246 426 läst ·
1 038 svar
246k läst
1,0k svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
På tal om paradigskifte tror jag även framtång till vänster till viss del är en relik från tiden då det dimensionerades virke på hyvelbänken, där kan jag finna en viss poäng med att hyvla mot framtången istället för ifrån.
@pysslarn, jag håller med dig att den fullstora hyvelbänken numera kanske inte är prio 1 i snickeriet. Dock tror jag i längden inte du slipper undan handhyvlande även med fin maskinpark. Dom där sista tiondelarna för att få en fog perfekt eller passa in en låda är hyveln ovärderlig. Hyvelbänk behövs väl inte om MFTt har bra fastspänningsmöjligheter men står den på hjul tror jag det kan bli frustrerande att hyvla på den.
@pysslarn, jag håller med dig att den fullstora hyvelbänken numera kanske inte är prio 1 i snickeriet. Dock tror jag i längden inte du slipper undan handhyvlande även med fin maskinpark. Dom där sista tiondelarna för att få en fog perfekt eller passa in en låda är hyveln ovärderlig. Hyvelbänk behövs väl inte om MFTt har bra fastspänningsmöjligheter men står den på hjul tror jag det kan bli frustrerande att hyvla på den.
Ola, Du har säkert rätt, jag får nog lära mig att handhyvla förr eller senare men då blir det väl mest finlir som du skriver så jag tror det lär nog klara sig med MFTn. Som absolut inte kommer att stå på hjul.
//Ronnie
//Ronnie
Kan bara hålla med dig och tillägga att jag blir rejält avis både på dina utrymmen och maskinpark.Björn Melander skrev:Bra tråd med många kloka tips.
Layouten påminner om den lilla multiverkstad jag själv håller på att bygga. Känner igen det Ola skriver om att jag över tid lärt sig vad som funkar bäst rent praktiskt. När man sitter och skissar är det lätt att det blir en skrivbordsprodukt som kanske inte funkar som tänkt i praktiken. Svängrum och plats "att vara på" tycker jag är en viktig prioritet även om utrymmet är begränsat till storlek.
[bild]
Det där blir kanon!
//Ronnie
Jag tror att du behöver en liten kurs i att tro på dig själv Ronnie......Pysslarn skrev:Nä, jag förstår att det är svårt att förstå vad för slags verkstad jag vill ha. Kort sagt vill jag kunna göra det mesta, men i mindre format bara. Det är jag nog dålig på att förmedla.
Du rekommenderar:
-Bordsåg, trefas, 2,2 kW med gjutjärnsbord — det jag planerat för som minst är en Bosch GTS10, det jag vill ha är en Wadkin Bursgreen AGS10. Plats kommer att finnas, särskilt efter de många goda råd jag fått i den här tråden.
- Rikt/planhyvel av någorlunda stadig modell — Japp! Finns inte i dagsläget men utrymme för en sådan planeras nu efter flera bra tips på hur verkstan kan disponeras.
- Spånsug. En självklarhet där utrymmet är löst idag, dessvärre är inte finansieringen det...
- Fräsbord med fräs. Pratar vi bordsmonterad handöverfräs finns det redan och utrymme finns också. Pratar vi någon form av vertikalfräs e dyl går det bort helt.
- Kap/gersåg. Om det ska vara någon mening med en sådan ska den gå att lita på, det gör inte min nuvarande så den utgår. Dylika snitt kommer att göras på bordsågen med hjälp av kapsläde och andra jiggar.
- Bandsåg har jag redan och utrymmet räcker.
När det gäller handhållet för snickeri som du räknar upp är det klockrent. Som tur är har jag de grejorna och behöver bara lösa förvaring för dem.
Angående övrigt för snickeri som du kallar det är jag med dig OCH inte:
Handverktyg av olika slag har jag. Sågar, stämjärn, raspar och filar, mät- och märkverktyg, tvingar och klämmor. Med mera... Fortsätter dessutom att bygga ut det sortimentet.
Men när det gäller (fullstor) snickarbänk med fram- och baktång undrar jag om vi inte står inför ett paradigmskifte. För egen del kommer jag huvudsakligen att lösa min uppgift med olika slags elverktyg, framför allt eftersom jag inte har en snickarutbildning. Jag tror inte att jag är bäst betjänt av en traditionell hyvelbänk. Mångsidigheten hos ett MFT däremot gger mig möjligheten att jobba på ett sätt som passar mig och min (låga) kompetens
Om vi går över till metalldelen av verkstan ska jag nog passa på och förtydliga mig; jag kan inte och har inte för avsikt att svarva eller fräsa i metall. Jag har en liten ESAB-svets men är kass på att svetsa. Jag kan inte ett skit om mekanik eller motorer, el eller elektronik.
