harry73
Läs eneldni gsinstruktion t ex denna
http://www.contura.se/Documents/contura/se/bav/bav_Contura_i4_se.pdf

Även lm man eldar försiktig ska man få igång elden snabbt, då får man mindre rök och sot och får man ett bra drag i skorstenen.
Mindre sot i skorstenen betyder också mkndre sotlukt i huset senare. Du kanske också behöver byta tätningar i din kassett så att den håller tät med dörrerna stängt

Jag är lite fundersam över det du kallar "handtag? " under askluckan. Är det en låsning för askluckan eller kan det vara ett spjäll för att få tilluft från en dold kanal att passera askbehållare och sedan in i eldstaden ? Om du tar ut askbehållaren, så ser du om det finns luftkanal. Det finns spisar, som har just den funktionen!

HasseTeknik skrev:
Jag är lite fundersam över det du kallar "handtag? " under askluckan. Är det en låsning för askluckan eller kan det vara ett spjäll för att få tilluft från en dold kanal att passera askbehållare och sedan in i eldstaden ? Om du tar ut askbehållaren, så ser du om det finns luftkanal. Det finns spisar, som har just den funktionen!
Jag tror att det är låsanordning till askluckan.. Får ta en titt på det när jag kommer hem.

harry73 skrev:
Läs eneldni gsinstruktion t ex denna
[länk]

Även lm man eldar försiktig ska man få igång elden snabbt, då får man mindre rök och sot och får man ett bra drag i skorstenen.
Mindre sot i skorstenen betyder också mkndre sotlukt i huset senare. Du kanske också behöver byta tätningar i din kassett så att den håller tät med dörrerna stängt
Tack Harry.

Ja snabb fyr var ju motsatsen till vad jag lyckades med... Så är det kört nu och kommer behöva sotas för att bli av med det?

Jäkligt typiskt när sotaren var här i måndags!

Är man noob så är man.

Onödigt att ta dit sotaren efter en brasa TYCKER jag. Prova en gång till med mycket tilluft, så ska du se att det blir bra. Elda och njut sedan av den goda värmen.

Sotaren bryr sig inte om tilluften till spisen, ingår inte i hans normala arbetsuppgifter.

harry73
Nej sotaren behöver du inte nu
Och får du rätt temperatur i din skorsten bränner du bort sotet i skorstenen.
Men eldar du för länge blir ko inen/skorstenenförvarmoch då kann du skada den.
Det var det sotaren menade

Fishdoc skrev:
Så är det kört nu och kommer behöva sotas för att bli av med det?
Nej absolut inte! En "misslyckade" eldning har nog högst försumbar påverkan på skorstenens sotighet. En skorsten är sotig och skorstensluft luktar sot, helt normalt. Drar luft in bakvägen genom skorstenen finns det ingen sotning i världen som kan förhindra att det luktar sot.

Tack för alla svar. Har fått igång en hyfsad brasa nu. Ska låta den gå under kvällen och värma upp skorstenen lite. Draget funkar med uterumsdörren öppen men jag tycker det 'tar' väldigt dåligt i veden. På lågorna ser man att draget är ok men som sagt så tar det inte ordentlig fyr. Vet ej om detta också är pga dålig tillluft.

Som jag skrev inledningsvis så kanske vi på sikt bytar till lite mer effektiv kasett. Inte som primär uppvärmning (har direkt el nu, kommer nog att installera luft/luft).

Har ni något bra tips på kasett som är hyfsat billig (inkl installation) och ok som komplement en kall vinterkväll?

Hur länge har veden legat på tork?
Bör ligga väl ventilerat minst från vår till höst men med fördel ett helt år.
Ek bör torka längre

Det är lite blandad ved från svärföräldrarnas stuga. Men det mesta är snustorrt. Nån enstaka verkar lite fuktig och pyser lite. Men nu på slutet så funkade det helt ok. Fick upp tempen från 21 till 24,5 i vardagsrum/matrum. Men denna spis ger ifrån sig NOLL strålningsvärme.

Eftersom du tycks ha blandad torr och fuktig ved så får du problem att tända samt att mycket av värmen går "åt" att torka den fuktiga veden innan den brinner.
Dessutom utvecklas onormalt mycket rök som förmodligen irriterar grannar och omgivning.

Du bör nog sortera upp din ved (ev mät med fuktmätare) och elda bara med "snustorr" ved.

Ok.. Tack... Ja fattar inte varför en del av veden är lite fuktig. Trodde att all den veden vi fick var snustorr (när man eldat uppe i stugan, varifrån veden kommer, har det varit torrt.. Nåväl.. Finns det nåt smart husmorstrick för att kolla fuktighet (utan mätare och annat)?

Ps

Efter ytterligare ett par eldningar har nu sotlukten minskat markant!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
harry73
Fishdoc skrev:
Finns det nåt smart husmorstrick för att kolla fuktighet (utan mätare och annat)?
- Knacka på veden och lyssnar på ljudet. Testa med fuktig och torr ved, då vet du hur det ska låta
- Väga, torr ved är mycket lättare än fuktig ved. Vill man veta densitet, kan man mäta volymen genom att stoppa en vedbit i en hink som är fylld till kanten. Veden ska vara helt under vatten och därefter kan man mäta hur många ml vatten man behöver för att fylla hinken igen. Densitet är massa/volym

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.