Ja, helt rätt! Oavsett vad som är tillåtet så kör med bärlina.

Kabeln är helt okej, 20 m är ingen jättelängd så 16 A ska nog funka att sätta.

//Patrik

Se till att göra bärlinan ordentligt också.
Slangklämmor funkar Inte som inspänning kan ja säga, och stor nyckelring är inte stabilt som upphängning i fasta änden av linan... Blev övertid den dagen.

...kanske ett litet sidospår på min kabelfråga.

"Ja så kan man göra och den skall då säkras med lämpliga säkringar 10 eller max 16A i centralen."
Citat från hempularen, även Mikael L skrev något om avsäkra. Har även läst samma sak på flera trådar.
Vad menas med detta?
Om nu elektrikern skall dra ovan nämna kabel, måste det finnas tre "tomma" platser i mitt lilla proppskåp(modell äldre) eller kopplar han in sig direkt på inkommande kabel,(dvs direkt efter elmätaren)? Kabel utifrån går in i en liten box och där sitter tre säkringar på 16a.
När så kabeln sätts in i UC i boden, blir det då inte dubbelt säkrat, om man nu avsäkrar med 10a inne i huset först? Jag tror det är fullt i mitt lilla proppskåp redan..., måste elektrikern sätta upp ett nytt skåp, för att kunna avsäkra med 10a i HC. Och för att då återkoppla den kabel jag har tänkt erbjuda elektriken, håller den för att koppla in sig på nätet direkt efter mätaren?

Hoppas frågan/frågorna var någorlunda tydliga

WCJ

Är kabeln endast på 2,5mm^2 så behöver du säkra av den även i husets central, även om det kan kännas lite som tårta på tårta. Anledningen är att kabeln är för klen för att ligga direkt på huvudsäkringarna, om någon i framtiden skulle säkra upp till 25 A eller så... Däremot kanske du inte behöver någon undercentral ute i boden?

Okej, nu har jag fått lite att fundera på...
Kabeln är alltså INTE för klen, OM jag/någon annan INTE kommer att säkra upp till 25A i framtiden? Så det går med andra ord att lägga den direkt på huvudsäkringarna??
Fråga är ju den huruvida mitt befintliga skåp räcker till. Om det nu är fullt, som jag misstänker, måste ju elektriken sätta upp ett nytt, eller? Jag är fullt övertygad om att jag inte kommer att behöva säkra upp huset i framtiden. Boden skall vara ett förrådsutrymme, ingen "tung" verksamhet. Som jag skrev i början, så tycker jag att kostnaderna har blivit högre än vad jag tänkt mig, så någon ny HC vill jag inte ha. Jag förstår dock tanken och tackar för tipset.

För att få sätta direkt på huvudsäkringarna så måste kabeln vara minst 6 mm2. Din är på 2.5 mm2 så därmed går den bort.
Du kan dock fortfarande använda den, men då krävs det att du avsäkrar den 10 eller 16 A i mätarskåpet eller vid en elcentral. Är det fullt vid elcentralen så krävs det att man sätter en till liten kapling bredvid alt. byter ut hela centralen..

//Patrik

...men går det då att sätta upp en UC i boden när bodens "matarledning" bara är 2.5mm2? Eller fungerar det enbart för att jag inte kommer att köra några stora grejor ute i boden? OM någon vill koppla trefas uttag i framtiden, högst troligtvis inte jag, skulle det då kunna fungera?

Mikael_L
Nu har jag för mig att jag lärt mig här på forumet att rent principiellt är det OK med säkringen i mottagande ändå också, dvs behöver ej sitta i matande ände.
Som överströmsskydd fungerar det ju lika bra.
Men för kortslutning och jordslutning i själva kabeln gör det det ju ingen nytta, så det var väl något fler villkor som var tvunget att vara uppfyllt för att inte behöva avsäkra i matande ände.

Jaja, jag svamlar väl säkert här, men vi får se om någon lyfter lite i mitt resonemang och reder ut vad jag ev menar. :D

Mikael_L
WCJ skrev:
...men går det då att sätta upp en UC i boden när bodens "matarledning" bara är 2.5mm2? Eller fungerar det enbart för att jag inte kommer att köra några stora grejor ute i boden? OM någon vill koppla trefas uttag i framtiden, högst troligtvis inte jag, skulle det då kunna fungera?
Ja, du kan ha en UC matad med 2,5mm2.
Och ska du blanda enfas och trefaslaster ser jag det som så gott som nödvändigt med en UC.