I metalldelen av verkstan ska jag såga, borra, fila, slipa, putsa osv relativt små ämnen av metall. Det är inte tänkt att vara en mekanisk verkstad i miniformat.
Jag blir glad om jag kan borra ett hål i ett vinkeljärn och gänga det och då räcker loftet fint.
Huvudsakligen vill jag separera trä- och metallspån och hålla det vid det. Inget mer
Heimlaga, du använder uttrycket vettig planering och det tar jag till mig. Dina synpunkter är guld värda, precis som alla andra som jag fått hitills. Stort tack!
//Ronnie
Om man säger "jag kan inte" och försöker undvika ett arbetsskede då lär man sig aldrig. Om man däremot tänker "jag skall försöka" och sedan är tillräckligt ödmjuk för att lära sig av nybörjarmisstagen då lär man sig snabbt.
Flera av mina bekanta har gått från ingen kunskap alls till hyfsade hobbyhantverkare på några år. Utan annan grund än litet medfödd händighet. DennisCA här på forumet är en av dem.
Tro på att ditt kunnande kommer att växa!
Handverktygen kräver inga mystiska specialkunskaper. Bara vanlig händighet och litet tips och råd som du kan få här på forumet.
Finansieringen skall du inte oroa dig för. Man behöver ju inte köpa alla verktyg och maskiner på en gång. Jag som är både snål och fattig har konstaterat att pengarna får bäst verkningsgrad om man tar tid på sig och köper en sak i gången av sådan kvalitet att man aldrig behöver uppgradera. Att köpa för stort och dyrt är lika bedrövligt slöseri som att köpa för smått och uppgradera.
"Fräsbord med fräs" syftar på en handöverfräs med bord. Vertikalfräsar kräver för dyra bett för att vara värda kostnaden bara för litet husbehovssnickeri. Helt rätt tänkt av dig!
En 25 cm bred och en meter lång rikt/planhyvel skulle jag säga att är minimum. Litet större är ju bra men du behöver inte en 60 cm Stenbergare för dina behov. Rätt tänkt av dig!
Wadkin-Bursgreen 10AGS eller Rapid eller Ejca L18 är lämpliga bordscirkelsågar. Även om du inte har en sådan i år eller nästa år så snubblar du säkert över en för ett bra pris någon gång inom 10 år så du kan ju planera enligt det.
Helt rätt tänkt.
Pysslarn!
Glöm dina tankar om "för långa" inlägg! Vi älskar ju att läsa om hur andra bygger sin verkstad.
Det är ju så vi får inspiration att bygga själva. Och alla vill vi ju ta del av vad som händer hos andra "woodworkers" (jag vet inte vad jag ska kalla oss? Träarbetare låter lite för.... ja, lite konstigt. Slöjdare, lite för enkelt, vi jobbar ju inte med träet i knät direkt)
En liten undran bara, du har ju tänkt på spånsug, men hur gör du med allt sågdamm som kommer från alla maskiner. Framförallt från bordssågen? Den dammar nåt fruktansvärt är min erfarenhet. Jag själv håller på att bygga en låda med inbyggd fläkt, ett heprafiler och ett utbytbart skumgummifilter. Lådan kommer att placeras på ena kortväggen i min verkstad.
Fråga nummer två: Var tänker du förvara allt virke du behöver. Min erfarenhet är att det virke man köper från brädgården förvaras utomhus sommar som vinter, vilket gör att det behöver torka inomhus i verkstan åtminstone ett par månader innan man kan använda det. Och sen alla plywoodskivor du behöver. Var förvarar du dom? Jag prenumererar på en alldeles utomordentlig tidning som heter "Gör det själv" (Ungefär som man säger till frugan när hon ber en göra nåt: gör det själv!
Näää, skojjar bara!) Där fanns en genial lösning för att förvara skivor. Nu hittar jag inte den efter en snabb sökning. Jag ska fortsätta söka så återkommer jag med den.
Det här är en fantastiskt rolig och inspirerande tråd att följa. Snälla, fortsätt att dela med dej till oss. Och skriv LÅÅÅÅNGT! Vi gillar det "fett"!
Glöm dina tankar om "för långa" inlägg! Vi älskar ju att läsa om hur andra bygger sin verkstad.
En liten undran bara, du har ju tänkt på spånsug, men hur gör du med allt sågdamm som kommer från alla maskiner. Framförallt från bordssågen? Den dammar nåt fruktansvärt är min erfarenhet. Jag själv håller på att bygga en låda med inbyggd fläkt, ett heprafiler och ett utbytbart skumgummifilter. Lådan kommer att placeras på ena kortväggen i min verkstad.
