För att svara på ursprungsfrågan: switchen tål inte/är inte specad för 400V, jag skulle inte utsätta den för det. Risk för spektakulära rök- och blixtfenomen.

Det innebär i så fall att spisen är V-kopplad internt, dvs den har inget element mellan terminal 2-3 så den är inte äkta trefasig. Märkligt.

Tror ni inte att bygeln parkeras på 4-5 it's tre faser och att de har glömt ta bort den i bilden för två faser?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det innebär i så fall att spisen är V-kopplad internt, dvs den har inget element mellan terminal 2-3 så den är inte äkta trefasig. Märkligt.
Jo.
Var har man 2-fas, endast, utan tillgång till den tredje?

Jag ska gå igenom era svar för att försöka förstå själv men som begärt så kommer mitt bästa försök för bild på typen. Baserat på modellnumret så hittade jag denna: https://m.prisjakt.nu/product/98965/properties

Vad jag kan se på bilden på prisjakt ser det rätt ut.

• En närbild på en svart märkplatta med vit text som visar modell och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
???????
Ska du byta från en switch (vad hade du tänkt switcha, spisen?) till en elmätare i köket?

(— Nädu lilla gumman, nu får du inte baka mer det har gått åt 10 kWh sedan i söndags)

Protte

prototypen prototypen skrev:
???????
Ska du byta från en switch (vad hade du tänkt switcha, spisen?) till en elmätare i köket?

(— Nädu lilla gumman, nu får du inte baka mer det har gått åt 10 kWh sedan i söndags)

Protte
Från produktens sida skriver qubino följande: ”Remotely control and measure 3 phase power consumption of one electrical device. The device (induction oven for example) can be controled with an external contactor”

Jag vill både mäta och styra vilket låter möjligt via en extern kontaktor.

Jag har satt upp en MQTT broker med en topic som uppdateras när jag larmar på och av i lägenheten. Jag styr idag lite andra delar av lägenheten från denna MQTT broker och mitt mål är att även koppla upp köket. (spis, fläkt, m.m.)

Uppdatering:
Här är en kompatibel kontaktor som styrs via IR från z-wave energimätaren. https://www.m.nu/tillbehor/bistable...Jgsff6Rq9lkZnSvTqDJZk1PsnP1xPLL4aAjMyEALw_wcB

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Ah... så kan det förstås vara. Snyggt. Det är udda att inkopplingsanvisningen visar en bygel mellan 4 och 5 om de är onödiga.

Frågan kan troligen slutgiltigt besvaras med ett foto på typskylten....
Jag har förövrigt mätt med multimeter nu och har kommit fram till följande:

Blå kabel från ugn -> L1 i perilex
Svart kabel från ugn -> L2 i perilex
Brun kabel från ugn -> L3 i perilex

Alltså ingen nolla här inte :/

Är det nödvändigt att mäta hur mycket ström som spisen drar?
Qubino vill ju självklart sälja en elmätare för att styra en kontaktor, de skrattar hela vägen till banken.
Duger det inte med en kontaktor i elcentralen kopplad till larmet?

Kanske det finns större anledning att stänga av spisen på natten än när lägenhet / hus är tomt.
Vår äldste lyckades två ggr starta värmeskåpet på kvällen innan vi la oss så spisen var varm på morgonen.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Är det nödvändigt att mäta hur mycket ström som spisen drar?
Qubino vill ju självklart sälja en elmätare för att styra en kontaktor, de skrattar hela vägen till banken.
Duger det inte med en kontaktor i elcentralen kopplad till larmet?

Kanske det finns större anledning att stänga av spisen på natten än när lägenhet / hus är tomt.
Vår äldste lyckades två ggr starta värmeskåpet på kvällen innan vi la oss så spisen var varm på morgonen.

Protte
Egentligen är det mest ett roligt projekt jag har på gång då jag idag redan ser realtidsförbrukning för en del andra saker. Det är främst styrning som jag är intresserad av så skulle kunna börja med det innan jag sätter upp mätning. Som du säger så kommer jag även skapa en automation för att stänga av kök på natten :)

Fotografen Fotografen skrev:
Anslutning 4 och 5 är inte kopplade någonstans inne i spisen.
Spisen är 400V.
Brun (L1 i en pågjuten propp utan nollstift) är parkerad på 4 pga tjyvkopplingen i uttaget.
Spisen är inkopplad på 2-fas, L2 och L3, via svart och blå i kabeln, enl det högra schemat på etiketten.

Jag kan naturligtvis inte garantera att det verkligen är så utan fysisk tillgång men jag ska äta upp min gamla mastercheck om jag har fel.;)
Jag vill förresten påpeka att tjyvkopplingen i uttaget gjordes av en bekant efter installation av ugn. Så original installation är alltså allt ni ser minus de extra kopplingarna på L1, N och GND

Vad skall du använda en Z-Wave swtch till ?
Ha koll på så frugan Inte ”står vid spisen” i onödan?

Joakimhew Joakimhew skrev:
Jag vill förresten påpeka att tjyvkopplingen i uttaget gjordes av en bekant efter installation av ugn. Så original installation är alltså allt ni ser minus de extra kopplingarna på L1, N och GND
Intressant. Skulle vilja skruva isär spisen och kika in.

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
tommib
Ah... hade några minuter över...

Här är länken till installationsanvisningen. Den finns på Gorenjes produktsida.

I den, på sida 44, framgår att spisen kopplas in trefasigt. Installationsanvisningen som TS har lagt upp i första bilden stämmer alltså inte.

Installationsanvisning för spis med diagram över trefasig koppling och färgkodning av ledningar. Sidnummer 43 synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däremot stämmer inkopplingen som man ser på bilden efter. Märkligt.

• Gilla
Joakimhew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.