13 026 läst ·
69 svar
13k läst
69 svar
förvirring [Bosch vs B&D/mod]
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vi pratar uppenbarligen inte om samma "många", bortsett från de exempel jag anfört på egna erfarenheter, är det just många hantverkare/kollegor (och en ÅF) som tagit upp den problematiken. Att DeWalt hamnar på Rusta verkar snarare logiskt, men betyder inte att det inte fortfarande finns utomordentliga maskiner från märket, och att märken kan gå ner (och upp) i kvalitet över tid är heller inte så konstigt. Det kan finnas många skäl till det. På handverktygssidan finns ett välkänt sorgebarn: Stanley . De gör förvisso en del utmärkta saker fortfarande, men deras handhyvlar kräver många timmars arbete av 'tuning' för att komma i närheten av hyvlar som är femtio år gamla, och ändå är de sämre.
Jasså... Varumärke och aktiekurs hänger intimt ihop. När t ex Ericsson och Electrolux klantar till det börjar "märket" gå nedåt (d v s efterfrågan minskar) och aktiekursen sjunker. Det kan väl inte vara någon nyhet???Crille68 skrev:
Nädå, du behöver inte argumentera emot.
När Dewalt säljer 12 volts skruvdragare med chuck som tar 10 mm borr istället för numera standardmässiga 13 mm och maskinen saknar det som de kallar "vibrationsdämpande material" d v s svart gummi på handtaget som de vanligtvis har samt levereras med NiCd-batterier på 1,6 till 2,0 amperetimmar istället för NiMh-batterier på 2,6 till 3,0 amperetimmar är det både onödigt och dumt att argumentera emot åsikten att det är budget/lågprisvarianter som saluförs.
Det behöver inte vara ren skit för det jämfört med power/super/ultra/mega-skräpet eller ens B&D; men det är låååångt från de modeller de försöker sälja till proffs. Inget snack om saken!
MVH
Ronnie
Det viktigaste i valet mellan dessa två maskiner är inte batterikapaciteten, utan batteritypen !Crille68 skrev:
NiCd vill jag påstå är ett uruselt val för hemmafixaren. Han kommer bli tvungen att köpa nya batterier en gång varje år, då han på försommaren upptäcker att dom helt enkelt pajat av att ligga oanvända en hel vinter.
Sen gör man miljön en otjänst också med Cadmium ...
Jag håller också med om att märken kan vara på "nedgång"
Ibland är det kvalitetsmässig nedgång, ibland är det försäljningsmässig. Ibland är det båda samtidigt.
Det känns som att B&D har lyckats med konststycket att ha en kvalitetsmässig nedgång, utan att tappa allt för mycket försäljning.
Vissa dyrmärken har fortfarande superkvalitet, men de tappar försäljning för att kunderna börjar tycka det blir för dyrt.
Ibland är det kvalitetsmässig nedgång, ibland är det försäljningsmässig. Ibland är det båda samtidigt.
Det känns som att B&D har lyckats med konststycket att ha en kvalitetsmässig nedgång, utan att tappa allt för mycket försäljning.
Vissa dyrmärken har fortfarande superkvalitet, men de tappar försäljning för att kunderna börjar tycka det blir för dyrt.
Kvalitet är en tjänst eller produkts förmåga att uppfylla eller överträffa kundens förväntningar.. Med andra ord så är "hållbarhet" bara en parameter i ett kvalitetsbegrepp, det finns massor av människor som köper skitbilar som volvo för 4-500 hundratusen kronor när japaner och koreaner krossar dom på garantier, få fel och hållbarhet, trots detta upplevs volvo att vara en kvalitetsbil av många och ingen kan säga att dom har fel. Så om B&D uppfyller förväntan hos sin valda kundkrets så kan man inte säga att dom har en kvalitetsnedgång.. Sedan så har försäljning med reklam och marknadsföring att göra inte hållbarhet, om en hållfast produkt säljer dåligt handlar det inte om produkten utan om dålig marknadsföring och kundfokus..
Redigerat:
B&D eier Dewalt som het Elu før, det stemmer.
Et merke, som Bosch eier? Er Skil. Det synes jeg aldri har vært noe stort større. De tingene jeg har kjøpt der har skuffa meg, ikke på holdbarhet, men hva de presterer. Men det er billig, så en kan ikke forvente allverdens. Sirkelsager er de gode på, så det er unntaket.