Fråga nummer två: Var tänker du förvara allt virke du behöver. Min erfarenhet är att det virke man köper från brädgården förvaras utomhus sommar som vinter, vilket gör att det behöver torka inomhus i verkstan åtminstone ett par månader innan man kan använda det. Och sen alla plywoodskivor du behöver. Var förvarar du dom? Jag prenumererar på en alldeles utomordentlig tidning som heter "Gör det själv" (Ungefär som man säger till frugan när hon ber en göra nåt: gör det själv!
Det här är en fantastiskt rolig och inspirerande tråd att följa. Snälla, fortsätt att dela med dej till oss. Och skriv LÅÅÅÅNGT! Vi gillar det "fett"!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Håller helt med Pools, väldigt roligt och intressant att läsa hur andra bygger sina verkstäder och kommer på lösningar
så skriv så mycket du orkar!
Skulle även vilja veta hur man förvarar skivmaterial smidigt, leta på Pools
så skriv så mycket du orkar!
Skulle även vilja veta hur man förvarar skivmaterial smidigt, leta på Pools
Tack för uppmuntranMickebandsåg skrev:
Annars får jag väl ta några bilder och göra en egen beskrivning. Men, jag vill ju inte att det ska se ut som min egen idé, så jag väntar på svar från tidningen.
pools skrev:Pysslarn!
Glöm dina tankar om "för långa" inlägg! Vi älskar ju att läsa om hur andra bygger sin verkstad.Det är ju så vi får inspiration att bygga själva. Och alla vill vi ju ta del av vad som händer hos andra "woodworkers" (jag vet inte vad jag ska kalla oss? Träarbetare låter lite för.... ja, lite konstigt. Slöjdare, lite för enkelt, vi jobbar ju inte med träet i knät direkt)
Fråga nummer två: Var tänker du förvara allt virke du behöver. Min erfarenhet är att det virke man köper från brädgården förvaras utomhus sommar som vinter, vilket gör att det behöver torka inomhus i verkstan åtminstone ett par månader innan man kan använda det. Och sen alla plywoodskivor du behöver. Var förvarar du dom? Jag prenumererar på en alldeles utomordentlig tidning som heter "Gör det själv" (Ungefär som man säger till frugan när hon ber en göra nåt: gör det själv!Näää, skojjar bara!) Där fanns en genial lösning för att förvara skivor. Nu hittar jag inte den efter en snabb sökning. Jag ska fortsätta söka så återkommer jag med den.
Det här är en fantastiskt rolig och inspirerande tråd att följa. Snälla, fortsätt att dela med dej till oss. Och skriv LÅÅÅÅNGT! Vi gillar det "fett"!![]()
När det gäller dammhanteringtänker jag mig två system: traditionell spånsug kopplad mot vissa maskiner samt grovdammsugare kopplad mot andra. Bordsåg och bordsfräs är som jag har förstått det inte bästa kompisar med en spånsug som arbetar enligt principen lågt tryck/hög volym. Dvs de spottar ur sig fint dam med hög fart och för att evakuera det verkar dammsugare som kör högt tryck/låg volym tydligen bättre. Små utsug men placerade nära klingan eller stålet ska vara effektivt, något jag märkt i mitt eget simpla fräsbord också.
Det är naturligtvis en kostnadsfråga men kan i framtiden också tänka mig dedikerade dammsugare som bara betjänar en maskin var. Kruxet där är väl att man helst vill har cyklonseparation vilket blir mer skrymmande; jaja, vi får väl se.
När det gäller virkesförvaring blir det en liten skivvagn för några skivor plywood och MDF, riktigt trä kommer jag att köpa snickeritorrt i möjligaste mån och inte i större mängder än att jag kan förvara det i verkstan som ska hålla rumstemp året runt, alt i källaren. Utrymme är den trånga sektorn och jag får inse att jag inte kan ha ett jättelager med virke utan köpa vid behov helt enkelt.
Slutligen är det verkligen kul att få läsa att det finns intresse för mitt projekt och mina tankar — det motiverar. Sedan jag startade tråden har jag fått en massa bra feedback på mina idéer vilket har "tvingat" mig att tänka om på en rad punkter och som jag ser det kommer min verkstad vers 1.2 att bli bättre än om jag bara kört på enligt plan. Oerhört tacksam för det!
Utöver nyttiga synpunkter från de som har mer erfarenhet än jag, har jag också shoppat en rikt- o planhyvel som är några nummer större än jag från början tänkt. Därför kommer jag att posta en reviderad verkstadslayout inom kort (lättare att rita än att gå ut i garaget och riva och bygga), det ska bli kul att få kommentarer på den.
