Okej, men då stängs den av vid 97-98c då? Får kolla sedan och ställa in pannan på 97 grader.... Som jag skrivit tidigare så kan nog knappen eller båt vara fel men bara jag får rätt gradantal så spelar det ju ingen roll hur knappen står egentligen...

kulle
sotterman skrev:
Okej, men då stängs den av vid 97-98c då? Får kolla sedan och ställa in pannan på 97 grader.... Som jag skrivit tidigare så kan nog knappen eller båt vara fel men bara jag får rätt gradantal så spelar det ju ingen roll hur knappen står egentligen...

Kan tillägga att det är väldigt sällan som den bryter, om du bara kör upp tankarna i max 90 gr kanske 95 så ska den inte behöva bryta.
Att försöka maxa tankar o panna över 100 varje gång är ju inte så bra för systemet.

Nej precis, det får man ju inte göra. Men vad kan det bero på för mina tankar enligt termometrarna kommer max upp 88-90grader och pannan börjar koka när panntermometern står på 92-94c. Satt och kollade igår när tankarna blev fulla och panntemperaturen började stiga, och den började som sagt koka (släppa ut vattnet på baksidan av pannan) vid 92c. Vad kan vara fel då? jag litar inte riktigt på den förra ägaren som installerade pannan, tror det kan vara små fel lite varstans. Har du samma panna som mig? Kanske kan ge mig en lite kurs i hur allt ska fungera och vad alla mätarna är till? :) Ska iaf försöka få någon som kan komma och titta om allt verkligen stämmer. Något som är underligt är att när vi eldar upp tankarna till 90c så håller dom sig bara typ i 12h om det är minusgrader ute. Vi har tre tankar på 500liter vardera och ett hus på ca 100kvadrat. Enligt dom jag pratat med så borde jag inte behöva elda mer än varannan dag. Någon som har tips på detta och vad jag kan kolla på?

Redigerat:
sotterman skrev:
Nej precis, det får man ju inte göra. Men vad kan det bero på för mina tankar enligt termometrarna kommer max upp 88-90grader och pannan börjar koka när panntermometern står på 92-94c. Satt och kollade igår när tankarna blev fulla och panntemperaturen började stiga, och den började som sagt koka (släppa ut vattnet på baksidan av pannan) vid 92c. Vad kan vara fel då? jag litar inte riktigt på den förra ägaren som installerade pannan, tror det kan vara små fel lite varstans. Har du samma panna som mig? Kanske kan ge mig en lite kurs i hur allt ska fungera och vad alla mätarna är till? :) Ska iaf försöka få någon som kan komma och titta om allt verkligen stämmer. Något som är underligt är att när vi eldar upp tankarna till 90c så håller dom sig bara typ i 12h om det är minusgrader ute. Vi har tre tankar på 500liter vardera och ett hus på ca 100kvadrat. Enligt dom jag pratat med så borde jag inte behöva elda mer än varannan dag. Någon som har tips på detta och vad jag kan kolla på?

jag har oxå 1500l nu o 120kvm hus o värmer jag tankarna till ca 90g så är tankarna är nere på 30g efter 12 timmar. har ettrörs system så de kräver ju lite högre temp. eldar för varmvattnet me. o dom som säger att 1500l är mycke vet inte va dom snackar om, de brukar va folk som satte in 500l ack till sina små kombi pannor på tidigt 90tal som påstår att 1500l är mycke.

vad har du för expansionskärl? öppet? slutet?

obba skrev:
jag har oxå 1500l nu o 120kvm hus o värmer jag tankarna till ca 90g så är tankarna är nere på 30g efter 12 timmar. har ettrörs system så de kräver ju lite högre temp. eldar för varmvattnet me. o dom som säger att 1500l är mycke vet inte va dom snackar om, de brukar va folk som satte in 500l ack till sina små kombi pannor på tidigt 90tal som påstår att 1500l är mycke.
Vad har du shunten inställd på om du har nån, alltså hur många grader släpper du in i huset? Undrar om det kan vara så att jag har den ställt för högt också?

har shuntautomatik med inomhusgivare o termostaten är inställd på 21-22 grader.

Jag har oxå schuntautomatik....har denna: http://www.mrpellets.se/cbj.htm Men du har ju ett vred inne i den som du kan ställa in...men det kanske bara är vad den ska skicka ut som maxtemperatur till varmvattnet? Det är iaf en svart liten ratt...

sotterman skrev:
Jag har oxå schuntautomatik....har denna: [länk] Men du har ju ett vred inne i den som du kan ställa in...men det kanske bara är vad den ska skicka ut som maxtemperatur till varmvattnet? Det är iaf en svart liten ratt...
de e en sån jag har me. har den står på 65g nu men jag har haft den stått på 80g en stund me men märker ingen större skillnad faktiskt. de kanske blir skillnad om de är 20g kallt ute på vintern. då kanske jag får vrida upp igen

Okej, ja då är det rätt inställt där också....jag har den också på ca 65grader, men det är väl för max vattentemperatur till varmvattnet? eller har jag fel?
NEj....får nog investera i bergvärme istället, då slipper man allt jobb med ved också :)

sotterman skrev:
Okej, ja då är det rätt inställt där också....jag har den också på ca 65grader, men det är väl för max vattentemperatur till varmvattnet? eller har jag fel?
NEj....får nog investera i bergvärme istället, då slipper man allt jobb med ved också :)
ja de är ju högsta framledningstemperatur till radkretsen/golvvärmen.
nej ingen bergvärme väl? usch de kostar ju el.

Jo, men man slipper denna eldningen varje dag. Visst är det billigare med ved, men att behöva "planera livet" efter eldningen är inte vad jag vill göra resten av mitt liv :) gött att vakna till ett varmt hus varje morgon, gott att kunna ta en dusch när man vill. Vi har installerat en kamin i huset också som vi kan elda i som kallaste dagarna och då behöver nov inte bergvärmepumpen gå på så hårt. Men det kostar med en bergvärmepump också...

sotterman skrev:
Jo, men man slipper denna eldningen varje dag. Visst är det billigare med ved, men att behöva "planera livet" efter eldningen är inte vad jag vill göra resten av mitt liv :) gött att vakna till ett varmt hus varje morgon, gott att kunna ta en dusch när man vill. Vi har installerat en kamin i huset också som vi kan elda i som kallaste dagarna och då behöver nov inte bergvärmepumpen gå på så hårt. Men det kostar med en bergvärmepump också...
eldning varje dag slipper man om man dimensionerar systemet rätt. säg att ditt hus kräver dina 1500L på 12 timmar, har du då 3000L så håller de värmen 24 timmar osv osv så istället för att borra jordvärme o binda upp dig hos elbolagen så kan du köpa en ex solo innova 50kw o kanske 5-10 kubik acktank för ungefär samma pengar. o veden ger motion, så räkna in gymkortet på bergvärmen me ;)

det är vanlig att tankarna är för små i förhållande till vad huset kraven o hur stor panna man har
Säljare av pannor rekommenderar alltid för små tankar för att hålla nere ett paket i pris så dom får sålt

kulle
sotterman skrev:
vad kan det bero på för mina tankar enligt termometrarna kommer max upp 88-90grader och pannan börjar koka när panntermometern står på 92-94c. Satt och kollade igår när tankarna blev fulla och panntemperaturen började stiga, och den började som sagt koka (släppa ut vattnet på baksidan av pannan) vid 92c. Vad kan vara fel då?
Är du säker på att den kokar ? Är det säkerhetsventilen som öppnar o släpper ut vattnet i systemet ?
Du har väl en kylslinga med syrventil oxå förmodar jag om du har slutet system, den brukar öppna vid ca 94 gr o kyla pannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.