inte är reglerat i Sverige?M maria01 skrev:
Klart det är. Tog en snabb titt
Arbetsmiljöverkets AFS 2012:1 Användning av motorkedjesågar och röjsågar.
sid 13 - § 13 pkt 5
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt § 17
Här är också en länk till AFSen om det är fler regler man inte tror finns.
https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf
vart skrev jag att det inte skulle vara reglerat? hittar inget om bygg i länken bara skogsarbeteS Svanteman skrev:
skulle vara intressant vad bygg industrin och facket har för krav för jag har själv jobbat som hantverkare och aldrig fåt frågan om jag hade motorsågskörkort
Märkligt projekt. I mina ögon var det ett rent ruckel men det bevisar ju att man kan sälja vad som helst till vem som helst. Den som sålde det huset till detta par kanske var på semester från Grönland och sålde snö till eskimåer till vardags? Av alla bedrövliga gamla ras till hus tog nog detta alla priser. Måste erkänna att jag är osannolikt överväldigad över att de fick huset beboeligt.
Tomten var liksom huset hopplöst bortom räddning och visst, det röjdes men inte tillräckligt i mina ögon. Att inte byta tak men ändå lägga sådana resurser i huset känns som en udda och naiv satsning men de hade kanske gjort undersökningar och visste att det var tätt?
Att måla med trätjära på en till hälften upplöst träpanel är magnifik galenskap? I övrigt är det ju en sommarstuga som ligger i berömda Arild. Det förklarar väl alla vindlingar i projektet. Vem som helst annars hade hyrt större grävmaskin och röjt av hela tomten, rivit huset och byggt en stor vit sockerbit med jacuzzi på taket. Tur att det finns folk som kan stå emot sånt?
Tomten var liksom huset hopplöst bortom räddning och visst, det röjdes men inte tillräckligt i mina ögon. Att inte byta tak men ändå lägga sådana resurser i huset känns som en udda och naiv satsning men de hade kanske gjort undersökningar och visste att det var tätt?
Att måla med trätjära på en till hälften upplöst träpanel är magnifik galenskap? I övrigt är det ju en sommarstuga som ligger i berömda Arild. Det förklarar väl alla vindlingar i projektet. Vem som helst annars hade hyrt större grävmaskin och röjt av hela tomten, rivit huset och byggt en stor vit sockerbit med jacuzzi på taket. Tur att det finns folk som kan stå emot sånt?
Redigerat:
Du skrev säkert inte att det inte skulle vara reglerat men andemeningen i ditt inlägg tolkade iaf jag som att du, då ingen visade var kraven fanns, att det inte fanns specificerade regler så jag tog fram så man kan läsa.M maria01 skrev:
Du behöver inte ens gå till länken, räcker att läsa i bilden jag skickade, efter pkt 7 står uttryckligen att vid andra arbeten än trädfällning kan vissa krav efter riskbedömning bortses från.
AFSen gäller alltså samtliga arbeten med motorsåg, i skogen, på byggarbetsplatser, lantbruk eller på ica om du så vill, så länge du får betalt för en tjänst.
Byggindustrin har alltså dessa krav från arbetsmiljöverket och facket kräver väl mest att man minimum följer de krav som finns.
Att kraven sedan inte följs eller följs upp är ju en annan fråga och ett annat problem, men det faller ju på arbetsgivare att bli bättre och arbetstagare att inte ställa upp på vad som helst. Men enligt sista stycket i andra bilden så blir ju arbetsgivaren minimum betalningsskylldig om reglerna inte efterlevs.
då kommer följd frågan vart har dom körkort för motorsåg förr bygge är ju inte samma som den för skogenS Svanteman skrev:Du skrev säkert inte att det inte skulle vara reglerat men andemeningen i ditt inlägg tolkade iaf jag som att du, då ingen visade var kraven fanns, att det inte fanns specificerade regler så jag tog fram så man kan läsa.
Du behöver inte ens gå till länken, räcker att läsa i bilden jag skickade, efter pkt 7 står uttryckligen att vid andra arbeten än trädfällning kan vissa krav efter riskbedömning bortses från.
AFSen gäller alltså samtliga arbeten med motorsåg, i skogen, på byggarbetsplatser, lantbruk eller på ica om du så vill, så länge du får betalt för en tjänst.
Byggindustrin har alltså dessa krav från arbetsmiljöverket och facket kräver väl mest att man minimum följer de krav som finns.
Att kraven sedan inte följs eller följs upp är ju en annan fråga och ett annat problem, men det faller ju på arbetsgivare att bli bättre och arbetstagare att inte ställa upp på vad som helst. Men enligt sista stycket i andra bilden så blir ju arbetsgivaren minimum betalningsskylldig om reglerna inte efterlevs.
Charmigt avsnitt!
Inte en aning, det var någon annan som skrev om körkort, AFSen säger teoretiskt och praktiskt prov samt dokumentation på att man klarat det.M maria01 skrev:
Så det finns säkert en kurs eller 2 att gå hos uthyrare, utbildningsföretag eller Lernia. Även för mer byggorienterad användning, utan fällning av träd