Pärlan hemma, tår och ryggar hela:)

Det är en väldigt mycket kraftigare maskin än min gamla Moretens rph330.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
När det gäller hjul så tycker jag att Hammers lösning fungerar riktigt bra. Den består av två massiva nylonhjul i bakkant på maskinen och en lös "hävarm" med hjul som hakar i ett fäste i framkant. Nu vet jag ännu inte hur din hyvel ser ut men det kanske går att lösa på liknande sätt. Har du tur så kanske det t.o.m går att passa dit Hammers hjulsats direkt, bara att borra några hål för skruvarna på rätt ställe. Om jag minns rätt så var den inte exceptionellt dyr så det skulle kunna vara den enklaste lösningen.

Ritning av en maskin med två nylonhjul i bak och en avtagbar hävarm med hjul i fram, märkt Hammers lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: Jag tror min A3-41 är i ungefär samma viktklass som din.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det där ser ut som en enkel och smart lösning, Jac, i huvudsak kommer väl hyveln att rullas ut från och tillbaka in mot en vägg någon halvmeter så det funkar ju. Stort tack för tipset!

//Ronnie

Newsflash!

I garaget har det dessvärre inte hänt mycket att skriva om, utreds just nu för högt blodtryck och läkarbesök, provtagningar och olika tester kombinerat med en jättehärlig men skvatt galen valp i flocken gör att tiden går utom kontroll.

MEN... Igår föreslog min älskade Jenny (som ursprungligen föreslog att garaget skulle konverteras till verkstad) att den vidliggande carporten skulle byggas in och bli en del av min verkstad. Ca 25 kvm blev i ett slag plötsligt ca 50 kvm!

Så nu blev den här sega tråden plötsligt något segare. Jag kommer att fullfölja planerna för garaget och göra en fungerande verkstad där och sedan börja med att konvertera carporten men räknar med att det kommer så klart att ta sin tid.

Nästa post (imorgon) kommer att visa en skiss på hur garagedelen av verkstaden kommer att disponeras efter all värdefull input jag fått här på forat — så småningom kommer jag att posta mina idéer och funderingar kring den utökade verkstad jag ser framför mig. Som tidigare är jag enbart tacksam för synpunkter.

//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Otroligt roligt att höra (ja inte blodtrycket då, det hoppas jag ordnar sig snabbt och bra)!

Ska du köpa ännu större hyvel nu då? ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Och en bild på carporten vill vi ha så vi kan börja spåna!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Och en bild på carporten vill vi ha så vi kan börja spåna!
Dessvärre är carporten full med virke och annat bråte så just nu är det inte mycket att fotografera och visa upp.
Tänk skokartong med måtten 3 x 8 meter ca vägg i vägg med garaget. Andra långsidan utgörs av en mur som avslutas med en liggande "stege" i trä mot garagetaket. Blir det begripligt? Förmodligen inte, återkommer med en enkel skiss.

Tacksam för all hjälp med att spåna!
//Ronnie

Hammers lösning funkar inte rätt av på luna hyveln. Funderade också på hjul ett tag men det bygger för högt om man monterar dom under maskinens fötter , för mig som är 180 cm

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Nä, efter att ha kelat med hyveln en aning inser jag att det inte funkar med hjul direkt under hyvelns fötter. Det får bli någon variant där hyveln står i en ram som är lägre än hjulens fästplattor. Det betyder att de bygger ut en aning men jag tänker att man kan hålla dem innanför riktbordens yttermått så gör det inte så mycket. Tror jag... Rätta mig gärna.

//Ronnie

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Tänkte jag skulle visa hur verkstaden skulle vara disponerad efter att ha lyssnat till alla goda råd jag fick efter min första skiss samt inköp av rikt/plan.

De största förändringarna är att jag grupperat bandsåg, rikt/plan och fräsbord efter den nedre långsidan. Alla maskiner står på hjul och kan dras fram om jag ska bearbeta långa ämnen; dessutom ska bordshöjderna vara lika så att de funkar som utmatningsbord för varandra. (Pilarna visar matningsriktningen.)

Har också flyttat pelarborren till den övre långsidan, skippat kap/ger (kommer att köra vinkelsnitt på en framtida bordssåg med hjälp av slädar) samt delat bänkskåpen som stod i vinkel. Det senare för att slippa en hörnskåpslösning som man ju traditionellt bara har kastruller och grytor i på karusellhyllor – passar ju inte i ett snickeri...

