Har ett hus från 1921 som jag har tagit bort en ”tom” utbyggnad i ett av rummen på övervåningen, som är vid kattvinden. I en av väggarna satt en gammal metall kopp dit en gammal elkabel gick. Den var avklippt och satt där i koppen. Ser ut som två koppartrådar och isolering runtom. Utanför den sitter ett hölje av metall, troligen bly eller annan lättböjd metall.
Nu undrar jag kring hur jag tar reda på om den är elförande, och utifrån detta hur jag säkrar den så att den kan byggas in. Planen är att sätta upp nya gipsskivor för att göra väggen homogen. Kan nämnas att all el dragits nytt av tidigare ägare för ett par år sedan

Har liknande fråga kring en tv antenn kabel som gick längs med fasaden på utsidan. Den är också avklippt och hänger löst utomhus, dock med eltejp runt ändan. Kan det vara någon risk med att ha den hängande?
Tanken är att ta ned antennen och därmed kabeln framöver men tid finns inte för detta i nuläget.

• Avklippt metallkabel synlig i en trävägg från ett gammalt hus, med isolering och metallhölje. Väggen är delvis riven in mot grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammal elkabel med koppartrådar, isolerad med svart metallhölje, delvis exponerad i ett renoveringsprojekt från ett hus byggt 1921.
    Skapa konto
  • Äldre avklippt elkabel med metallhölje och isolering, belägen på svart plast och mot en delvis borttagen vägg i ett gammalt hus.
    Skapa konto
RoTe
Mät om där finns spänning och om inte så klipp bort skiten?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Mät om där finns spänning och om inte så klipp bort skiten?
Amatör som jag är tar gärna instruktioner hur jag praktiskt ska mäta, har en multimeter men inte använt en sådan förut

RoTe
Finns säkert nån grundkurs på Youtube

• Gilla
  • Haha
Leif So och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Spotta på fingret o dutta till.
Kittlar det är det ström , kittla inte= ingen ström.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Ppet och 19 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jonas928 skrev:
Spotta på fingret o dutta till.
Kittlar det är det ström , kittla inte= ingen ström.
Är väl inget höjdartips direkt...

• Gilla
  • Haha
Doks och 6 till
  • Laddar…
B Blaster86 skrev:
Amatör som jag är tar gärna instruktioner hur jag praktiskt ska mäta, har en multimeter men inte använt en sådan förut
Köp en och börja träna. Youtube är din vän. Det är väldigt användbart och en relativt billig duger.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Skulle det räcka med att bara ta en spänningsprovare (en sådan där mejsel)?

• Gilla
Harry Bj och 3 till
  • Laddar…
B Blaster86 skrev:
Skulle det räcka med att bara ta en spänningsprovare (en sådan där mejsel)?
Det ska du inte för dom är inte alltid att lita på, det finns även en typ av beröringsfri mätare och dom är ungefär lika dåliga. Skaffa en riktig med två mätsladdar och lägg tio minuter på att lära dig hur den fungerar.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Vad säger ni ang antennkabeln?

Multimeter kan användas till mycket mer och är mer pålitlig. 50kr på jula, så det är inga direkt pengar för något som kan spara stora summor och rädda dig från en stöt/brand.

B Blaster86 skrev:
Högst troligt är den inte inkopplad med tanke på hur den är klippt och lämnad. Men man skall ändå alltid testa. Fota din multimetet så kan fu få tåf hur fen skall ställas in. Den har sannolikt ett område som hete AC. Den skall stå på ett värde över nen närmast 240v, tex 500v. Sen sätter du en spets på varje kapelända. Gårr mätaren upp till 220-240v så är den spänningssatt. Händer inget så är den inte inkopplad. Du kan ju sticka in spetsarna från multimetern, i ett vägguttag så ser du att den ger utslag.

• Gilla
Harry Bj och 1 till
  • Laddar…
Antennkabeln är ofarlig.
Knyt/spika fast eller slit ner.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.