210 läst ·
3 svar
210 läst
3 svar
Fråga om service och livslängd: Cetetherm Mini AL (Fjärrvärme)
Hej alla!
Ursäkta att jag använder översättaren, min svenska är inte helt perfekt ännu (men jag jobbar på det! 🙂).
Vi har precis köpt ett hus med fjärrvärme. Systemet styrs av en Cetetherm Mini AL 57 / IS som installerades omkring 2010. Tyvärr hittar jag ingen dokumentation om tidigare underhåll i husets handlingar.
Jag har två frågor till er som har erfarenhet:
Ursäkta att jag använder översättaren, min svenska är inte helt perfekt ännu (men jag jobbar på det! 🙂).
Vi har precis köpt ett hus med fjärrvärme. Systemet styrs av en Cetetherm Mini AL 57 / IS som installerades omkring 2010. Tyvärr hittar jag ingen dokumentation om tidigare underhåll i husets handlingar.
Jag har två frågor till er som har erfarenhet:
- Hur ofta bör man underhålla en fjärrvärmestation? Låter ni göra det regelbundet (förebyggande) eller väntar ni tills något går sönder?
- Vilken livslängd kan man förvänta sig? Enheten är nu 15-16 år gammal. Är det dags att planera för ett byte, eller håller de normalt 20-25 år?
Vi/jag har inte gjort något förebyggande underhåll/service på fjv-centralen under de 18 år vi har ägt huset, fjv-centralen var två/tre år gammal när vi köpte huset.
Jag räknar med att inte behöva byta hela fjv-centralen förrän om 15+ år.
Det jag har gjort är att byta cirkulationspumpen eftersom den lät illa samt vibrerade, bytt reglercentralen eftersom jag ville ha en bättre med fler/bättre inställningar.
Jag räknar med att inte behöva byta hela fjv-centralen förrän om 15+ år.
Det jag har gjort är att byta cirkulationspumpen eftersom den lät illa samt vibrerade, bytt reglercentralen eftersom jag ville ha en bättre med fler/bättre inställningar.
Vielen Dank für Ihre Antworten 👍
Klicka här för att svara