Storsockret
Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär som att jag inte ser nyttan för mig att köpa en bil som klarar 300 km/h heller.
Däremot kanske du ser nyttan (eller nöjet) med att köpa en bil med sätesvärme, massage, carplay osv. Det kan vara nice-to-have styrt också. T.ex om man ofta laddar ner stora spel eller patchar till dessa. Förutsatt att källorna man laddar ner ifrån är bra nog såklart

Behovet är nog sällan på gigabitnivå, men jag har "unnat" mig det bara för att jag tycker det är nice att få ner en ett spel på 5 minuter istället för 15. Typ. Men det kanske faller in under "kul grej" iofs inser jag :D

• Gilla
  • Wow
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut, har du i kommande fiber med ett nätverksuttag?
Testa isåfall datorn direkt i uttaget för att se vad du får för hastighet.

Fairlane
Storsockret Storsockret skrev:
Däremot kanske du ser nyttan (eller nöjet) med att köpa en bil med sätesvärme, massage, carplay osv. Det kan vara nice-to-have styrt också. T.ex om man ofta laddar ner stora spel eller patchar till dessa. Förutsatt att källorna man laddar ner ifrån är bra nog såklart

Behovet är nog sällan på gigabitnivå, men jag har "unnat" mig det bara för att jag tycker det är nice att få ner en ett spel på 5 minuter istället för 15. Typ. Men det kanske faller in under "kul grej" iofs inser jag :D
ja, fast det beror lite på hur mycket mer man betalar för det och hur ofta man laddar ner stora filer. Det beror också på om den man laddar ner ifrån kommer ge mig så mycket mer i nedladdning.

I TS fall så misstänker jag att det inte är frågan om några spel eller liknande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
1 gbps ethernet är alltså den kapacitet som finns på länknivå. IP är ett nätverksprotokoll som läggs ovanpå länkprotokollet. Varje protokoll har ett antal kontrollbitar som lämnar mindre utrymme för att transportera data (payload). IP använder TCP eller UDP för att transportera data, där UDP har mindre mängd kontrollbitar och det viktigaste väntar inte på handskakning att paketet kommit fram intakt.

https://www.gigabit-wireless.com/actual-maximum-throughput-gigabit-ethernet/
visar teorin bakom payload och räknar fram att 94% av 1 Gbps är tillgänglig för data/payload.

iperf3 är en enkel applikation som kan mäta payload mellan två punkter i server/klient konfiguration. Med UDP brukar maxkapaciteten ligga kring 940 Mbps vilket stämmer bra med teorin.

• Gilla
Snurrespratt och 1 till
  • Laddar…
Hade Bredband 2 förut, flera grannar låg över 900 nära 1000i hastighet med kabel.

Men som sagt mät direkt i uttaget.

Shit, här sitter man nöjd med 6mbit😆

Fairlane
A Alexn72 skrev:
Shit, här sitter man nöjd med 6mbit😆
Jösses. Hur kan du vara nöjd med 6 millibit? 😉

• Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen undrar jag varför du vill ha 1000 Mbit/s. Mest som en kul grej?
Det vet väl alla att ju högre siffra, desto bättre slutprodukt!

Samma gäller Watt i högtalare. Eller Megapixel på kameror. Det är sen gammalt.

/end ironi 😂

• Gilla
  • Haha
Tomtenils och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
@Daniel 109 kom tillbaka, allt är förlåtet.

• Haha
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gäller att veta hur man veta hur man ska använda den😎

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Ser inte om TS har återvänt och berättat om hur det är kopplat... Wifi , 2.5g eller 1gbit Ethernet

Det kan vara så att routern har för dålig hårdvara för att klara av 1000Mbit/s.

Jag uppgraderade mitt för något år sedan från 100/100 Mbit/s till 500/500Mbits/s. Det orkade inte min router med.
Så jag byggde en egen router med nygammal pc hårdvara och installerade Pfsense som mjukvara. Det löste mitt problem.

Kan du logga in i routern och kolla hur hårt processorn blir belastad samtidigt som du gör ett bredbandstest på tex bredbandskollen? Ligger den på 100% och pressar så är det hårdvaran som begränsar.

EDIT: Jag förutsätter att du är uppkopplad med en nätverkskabel av minst Kategori 6.

• Gilla
Terper
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Ser inte om TS har återvänt och berättat om hur det är kopplat... Wifi , 2.5g eller 1gbit Ethernet
I trådstarten står följande,
R Rolle85 skrev:
Uppmätte trådat med datorn till 312mbit,
...
Jag har alltså mätt på precis samma sätt, samma kablar osv

C Christoffer L skrev:
Vad spelar det för roll?

A A-Man_08 skrev:
Vad spelar det för roll?
Mäter TS över sin 2.5gbit Ethernet så är det iaf. Inte där det är trångt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.