Nämnde det i en tidigare kommentar också. Jag skall koppla upp det mot min MQTT kö som aktiveras vid bl.a. larming av lägenhet samt över natten. Har hänt innan att man råkat komma åt och startat en platta för att sedan larma på och sticka iväg till affären, nu vill jag automatisera så att det aldrig händer igenL Leif i Skåne skrev:
Mycket märkligt. Bara så jag förstår, enligt installationsanvisningen så ser det ut som att min ugn följer sista bilden, 400V 3~. Dock stämmer den anvisningen inte överens med kopplingsschemat som är fastklistrat på ugnen, korrekt?tommib skrev:
Ah... hade några minuter över...
Här är länken till installationsanvisningen. Den finns på Gorenjes produktsida.
I den, på sida 44, framgår att spisen kopplas in trefasigt. Installationsanvisningen som TS har lagt upp i första bilden stämmer alltså inte.
[bild]
Däremot stämmer inkopplingen som man ser på bilden efter. Märkligt.
Precis. Din spis är kopplad som i manualen jag hittade, enl alternativ 3~.
Schemat på spisen verkar vara fel. Det ser med bygeln mellan 4 och 5 misstänkt likt ut schemat för en 230V spis.
Det är väldigt udda och inte bra alls, men nu vet du det. Vill man vara säker kan man kontrollera hur elementen är kopplade. Då måste man öppna spisen. Jag skulle nog nöja mig med att konstatera att det är fel på schemat.
Schemat på spisen verkar vara fel. Det ser med bygeln mellan 4 och 5 misstänkt likt ut schemat för en 230V spis.
Det är väldigt udda och inte bra alls, men nu vet du det. Vill man vara säker kan man kontrollera hur elementen är kopplade. Då måste man öppna spisen. Jag skulle nog nöja mig med att konstatera att det är fel på schemat.
Toppen. Tack så mycket för din hjälp! Spisen har fungerat bra i tre år så jag tror att jag helt enkelt låter det vara just nu hahatommib skrev:
Precis. Din spis är kopplad som i manualen jag hittade, enl alternativ 3~.
Jag har även kollat lite på normcentralen och tänkte istället börja planera för en z-wave uppkopplad 3-fas kontaktor. 4st dvärgbrytare används ej så skönt att veta att det finns plats för nya saker!
Perilexkontakten går förövrigt igenom dvärgbrytare nr 1, 2 och 3. Har aldrig tagit en titt på min central tidigare, hade ingen aning om att resten av lägenheten endast använder sig av brytare nr 4 och 5.
Jag skulle absolut inte ta bort dvärgbrytare för att klämma in en kontaktor. Byt hellre till en större kapsling eller sätt en ev kontaktor (med z-wavegrejen du länkade tidigare) i en extern kapsling.
Det var för övrigt en riktigt prydligt installerad central.
Det var för övrigt en riktigt prydligt installerad central.
Ja, tycker verkligen dom har gjort ett bra jobb där.tommib skrev:
Ja det låter smart! Jag borde få plats med en till kapsling i skåpet! Borde det inte fungera med en sådan här kontaktor: https://www.elfa.se/sv/kontaktor-schneider-electric-lc1d25v7/p/13622619?q=*&filter_Category3=Kontaktorer&filter_Spolspänning=400+VAC50+Hz&filter_Spolspänning=400+VAC50/60+Hz&filter_Buyable=1&filter_Kontakter=3+NO&page=4&origPos=34&origPageSize=50&simi=99.9 tillsammans med en mindre kontrollenhet som https://www.kjell.com/se/sortiment/...JLQn5aegdud7YpAk_MBoCDlIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds ?
Har inte arbetat med det tidigare men antar att man kopplar vidare från dvärgbrytarna till kontaktorn och sedan kopplas z-wave kontrollenheten till A1?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "smarta verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Jo, absolut. Men varför blanda fabrikat? Här har du en från Hager.
Du kopplar från dvärgarna till kontaktorn och från kontaktorn ut till gruppen. Kontaktorn styr du genom att lägga på 230V över A1-A2 så rent praktiskt kopplar du utgången från valfri styrpuck till A1 och drar en nolla från A2 till nollskenan.
Du kopplar från dvärgarna till kontaktorn och från kontaktorn ut till gruppen. Kontaktorn styr du genom att lägga på 230V över A1-A2 så rent praktiskt kopplar du utgången från valfri styrpuck till A1 och drar en nolla från A2 till nollskenan.
Är det av snålhet man inte har satt in en trepolig brytare till spisen?
Finns det inte dvärgbrytare som både funkar som säkring och kontaktor? I så fall borde man kunna byta de tre brytarna till spisen mot en trepolig sån så behöver man inte ta upp mer plats.
Finns det inte dvärgbrytare som både funkar som säkring och kontaktor? I så fall borde man kunna byta de tre brytarna till spisen mot en trepolig sån så behöver man inte ta upp mer plats.
Nej, säkring+kontaktor finns inte så vitt jag vet. Jag gissar att det är en färdigbyggd normkapsling som massproducerats till ett stambyte. Det är billigare med tre enpoliga än en trepolig (150 kr vs 300 kr, ungefär, när man kollar konsumentpriser på elbutik.se).
Perfekt då är jag inte helt ute o cyklar! Kan absolut köra på en hager, den du länkade är dock 230vac. Måste det inte vara 400vac för ugnen?tommib skrev:
Nu har jag inte orkat kolla databladet för just den där men 230V i beskrivningen refererar troligen till spolspänningen.
Kolla på hager.se så kommer du säkert hitta något bra. Jag skulle valt en med NO-kontakter så att den bara ligger dragen när spisen ska användas.
Ett varningens ord är dock att ett flertal moderna spisar och speciellt fristående ugnar har en klocka inbyggd. Den nollställs vid strömavbrott och måste ställas innan man kan använda ugnen. Detta är väldigt irriterande, bara så du vet.
Kolla på hager.se så kommer du säkert hitta något bra. Jag skulle valt en med NO-kontakter så att den bara ligger dragen när spisen ska användas.
Ett varningens ord är dock att ett flertal moderna spisar och speciellt fristående ugnar har en klocka inbyggd. Den nollställs vid strömavbrott och måste ställas innan man kan använda ugnen. Detta är väldigt irriterande, bara så du vet.
tommib skrev:
Kollar närmare på det! Tack åter igen!tommib skrev:
Nu har jag inte orkat kolla databladet för just den där men 230V i beskrivningen refererar troligen till spolspänningen.
Med tanke på att det finns 4st brytare som inte används och aldrig varit i bruk så gissar jag på att det är precis som tommib säger att det är en färdigbyggd normkapsling.useless skrev: