LillaNorrviken
Planerar fasadpanel av typen lockläktspanel 195+45.
Enligt mer eller mindre alla bilder och konstruktioner jag ser på nätet så är den horisontella spikläkten en aning fasad i överkant för att kondensvatten bakom panelen ska rinna bort.

Denna fasning lutar alltid ut mot fasaden och jag ställer mig då frågan.
Om man har en lockläktspanel (195+45), där 195 plankorna sitter relativt tight brevid varandra, ska man verkligen ha fasningen på spikläkten vänd ut mot fasaden.

Spontant kan jag tycka det är bättre att eventuellt kondensvatten rinner mot fasaden där det redan finns en ordentlig luftspalt? Det kräver isf att man vänder på spikläkten så att lutningen är inåt fasaden.

Tankar kring detta?

• Illustration av fasadkonstruktion med lockläktspanel 195+45 och spikläkt. Text pekar ut lutningen på spikläkten för att leda bort kondensvatten.
LillaNorrviken LillaNorrviken skrev:
Enligt mer eller mindre alla bilder och konstruktioner jag ser på nätet så är den horisontella spikläkten en aning fasad i överkant för att kondensvatten bakom panelen ska rinna bort.

Om man har en lockläktspanel (195+45), där 195 plankorna sitter relativt tight brevid varandra, ska man verkligen ha fasningen på spikläkten vänd ut mot fasaden.

Spontant kan jag tycka det är bättre att eventuellt kondensvatten rinner mot fasaden där det redan finns en ordentlig luftspalt? Det kräver isf att man vänder på spikläkten så att lutningen är inåt fasaden.

Tankar kring detta?
Måste vara något relativt nytt, finns det fasad gles (28x60 eller 70) på hyllan?
Oavsett så bör det väl inte bli några mängder med kondens tänker jag.
Använde vanlig rak/ej gles när jag byggde garaget för snart 20 år sedan och har inte haft några bekymmer.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
LillaNorrviken
FredrikR FredrikR skrev:
Måste vara något relativt nytt, finns det fasad gles (28x60 eller 70) på hyllan?
Oavsett så bör det väl inte bli några mängder med kondens tänker jag.
Använde vanlig rak/ej gles när jag byggde garaget för snart 20 år sedan och har inte haft några bekymmer.
Ja, du har säkert rätt. Vanlig 28x70 som spikläkt och har väl fungerat ypperligt i många år.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en teoretisk skrivbordsuppfinning som man helt kan strunta i. Jag har sett hur det ser ut bakom brädslåningar efter 100-200 år på väggen och något sånt där problem med vatten bakom brädslåningen existerar inte i verkligheten.

Däremot är det mycket viktigt att vända bräderna med kärnsidan utåt och spika ribborna med en fyratumsspik mitt i springan. Annars blir det fruktansvärt otätt med tiden när bräderna spricker och ribborna lossnar.
Kanske det är därifrån som skrivbordspellejönsarna tänker att vattnet bakom brädslåningen skall komma........ för exakt samma skrivbordspellejönsar påstår också att det inte har någon betydelse vartåt man vänder kärnsidan och då blir det följaktligen otätt och då blir det följaktligen vatten bakom brädslåningen vid varje slagregn.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Bara en liten notering, virket som används och kan köpas i handel är råplan och den har tre hyvlade sidor och en sågad. För ts gäller att den sågade ska vändas utåt. Gäller även lockläkten.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
LillaNorrviken
H heimlaga skrev:
Ser ut som en teoretisk skrivbordsuppfinning som man helt kan strunta i. Jag har sett hur det ser ut bakom brädslåningar efter 100-200 år på väggen och något sånt där problem med vatten bakom brädslåningen existerar inte i verkligheten.