Mikael_L skrev:
Nu har jag för mig att jag lärt mig här på forumet att rent principiellt är det OK med säkringen i mottagande ändå också, dvs behöver ej sitta i matande ände.
Som överströmsskydd fungerar det ju lika bra.
Men för kortslutning och jordslutning i själva kabeln gör det det ju ingen nytta, så det var väl något fler villkor som var tvunget att vara uppfyllt för att inte behöva avsäkra i matande ände.

Jaja, jag svamlar väl säkert här, men vi får se om någon lyfter lite i mitt resonemang och reder ut vad jag ev menar. :D
Jo, överlastskydd kan sitta "var som helst" utmed kabeln så länge den inte har avgreningar. Ett kortslutningsskydd måste dock finnas i kabelns början (eller tidigare). Och en 2.5 mm² kabel får skyddas mot kortslutning med upp till 32 A säkringar om jag minns rätt - man måste dock kontrollera utlösningsvillkoret för just detta fall.

Så för att underlätta i detta fall skulle man kunna koppla in kabeln direkt efter huvudsäkringarna och placera ett gemensamt överlastskydd i UC som skyddar inkommande kabel mot överlast. Jag ser inga regler som förbjudet det.

Men, om detta är brukligt och kan anses som god praxis för fall som detta finner jag tveksamt!

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
...
Men, om detta är brukligt och kan anses som god praxis för fall som detta finner jag tveksamt!
Ja själv skulle jag nog inte vilja göra så i alla fall. Jag kan inte tro att det kan kallas praxis ... :D

Underbart att få svar på alla sina frågor!
Kortslutningsskydd och överlastskydd, är det samma som JFB? Eller finns det JFB som innehåller detta, vilka?
Tänk om min HC är full. Kan elektrikern då sätta min kabel, trots att den bara är 2.5mm2, direkt efter huvudsäkringarna montera in en JFB mellan HC och UC, och sedan säga att den både är kortslutningsskyddad och överlastskyddad? Skulle detta vara godkänt?

WCJ

Mikael_L
Säkringarna är både överlastskydd och kortslutningsskydd.
JFB är inget av det, fast den skyddar iofs mot jordslutning. :)

WCJ skrev:
Tänk om min HC är full. Kan elektrikern då sätta min kabel, trots att den bara är 2.5mm2, direkt efter huvudsäkringarna montera in en JFB mellan HC och UC, och sedan säga att den både är kortslutningsskyddad och överlastskyddad? Skulle detta vara godkänt?
WCJ
Då sätter man en liten kapsling bredvid med tre säkringar i (JFBn sätter du i friggebodens central) som skyddar mot både kortslutning och överlast. Inget problem eller speciellt dyrt, men antagligen inte så jättelångt ifrån den tusenlapp som 20 meter N1XV 5G6 mm² kostar!! Då får du på köpet en huvudledning till friggeboden som ingen någonsin kan klaga på d^_^b

försöker mig på en liten summering... Om jag har förstått inläggen rätt på forumet, så går det att ansluta min 2.5mm2 kabel direkt på huvudsäkringarna, pga att huvudsäkringarna i mitt hus "bara" är på 16a. Korrekt? MEN, samtidigt kan jag inte göra det för att min kabel är för klen; pga att den måste vara minst 6mm2 för att få anslutas till huvudsäkringarna. Korrekt?
Säkringarna är både överlastskydd och kortslutningsskydd, alltså skulle det inte behövas någon extra kapsling som innehåller någon form av överlastskydd och kortslutningsskydd., ty säkringarna i min UC innehåller ju detta. Korrekt? Om säkringarna i min UC, som är av modell nyare(automatsäkringar) innehåller överlastskydd och kortslutningsskydd, gör då de "gamla" säkringarna detta också i min HC?

Om jag kopplar min kabel 2.5mm2 på huvudmatningen, sätter upp en JFB mellan HC och UC, blir detta okej?

ps läs jag= elektrikern!!
info: jag har tre 16a säkringar där huvudmatning kommer in i huset, det är en gammal sommarstuga från 60-talet.
JFB tänker jag be elektrikern sätta inne i huset, så om det händer något, t.ex med frysen skall jag kunna märka det snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.