Ha det gott tills dess och tack för all hjälp!
//Ronnie
Det låter som att du bygger en luftrenare vilket är en enormt bra sak att ha i ett snickeri, framför allt av hälsoskäl. Är själv på jakt efter en beg Pullman Ermator a700 alt a600u eller deras föregångare. Brukar dock vara relativt dyra på auktionsajterna och med tanke på att ett nytt Hepa 13 filter ligger på ca 1800 kr ex moms så kan man nästan lika gärna köpa nytt egentligen, men jag hoppas på lite tur. Ett alternativ är en Air Cube från Dustcontroll, lägre flöde men fortfarande Hepa 13 filter.pools skrev:
En luftrenare hjälper ju till att rena redan förorenad luft vilket är kanon men viktigare som ett första steg är egentligen att fånga damm och spån (spånsugen eller dammsugaren bör ha Hepafilter om returluften går direkt ut i verkstan) där och när det alstras. Sedan tar luftrenaren över.
Det finns så mycket att grotta ner sig i när man vill jobba med trä/snickra/slöjda eller vad vi nu vill kalla det.
Visst är det kul!?
//Ronnie
Den nya hyveln kommer att bli toppen! Att den är stor tycker jag (som vi talade om) att du ska ut utnyttja genom att tillverka en arbetsyta i tex mdf att lägga ovanpå hyveln när du har hyvlat klart. Då har du ett extra avlastningsbord för resten av projektet, hyllningen är ju generellt bara aktuellt i början. Förvisso är den tung men har du bra hjul och bra golv kommer det inte att vara några problem att rulla runt den.Pysslarn skrev:Utöver nyttiga synpunkter från de som har mer erfarenhet än jag, har jag också shoppat en rikt- o planhyvel som är några nummer större än jag från början tänkt. Därför kommer jag att posta en reviderad verkstadslayout inom kort (lättare att rita än att gå ut i garaget och riva och bygga), det ska bli kul att få kommentarer på den.
//Ronnie
Jag har hittat artikeln. http://gds.se/inredning/forvaring/ordning-och-redapools skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Hållaren såg intressant ut, tack för tipset Pools.
Som vanligt har du rätt Daniel. Hyveln kommer att bli kanon och att konvertera den till avlastningsbänk med en lös toppskiva är ju en riktigt clever lösning.Daniel_N skrev:Den nya hyveln kommer att bli toppen! Att den är stor tycker jag (som vi talade om) att du ska ut utnyttja genom att tillverka en arbetsyta i tex mdf att lägga ovanpå hyveln när du har hyvlat klart. Då har du ett extra avlastningsbord för resten av projektet, hyllningen är ju generellt bara aktuellt i början. Förvisso är den tung men har du bra hjul och bra golv kommer det inte att vara några problem att rulla runt den.
Vad som är bra hjul är en annan fråga jag måste sätta mig in i. Ejca L39 väger tydligen 385 kg så då ligger väl Luna L39 i samma viktklass, alltså behöver jag hjul som tar laster på 100 kg st om jag ska ha 4 st. Vet du möjligtvis om man kan montera hjul direkt på hyveln eller måste man svetsa en hjulbas till den?
//Ronnie
Haha 385 kg? Då får jag nog ta med en polare till ikväll
Jag vet inte hur basen ser ut på den, men det borde Pär h kunna svara på. I vilket fall så tror jag att en bas inte behöver vara ett problem, inte alls ovanligt att maskiner (i mitt tycke) behöver höjas lite för att vara bekväma. Å andra sidan höjer ju hjulen en del också. Jaja, det lär lösa sig.
Sen ska du säkert har lite marginal på hjulen, jag hade tittat på från 150kg och uppåt samt av riktigt bra kvalitet, man blir tokig av att rulla tunga saker på dåliga hjul. Relativt stor diameter (hänger ju ihop med höjden såklart) gör det också lättare att rulla.
Jag vet inte hur basen ser ut på den, men det borde Pär h kunna svara på. I vilket fall så tror jag att en bas inte behöver vara ett problem, inte alls ovanligt att maskiner (i mitt tycke) behöver höjas lite för att vara bekväma. Å andra sidan höjer ju hjulen en del också. Jaja, det lär lösa sig.
Sen ska du säkert har lite marginal på hjulen, jag hade tittat på från 150kg och uppåt samt av riktigt bra kvalitet, man blir tokig av att rulla tunga saker på dåliga hjul. Relativt stor diameter (hänger ju ihop med höjden såklart) gör det också lättare att rulla.