Däremot är det mycket viktigt att vända bräderna med kärnsidan utåt och spika ribborna med en fyratumsspik mitt i springan. Annars blir det fruktansvärt otätt med tiden när bräderna spricker och ribborna lossnar.
Kanske det är därifrån som skrivbordspellejönsarna tänker att vattnet bakom brädslåningen skall komma........ för exakt samma skrivbordspellejönsar påstår också att det inte har någon betydelse vartåt man vänder kärnsidan och då blir det följaktligen otätt och då blir det följaktligen vatten bakom brädslåningen vid varje slagregn.
Ja, det låter rimligt.
Dock lite svårt att styra så att kärnsidan alltid är utåt....väl?
Fasadpanel kommer ju allt som oftast med en ohyvlad och en hyvlad sida, där den hyvlade sidan ska vara inåt fasaden.

Det enda man kan göra är väl rimligtvis att se till att fibrerna på den råsågade ytan pekar nedåt. Då har man gjort så bra man kan antar jag...

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det enda man kan göra är väl rimligtvis att se till att fibrerna på den råsågade ytan pekar nedåt. Då har man gjort så bra man kan antar jag...
Ska jag nu vara ärlig så bryr jag mig inte om detta, utan ser till att göra ytbehandling noggrant utifrån vad jag valt, t.ex. så får panelbrädorna en behandling innan lockläkten slås på.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Svårt det där med kärnsidan ut då bräderna är klyvna ur 1 plank, då blir hälften fel då sågverken behåller den torrklyvna ytan som utsida o hyvlar resten.

• Gilla
LillaNorrviken och 1 till
  • Laddar…
Det man ska/får göra är att utgå från de förutsättningar som finns. Sedan kan det finnas många andra alternativ, kanske bättre, men inte realiserbara.
Jag brukar resonera att det kanske inte är det "absolut bästa" sättet men det är tillräckligt bra.

ClasseClas

Tankar kring detta?
När jag byggde friggebod på landet med ett extremt utsatt läge med slagregn så valde jag att fasa spikläkten i förväg med bordssåg.

Nu har jag förvisso den vänstra typen av panel men jag skulle följa Svenskt Träs rekommendationer även i ditt fall. Undvik att leda in slagregn och kondens vidare in mot huset. En panel är aldrig bomtät utan det finns öppningar där vatten kan tränga ut och givetvis in för den delen också.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
ClasseClas
Sedan kan jag rekommendera mellanstruken panel som är grundad och täckmålad på fabrik i kontrollerad miljö. Sen behövs bara en slutstrykning. Sparar mycket tid + skyddar bättre än helt handmålat på plats.

• Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
Jag å min sida förespråkar sågad ohyvlad panel som monteras med kärnsidan ut och stryks med slamfärg om kulör önskas på fasaden.
Hyvlat och fabriksmålat må se snyggt ut som nytt men det åldras knappast med behag och risken är att allt för mycket av husägarens resurser kommer sedan gå åt till underhåll.

Skyddet för fasaden sköts lämpligen av ordentliga utstick på taket, ev takavvattning och en rejäl stenfot.

ClasseClas
F fribygg skrev:
Hyvlat och fabriksmålat
Nu framgår det inte vad TS ska ha för paneltyp men jag pratar om sågad panel som inte ska slammas. Vad fick du hyvlat ifrån?
Ex, https://www.bergslagspanel.se/

ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad fick du hyvlat ifrån?
Troligtvis från #6 och #5, som TS skriver har panelen i handeln ofta en hyvlad och en ohyvlad sida.

LillaNorrviken
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sedan kan jag rekommendera mellanstruken panel som är grundad och täckmålad på fabrik i kontrollerad miljö. Sen behövs bara en slutstrykning. Sparar mycket tid + skyddar bättre än helt handmålat på plats.
Det är planerat. Grundad + mellanstruken.
Önskar bra färg som verkligen skyddar då det är ett väderutsatt läge, men ändå gärna så matt det går. Slamfärg inte aktuellt.

Funderar på typ: https://beckers.se/produkter/front-helmatt

Ska gå att få industrimålad enligt bygghandeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.