Et merke, som Bosch eier? Er Skil. Det synes jeg aldri har vært noe stort større. De tingene jeg har kjøpt der har skuffa meg, ikke på holdbarhet, men hva de presterer. Men det er billig, så en kan ikke forvente allverdens. Sirkelsager er de gode på, så det er unntaket.
Njaa...BuDDHa skrev:
Det du avser är vad man kallar för "metaprodukten", d v s vad man vill/tror sig köpa och inte det man faktiskt köper sig. Kläder, inredning, elektronik men framför allt bilar (när man har råd att välja någorlunda fritt) är typexempel på varor som köps med hjärtat framför hjärnan.
Vare sig beslutet eller förväntningarna är rationella och upplevd kvalitet behöver inte ha mycket att göra med faktisk kvalitet.
Faktisk kvalitet är till stor del mätbar; det kan handla om produkters material, finish, ergonomi, inköps-/bruksekonomi, andrahandsvärde, precision, produktivitet, hållbarhet/livslängd o s v. Annars skulle inga tester kunna slå fast att en DeWalt handöverfräs är kvalitativt bättre än t ex en Ferm dito. Men det görs hela tiden. Och många av oss konsumenter kommer till samma slutsatser när vi byter upp oss efterhand.
Och p g a empiri kommer jag hellre att välja en Volvo framför en Hyundai nästa gång det är dags att byta bil.
MVH
Ronnie
Det är ju just detta resonerande jag syftar på. DW "säljer sig" (enligt en del på detta forum) när de säljer via sådana kanaler. Bosch och Makita verkar komma undan med samma sak. Varför? Jag ser inte skillnaden.geschwint skrev:
Kvalitet är mycket enkelt och ett fastställt begrepp, en produkt/tjänst förmåga att nå eller överträffa kunden's förväntningar, för att nå dit så jobbar man med kvalitetsteknik och man sätter upp mätvärden, kvalitetsdimmesioner. Titta på det mest erkända och bäst fungerande kvalitetssystemet TPS och där ser man hur man har utvecklat kvalitetstyringen från till en början produktionen sedan ut i alla försäljning och service leden.. Allt för att nå Demings gamla devis om total kvalitet.Pysslarn skrev:Njaa...
Det du avser är vad man kallar för "metaprodukten", d v s vad man vill/tror sig köpa och inte det man faktiskt köper sig. Kläder, inredning, elektronik men framför allt bilar (när man har råd att välja någorlunda fritt) är typexempel på varor som köps med hjärtat framför hjärnan.
Vare sig beslutet eller förväntningarna är rationella och upplevd kvalitet behöver inte ha mycket att göra med faktisk kvalitet.
Faktisk kvalitet är till stor del mätbar; det kan handla om produkters material, finish, ergonomi, inköps-/bruksekonomi, andrahandsvärde, precision, produktivitet, hållbarhet/livslängd o s v. Annars skulle inga tester kunna slå fast att en DeWalt handöverfräs är kvalitativt bättre än t ex en Ferm dito. Men det görs hela tiden. Och många av oss konsumenter kommer till samma slutsatser när vi byter upp oss efterhand.
Och p g a empiri kommer jag hellre att välja en Volvo framför en Hyundai nästa gång det är dags att byta bil.
MVH
Ronnie
MAO, man måste skilja på kvalitet som begrepp och som tillverkning/tjänste process, begreppet är som du själv säger ganska luddigt och handlar mycket om kunden och kundens känslor inför produkten, inte alltid om tillverkningsprocessens mätvärden, likväl så bygger hela kvalitetskonceptet på att tillfredställa kundens nöjdhet även innom själva processen, i processen är alla varandras kunder. För att då nå kundnöjdhet så måste man sätta upp mål och mätvärden, det har inget med begreppet kvalitet att göra utan det handlar om att nå kundernas förväntningar.. Det slutliga och viktigaste mätvärdet är trots allt kundnöjdhet, det har ytterst liten betydelse hur bra tekniska mätvärden har om inte produkten/tjänsten upplevs som en kvalitetsprodukt/tjänst. Se på Toyota, dom mäter inte nöjd kund, bara fullständigt nöjd kund för dom finns det inget alternativ än en till fullständigt nöjd kund..
