Det är inte så då, att veden du uppfattar som sur är fuktig på ytan efter att ha legat ute utan tillräckligt skydd?

harry73 skrev:
- Väga, torr ved är mycket lättare än fuktig ved. Vill man veta densitet, kan man mäta volymen genom att stoppa en vedbit i en hink som är fylld till kanten. Veden ska vara helt under vatten och därefter kan man mäta hur många ml vatten man behöver för att fylla hinken igen. Densitet är massa/volym
Ja, det var ju ett begåvat förslag :wow:. Det var väl torr ved som eftersöktes? :cool:

I
Ta temperaturen på vedklabben, är den fuktig är temperaturen lägre än omgivningen. En förutsättning är så klart att man gör det i normalt fuktig luft, eller mindre.
Jag tog in en björkklabb i förmiddags som blev sågad för en månad sedan satte en vanlig digital stektermometer på ändträet, den visar 1,8 grader mindre där än i omgivande luft.
Samma princip som används vid bestämmande av RF med två termometrar varav den ena med våt strumpa. Möjligen kan man även se hur fuktig veden är med hjälp av mollieres diagramm, hur exakt vet jag inte.
(Givetvis har klabben stått inne hela dagen innan jag mätte).

Redigerat av moderator:
harry73
roland53 skrev:
Ja, det var ju ett begåvat förslag :wow:. Det var väl torr ved som eftersöktes? :cool:
Om du lägger veden i en plastpåse innan du lägger den i vattnet går det bra, men även om man inte skulle göra så blir det bara blött på utsidan och det torkar relativt snabbt

• Gilla
roland53
  • Laddar…
harry73 skrev:
Om du lägger veden i en plastpåse innan du lägger den i vattnet går det bra, men även om man inte skulle göra så blir det bara blött på utsidan och det torkar relativt snabbt
Skulle tro att det är snabbare att låta veden lufttorka till nästa höst än att ta varje vedklabbe, lägga den i plast påse, mäta vatten och sedan räkna densiteten (som varierar beroende på träslag!!) puh!! :)

harry73
Innan folk tror att det är det jag gör, vill jag påpeka att ts efterfrågade smarta husmortricks. Och då fårman som snäll forummedlem ställa upp och berätta

I
Vad du beskriver som handtag under sotlucka, är inte det spjäll?
Vill minnas från min barndom att det fanns spjäll vid asklådan och de skulle vara öppna när man eldade.

I
Fishdoc skrev:
Tack för informativa svar hittills!

När det gäller fläkten :så finns utöver de tre lägena på själva köksspisfläkten, även två andra lägen (två prickar, liten, stor).

Man måste ställa vridknappen på den mindre av de två andra lägena när man stänger av, och då hörs endast ett svagt susande i kanalen. I det större läget hör man att något öppnas och det blir ett lätt drag i kök och badrum. Då tänds även en symbol med en fläkt under ett hustak. Så det läget använder vi vid dusch etc.

När det gäller tillluftsspjäll är jag osäker.. På var sida av eldstaden finns två hål med galler. I själva eldstaden finns "luckan/skivan" och ett spjäll undertill på framsidan.

Under själva ask-luckan finns också två vred som jag inte förstår funktionen av.

Se bifogad skiss.

[bild]

Ni ser "luckan/skivan" på ovansidan i kaminen, det var denna jag sköt IN, då jag trodde att det var det öppna läget (en springa bildades närmst ytterluckorna).

Ska även tilllägga att luften löper fritt ovanför "luckan/skivan", den lilla klossen jag ritat är fel. Skivan ligger egentligen på två skenor.
Den där skivan är nog bara till för att reglera värmen då den inskjuten tvingar värmen att gå i framkant och värmeväxla på spistaket.

• Gilla
Magnus_Göteborg
  • Laddar…
ion: frågan var ställd i #17-18, men inte klarlagt hur det ligger till ( "Jag tror att det är låsanordning till askluckan.. Får ta en titt på det när jag kommer hem")

I
HasseTeknik skrev:
ion: frågan var ställd i #17-18, men inte klarlagt hur det ligger till ( "Jag tror att det är låsanordning till askluckan.. Får ta en titt på det när jag kommer hem")
Det hade jag missat. Men det är bra då är jag inte ensam om den teorin.
Jag tror som sagt att det ska vara luft där nere så att det blir full förbränning även på de glöder som faller ner där.
Sen är det svårt att få det luktfritt om man har ett undertryck i huset, jag har samma problem och brukar täta luckan när jag inte eldar.

Det som står "litet spjäll" direkt under eldstaden brukar ju vara för rumsluften, som ska passera eldstaden och sedan släppas ut genom sidogallret. Den ska ju normalt vara stängd (=snabbare uppvärmning av eldstaden) tills det blivit bra fart på brasan. Jag har dock även sett variant där ett litet spjäll/skjutlucka för att släppa in rumsluft vid start har funnits, så det kan vara svårt att på distans säga hur det egentligen är.

I
HasseTeknik skrev:
Det som står "litet spjäll" direkt under eldstaden brukar ju vara för rumsluften, som ska passera eldstaden och sedan släppas ut genom sidogallret. Den ska ju normalt vara stängd (=snabbare uppvärmning av eldstaden) tills det blivit bra fart på brasan. Jag har dock även sett variant där ett litet spjäll/skjutlucka för att släppa in rumsluft vid start har funnits, så det kan vara svårt att på distans säga hur det egentligen är.
Mmmm, det såldes en del spiskassetter för inmurning, kan undra om det är nåt sånt. I så fall borde det finnas dokumenterat någonstans hur det är tänkt.

tack för kreativa svar!

ang. veden: jag har förvarat den i förrådsboden. En Friggebod, ganska gammal och sliten och som har haft fuktskador. Har funderat på om det kanske är en dum plats att förvara ved på? Att det skulle vara för fuktigt där? Men en veckas förvaring borde ju inte göra veden fuktig. Och som jag nämnde så är det inte alla klabbar som är fuktiga.

De som är fuktiga märks ju på att det pyser lite när man lägger in dem samt att de då brinner sämre.

ang. "handtagen"

Pratade mer med min kära fru (som var hemma när sotaren var där. (låter som en fars)) och tydligen hade sotaren sagt att handtagen går till en tilluftsventil på utsidan av huset (i marknivå) som användes när kaminen var en helt öppen brasa.

harry73
Veden ska ligga välventilerad annars torkar den dålig.

harry73 skrev:
Veden ska ligga välventilerad annars torkar den dålig.
Ja, men om den redan är torr. Är det då ett problem att ha den i en Friggebod?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.