I övrigt är det inga stora förändringar, skivvagnen blir för stående skivor istället för liggande och jag har ritat in en större bordssåg för att se hur det blir ”om den drömmen blir verklighet”. MFT-bordet står fortfarande centralt i verkstaden och det är ju inte direkt dansbana runt det men jag har det betydligt trängre idag.

Nu blir det ju så att jag kommer att bygga in carporten och införliva den ytan med verkstaden och då blir ju förutsättningarna helt annorlunda såklart, men det ligger i piplinen och första steget är att få klart konverteringen av garaget och få till en fungerande verkstad där. Nästa fas presenteras delvis och rätt ogenomtänkt i nästa post.

Som alltid är jag mycket tacksam för konstruktiv kritik och input på mina funderingar och idéer!
//Ronnie
Dispositionsskiss av verkstad med markerade arbetsstationer och verktyg samt rörelsecirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror det blir svårt att exakt matcha höjd på hyvel, bandsåg och fräsbord. Räcker att hjulen ställer sig lite annorlunda så diffar det en halv mm.

Om det går hade jag funderat på att göra fräsbordet högre än hyveln, kutterskyddet kan dock ställa till den idén. Fräsbordet kan stå nere i höger hörn som default o då vara ur vägen för nästan alla hyvlingar, hyvlas det riktigt långa plank får fräsbordet flytta.

Ska det fräsas kan fräsbordet rullas kloss mot hyveln och är fräsbordet högre krockar inte plankorna med hyveln.

Klura lite på planhyvlingen, du måste ha rum att komma över på utmatningssidan, även när det sticker ut 2m planka där. (Edit, man kan såklart traska över innan plankan hunnit så långt). Står fräsbordet i hörnet är den sidan lugn men andra sidan (som jag antar är utmatningssidan) kan bli trång även om bandsågen rullas bort till trappan/ingången.

Men visst ett varv runt mft't per hyvling ger ju annars bra motion :thumbup:

Eller, äh, extremfall med långa plankor fixar du alltid på nåt vis, dock kanske lite drygt att behöva rulla iväg bandsågen även vid planhyvling av korta plankor.

Överlag tycker jag det börjar se bra ut, det här jag babblar om nu e mest finlir.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack Ola, vettiga synpunkter och du har ju såklart rätt.
Funderar på om man minskar utrymmet mellan MFT och bänken som svarven står på, dvs flyttar MFT-bordet åt vänster så man har ca 80 cm utrymme där och ställer fräsbordet på höger kortsida vid skivvagnen; då kan det kanske räcka (oftast) att man vinklar ut rikt/planens bakände från väggen och hyvlar i riktning mot nedre högra hörnet? På så vis har man gott om (haha) utrymme att röra sig bredvid hyveln.

Tack för all hjälp med tankearbete innan det hela övergår till rent praktiskt arbete!
//Ronnie

PS Ovanstående upplägg bör ju underlätta även vid planhyvling som sker i motsatt riktning, eller tänker jag fel? DS

Redigerat:
Att tänka på vad gäller svarven är att man gärna vill kunna ta några steg bakom om något skiter sig..lossnar/börjar wobbla.. Fast klart, man kan ju säker lära sig dyka ner under mft vid behov :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag hade nog flyttat fräsbordet som du va inne på i ditt senaste inlägg. Sen hade jag övervägt att ha hyveln fix, kloss mot väggen. Den väger ju ett halvt ton och är rätt otymplig jämfört med resten. Hyvlas det långa ämnen får bandsågen rulla ut mellan mft och svarvbänk eller täcka ingången.

...och jag matningen är tvärtom vid planhyvling jämfört med rikthyvling. Rikt är som din gröna pil.

En kommentar angående Hammers hjullösning:
Hjulen sitter inte under maskinen utan axeln är monterad på utsidan några cm upp på underredet i bakkant. Originalet bygger bara ca 25 mm på höjden.

Själv så flyttade jag nyligen runt lite i min verkstad (av liknande skäl - att får in en hyvel) och har nu ställt bordssåg och bandsåg längs en vägg mittemot varandra med fräsbordet mellan. Fräsbordet är 1200 mm brett så jag kommer utan problem att kunna såga 1500 mm långa bitar på både bandsåg och bordssåg utan att flytta ut något. Eftersom bandsågen är högst så får jag höja upp fräsbordet och bordssågen till samma höjd (+1000 mm). För min del så tror jag den höjden blir helt ok på fräsbordet men kanske aningen högt för bordssågen men inget som kommer att ställa till problem. Jag har även ca 1500 mm fritt på var sida om uppställningen. Skulle jag behöva såga längre bitar så får jag dra ut den aktuella sågen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.