14 619 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Fråga kring avklippt elkabel och tv antenn
Sannolikt är elkabel inte spänningsförande. Men för säkerhets skull så ska man ALLTID skala upp samtliga ledarna och stoppa in dom i en "sockerbit" så att dom är kortslutning när man inte kan demontera hela kablen. Om kabeln av någon orsak blir spänningssatt längre fram så löser säkringen ut och kan då förhindra en brand eller annan skada.B Blaster86 skrev:Har ett hus från 1921 som jag har tagit bort en ”tom” utbyggnad i ett av rummen på övervåningen, som är vid kattvinden. I en av väggarna satt en gammal metall kopp dit en gammal elkabel gick. Den var avklippt och satt där i koppen. Ser ut som två koppartrådar och isolering runtom. Utanför den sitter ett hölje av metall, troligen bly eller annan lättböjd metall.
Nu undrar jag kring hur jag tar reda på om den är elförande, och utifrån detta hur jag säkrar den så att den kan byggas in. Planen är att sätta upp nya gipsskivor för att göra väggen homogen. Kan nämnas att all el dragits nytt av tidigare ägare för ett par år sedan
Har liknande fråga kring en tv antenn kabel som gick längs med fasaden på utsidan. Den är också avklippt och hänger löst utomhus, dock med eltejp runt ändan. Kan det vara någon risk med att ha den hängande?
Tanken är att ta ned antennen och därmed kabeln framöver men tid finns inte för detta i nuläget.
Tack för alla bra svar! Det slutade med att jag hittade andra änden av kabeln på vinden och den var lika avklippta där😀 så problemet är ur världen!
Jag lovar ta hand om multimetern, ett arv från min far som jag sett honom använda många gånger under min uppväxt och säkerligen även använt på sitt jobb på Ericsson en gång i tiden!
Jag lovar ta hand om multimetern, ett arv från min far som jag sett honom använda många gånger under min uppväxt och säkerligen även använt på sitt jobb på Ericsson en gång i tiden!
M a o proffskörd men den såg välbevarad ut. Glad att du hittade andra änden, känns alltid tryggast.B Blaster86 skrev:Tack för alla bra svar! Det slutade med att jag hittade andra änden av kabeln på vinden och den var lika avklippta där😀 så problemet är ur världen!
Sista pekpinnen: Om du inte tänker använda multimetern den här veckan - ta ut batteriet och släng det i rätt behållare! Jag vet av egen sur erfarenhet att det är väldigt lätt att glömma batterier i instrument och innan du vet ordet av har batteriet läckt och skadat eller förstört ditt fina instrument.
Liten rättelse - Man mäter växelspänning och likspänning i läget "V~" resp "V=" Växelström och likström mäts i läge "A~" resp "A=".X xxargs skrev:Instrumentet på bilden är en kvalitetsinstrument från Fluke med automatisk mätområdesanpassning typiskt slutet av 1980-tal - väldigt bra instrument på sin tid och användes även på företag.
Men som redan sagt är ratten ställd fel när man skall mäta spänning - det skall så på 'V' i kl 12:30 resp. kl 13:30 och prova båda lägena med V då den med V~ mäter växelström typ mäta i vägguttag och den med liggande horisontella streck mäter likström och pulserande likström vilket typisk är när man mäter spänning i bilar och på 12/24 Volt. - läget kl 14:30 med '300 mV och liggande sträck' är för att mäta låga likströms-spänningar.
Man mäter både likström och växelström när man har med okända kablar att göra med.
Men ett gott råd - det är aldrig bra att mäta på något när batterisymbolen lyser, just för att batteriet är urladdat då en del instrument - speciellt de billigare digitala multimetrarna, kan börja mäta rätt mycket fel ganska fort när batterisymbolen syns.
det sitter 9V batter i dessa instrument
Spänning mäts i volt (V), ström mäts i ampere (A).
ehh... vad det inte det jag skrev - alltså V~ för växelström och V= för likström även om jag skrev horisontella streck för det sistnämnda då symbolen avse både likström och pulserande likström och är alltså inte samma sak som '='F Flamman skrev:
Användes, Hrrm, vi har fortfarande flertalet fluke 75/77 på jobbet i drift, kollar man instrumentregistret är dom kalibrerade hela tiden sen dom köptes in i mitten av 80-taletX xxargs skrev:
Jag ska inte säga att dom är odödliga då jag äger ett par trasiga, men dom håller väldigt hög kvalitet.
Samma här. Används nästan dagligen i jobbet som reparatör. Riktigt bra grejer.GlennB skrev:
Vill inte tänka på när den ger upp.
Chefen tyckte att kolegan skulle köpa något billigt, på ett större bilreservdelsvaruhus.
väl bara att mäta, sedan riva bort skiten bara.... finns i alla gamla hus juB Blaster86 skrev:Har ett hus från 1921 som jag har tagit bort en ”tom” utbyggnad i ett av rummen på övervåningen, som är vid kattvinden. I en av väggarna satt en gammal metall kopp dit en gammal elkabel gick. Den var avklippt och satt där i koppen. Ser ut som två koppartrådar och isolering runtom. Utanför den sitter ett hölje av metall, troligen bly eller annan lättböjd metall.
Nu undrar jag kring hur jag tar reda på om den är elförande, och utifrån detta hur jag säkrar den så att den kan byggas in. Planen är att sätta upp nya gipsskivor för att göra väggen homogen. Kan nämnas att all el dragits nytt av tidigare ägare för ett par år sedan
Har liknande fråga kring en tv antenn kabel som gick längs med fasaden på utsidan. Den är också avklippt och hänger löst utomhus, dock med eltejp runt ändan. Kan det vara någon risk med att ha den hängande?
Tanken är att ta ned antennen och därmed kabeln framöver men tid finns inte för detta i nuläget.
Lite hårdhänt formulerat och eg är frågan besvarad redan. Men du har en bra poäng: Allmänt är det bra att ta bort kabel som inte används och aldrig kommer att göra det. Garanterat ingen risk för framtida förväxling eller att samma fråga dyker upp igen.G Gunnar Stoltz skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Ta bort eller dosa av, spelar ingen roll om nuvarande ägare vet vad och varför stumpen hänger där men nästa eller nästnästa ägare vet inte och kanske ställer till med fara för liv och egendom
Ja såvida kablarna inte leder till en gammal solcellsanläggning. Eller om den finns en fördelning/skarv i mitten!B Blaster86 skrev:Tack för alla bra svar! Det slutade med att jag hittade andra änden av kabeln på vinden och den var lika avklippta där😀 så problemet är ur världen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden