Mats Bengtsson skrev:
Festlig vändning. Du sätter producenten istället för kunden i centrum för definitionen av kvalitet. ---
antingen så har du druckit för mycke vin eller så vill du inte se vad jag skriver och tolkar helt fritt ur luften.. läs vad jag skriver så klarnar det.. jag tror jag har skrivit definitionen på kvalitet 10ggr i den här tråden och den kvarstår, det som skiljer ligger hos tillverkaren dvs. mätmetoder, verktyg och metodik för att nå kundnöjdhet på alla plan.. många företag har inget kvalitetsarbete över huvudtaget.. se på deming o hans hashpolare juran, dom blev utskrattade i USA så dom åkte till Japan, resten är historia..

Mats Bengtsson skrev:
Så om vi använder din text blir slutsatsen att så länge producenten inte offentliggör sitt intena regelverk kan kunden inte uttala sig om deras kvalitet. Du måste vara egen företagare. :D

--- Mats ---
åter igen så hittar du på egna slutsatser om vad jag skrivit, jag har ingenstans skrvit att producenterna inte offentliggör sina interna regelverk, se på Toyota som åker omkring och predikas TPS i hela landet.. företagens interna regelverk kan vara av YTTERSTA vikt för kundens känsla för en produkt, många är beredda att betala mycket för rättvisemärkning osv. jag sa däremot att olika företag nödvändigtvis inte arbetar med samma verktyg..

BuDDHa skrev:
antingen så har du druckit för mycke vin eller så vill du inte se vad jag skriver och tolkar helt fritt ur luften.. läs vad jag skriver så klarnar det.. jag tror jag har skrivit definitionen på kvalitet 10ggr i den här tråden och den kvarstår, det som skiljer ligger hos tillverkaren dvs. mätmetoder, verktyg och metodik för att nå kundnöjdhet på alla plan.. många företag har inget kvalitetsarbete över huvudtaget.. se på deming o hans hashpolare juran, dom blev utskrattade i USA så dom åkte till Japan, resten är historia..

åter igen så hittar du på egna slutsatser om vad jag skrivit, jag har ingenstans skrvit att producenterna inte offentliggör sina interna regelverk, se på Toyota som åker omkring och predikas TPS i hela landet.. företagens interna regelverk kan vara av YTTERSTA vikt för kundens känsla för en produkt, många är beredda att betala mycket för rättvisemärkning osv. jag sa däremot att olika företag nödvändigtvis inte arbetar med samma verktyg..
Jag sa inte att du inte återgivit din syn på kvalitet väldigt många gånger, heller inte att du skrivit att producenterna aldrig offentliggjorde sina interna regelverk.

Men jag konstaterar att om man skall använda din festliga tolkning av kvalitet som rättesnöre sätter du producenten i centrum för definitionen av kvalitet och du kan som kund aldrig korrekt uttala dig om leverantörens kvalitet med mindre att de har gjort sin definition offentlig (och begriplig), det vill säga kvalitetsbegreppet definieras av företaget.

Ett företag må kämpa mycket för att förstå faktorerna bakom kvalitet, och de må sätta upp många regler för att försöka mäta och följa den, men tolkningen av kvaliteten måste ligga hos kunden, det du beskriver är ett försök att översätta kundens syn på kvalitet till någon mätbar modell inom företaget, men det är en modell som företaget använder, inte verkligheten, och inte något som kunden skall krävas förstå och följa. Inte av annat än en företagare. :D

--- Mats ---

jon_h skrev:
Det verkar förekomma ganska många olika definitioner av kvalitet.

[länk]
Ja, och det är en nödvändighet. Det finns kvalitet inom många olika områden, avseende många olika faktorer, sett från många olika perspektiv. Dessutom är kvalitet svårt att översätta till mätbara termer, så förutom alla definitionerna på kvalitet finns det alla de modeller som syftar till att tydliggöra, mäta, sammanfatta och följa kvaliteten.

--- Mats ---

Diskussion börjar spinna iväg här...

Är det ingen som har haft kvalitetsteknik i skolan?
Där utgår man ifrån ändåmålet, alltid lika subjektivt och lika lätt att bråka om. Rätt kvalitet behöver inte nödvändigtvis vara god eller bra kvalitet utan endast rätt för ändamålet.

Därav finns det ISO-standardisering och dylikt!

P
ibland när man läser sånna här trådar så börjar man undra om vissa här får betalt av att prata skit om vissa märken.

BuDDHa skrev:
Jag vet att Boscha är det som är populärast här men jag blir förvirrad när jag läser tester i tidningar som GDS mfl.. Ett vad jag förstått är ett hatmärke här är B&D, men dom vinner ofta tester i tidningar, över både konument och "proffsverktyg".. Frågan är om B&D sponsrar för sina fina resultat eller om ni har snöat in på bosch utan någon verklighetsförankring.. själv väljer jag aldrig ett märke utan jag jag väljer ett verktyg och en funktion, märket blir vad det blir, jag har en massa olika märken från konsument till proffs segmentet, inga china maskiner..(för feg för att prova?)
Jag påminner om ämnet Förvirring (Bosch Vs. B&D) och det ursprungliga inlägget. Om det inte finns mer att tillföra, låser jag tråden. Det går bra att starta en ny tråd om kvalitetsteknik under forumet Övriga diskussioner. Jag väntar och ser hur det utvecklar sig.

/Mattias (som moderator)

Mikael_L
BuDDHa skrev:
Jag vet att Boscha är det som är populärast här men jag blir förvirrad när jag läser tester i tidningar som GDS mfl.. Ett vad jag förstått är ett hatmärke här är B&D, men dom vinner ofta tester i tidningar, över både konument och "proffsverktyg".. Frågan är om B&D sponsrar för sina fina resultat eller om ni har snöat in på bosch utan någon verklighetsförankring.. själv väljer jag aldrig ett märke utan jag jag väljer ett verktyg och en funktion, märket blir vad det blir, jag har en massa olika märken från konsument till proffs segmentet, inga china maskiner..(för feg för att prova?)
OKI, rättning i ledet alltså...
Nästan lite svårt nu, med sisådär 50 inlägg offtopic ;)

Men dåså.
Ja man kan undra, helt klart.
Jag vet inte om dom är så otroligt risiga som många påstår.
Min personliga erfarenhet är ju bara negativ, men det som sagt B&D's maskiner för 15-20 år sedan, dvs dom har haft gott om tid att förbättra sig.

För cirkus ett år sedan var det någon här på forumet som köpt B&D's värsta superduperdragare. Med massor av kraft på både pappret och i någon test. Han vart grymt besviken då han bara kunde dra i ca 20 mellanstora skruvar innan batteriet vart slut.
När han laddat några ggr utan förbättring fick han först ett nytt batteri sedan en ny dragare, för stt slutligen återlämna allt.

Vi skulle blanda flytspackel med polarns B&D slagboormaskin. Det började ryka ur den... :eek:
Men ärligt talat tror jag det skulle börja ryka ur en likvärdig grön bosch med, det är verkligen ett tungt jobb.

En annan kompis som har ett förflutet som snickare, och dessutom rätt höga krav på sina saker (han är hellre utan än att det är smäckigt) har trots det en B&D tigersåg och en B&D bandputs.
Jag har inte hört att han haft några problem med dessa. Tigern har nog gått hyfsat hårt, iaf med tanke att han inte är snickare nu för tiden.
Han har försvarat sina två innehav av "skitmaskiner" med att Tigern med stor sannolikhet är samma saker i som i en likadan DeWalt och bandputsen hade en finess med smal nos som gör att man kommer åt riktigt nära sidoytor och även under på vissa ställen det är trångt.

Slutsats, jag har ingen aning om hur bra/dåligt B&D egentligen är.
Men å andra sidan köper jag nuförtiden verktyg mest i två kategorier.

1. Billig/enkel proffsklass, dvs blå bosch, hitachi, makita osv. Men inte värsta/dyraste modellerna bland dessa.
2. Billigaste enklaste verktyget, dvs Meec, powercraft osv. Då jag tror/vet att jag kommer använda verktyget väldigt lite eller ibland då jag bedömer att det ändå kommer duga. (Exempel på det sista är tryckluftsdriven spikpistol, som jag tror kommer klara att dra in några tusen spik med tillräcklig precision för mig, kan kasta den sen)

I dessa kategorier passar inte B&D, grön bosch, skil osv, in.

Hej Mattias, såg att du är moderator nu.
Märkliga äro herrens vägar, vid 1000 inlägg tänkte du lägga av ... :) ;)

Jo, men sen accepterade jag att jag har blivit knäpp. Lustigt att du nämner B&D:s bandslip. Jag tror att de är ensamma om den där närmast mikroskopiska främre rullen på en stor bandslip. Det är ju en bra grej för åtkomligheten. Annars brukar det vara mest gelkuddar och fartränder.

Personligen försöker jag att göra mig av med de flesta av mina maskiner av B&D-varumärket Dewalt. Utom 15-gauge dyckertpickan som är förträfflig. Jag har lyckats ge bort lamellfräsen och sålt kap/gersågen för en tusing.

Numer håller jag mig till Festool för precisionsvektyg och Makita för resten av arsenalen.

Jag funderar på Dewalts största handöverfräs DW626, men är osäker på om den är något att ha. Är den det? Den nya Festoolen blir orimligt dyr.

Forum kan vara beroendeframkallande...

Är det nån mer än jag som får 500kr varje gång de skriver något negativt om DW eller B&D?

Om DW626 är kvalitetsmässigt lika bra som min Elu MOF 177 så kan den rekommenderas.

Men hur länge kan man motstå OF2200?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.