Volvo, mercedes och VAG är kanon exempel på en produkter som har grisdåliga mätvärden men trots detta upplevs att vara kvalitetsprodukter, jämför med världens i särklass bästa bil Toyota som inte alltid av alla upplevs vara det samma.. så när du på grund av empiri väljer en volvo så gör du det egentligen på grund av hjärta och inte hjärna eftersom det är ett erkänt faktum att toyota krossar på alla punkter..
Jag tror det (åtminstånde delvis) beror på att detta sker samtidigt som man upplever att deWalt sänker sin kvalitet generellt.sandhall skrev:
Jag vet inte om det är så, men några yrkesmän har jag hört uttala att deWalt är på "nedåtgående". Att dom tidigare har varit märket trogna (många sedan ELU-tiden) men numera har köpt sin sista gula maskin.
För att balansera lite så har jag också hört lika många som är lika supernöjda med deWalt som dom alltid varit.
Själv har jag väl ingen egentlig åsikt. När jag funderade på kap/ger så kikade jag givetvis på dw707:an. Tyckte inte att den ingav någon jättegod känsla. Liten, lätt och nätt är den. Men det är bosch GCM8s med.
Däremot när jag jobbade med en deWalt en annan gång blev jag imponerad över hur tyst den gick ...
Övriga deWaltprodukter har jag vare sig använt eller övervägt att köpa,... så se inte mitt inlägg som någon sanning om deWalt's kvalitet.
Det håller jag med om.
Om jag försöker mig på en återgång till trådämnet;
Så är min personliga erfarenhet av B&D två trasiga slagborrmaskiner, två trasiga vinkelslipar en småtrasig men i övrigt helkass skruvdragare. Detta med hyfsat blygsam hobbyanvändning (Utom skruvdragaren, den hade vi på företaget men den användes inte varje dag direkt, kanske 1-2 ggr i veckan i snitt).
På den tiden (80-talet) trodde jag att B&D var kvalitet, men efter dessa erfarenheter var det slutköpt.
Jag försöker dock att hålla mig neutral, för det var ändå mer än 15 år sedan. Det finns många företag som har hämtat upp sin kvalitet på mindre tid än så. Så mina gamla erfarenheter har ingen relevans i dagens läge. För annars kan vi även ta upp när B&D hade sina metallmaskiner på 60-70 tal. Dom verkar vara outslitliga. Däremot har dom ofta inte de finnesser och ergonomi som vi kräver idag.
Skil har jag haft en rätt billig handcirkel, den har fått jobba hyfsat hårt och mycket. Fungerade ändå hela tiden klockrent. Lite misshandlad blev den dock. Efter ett fall så kärvade klingskyddet lite. Den kan förövrigt fortfarande vara vid liv, men numera isåfall för ren hobby. Jag har inte frågat.
Jag återkommer ifrågan om ett par år, då jag har fått plåga alla nyinköpta maskiner lite mer ordentligt.
Om jag försöker mig på en återgång till trådämnet;
Så är min personliga erfarenhet av B&D två trasiga slagborrmaskiner, två trasiga vinkelslipar en småtrasig men i övrigt helkass skruvdragare. Detta med hyfsat blygsam hobbyanvändning (Utom skruvdragaren, den hade vi på företaget men den användes inte varje dag direkt, kanske 1-2 ggr i veckan i snitt).
På den tiden (80-talet) trodde jag att B&D var kvalitet, men efter dessa erfarenheter var det slutköpt.
Jag försöker dock att hålla mig neutral, för det var ändå mer än 15 år sedan. Det finns många företag som har hämtat upp sin kvalitet på mindre tid än så. Så mina gamla erfarenheter har ingen relevans i dagens läge. För annars kan vi även ta upp när B&D hade sina metallmaskiner på 60-70 tal. Dom verkar vara outslitliga. Däremot har dom ofta inte de finnesser och ergonomi som vi kräver idag.
Skil har jag haft en rätt billig handcirkel, den har fått jobba hyfsat hårt och mycket. Fungerade ändå hela tiden klockrent. Lite misshandlad blev den dock. Efter ett fall så kärvade klingskyddet lite. Den kan förövrigt fortfarande vara vid liv, men numera isåfall för ren hobby. Jag har inte frågat.
Jag återkommer ifrågan om ett par år, då jag har fått plåga alla nyinköpta maskiner lite mer ordentligt.
Det här gillar jag. Det är ju just detta som gör att många "snöar in" och fastnar i sina resonemang. Om jag får tjata om mina bilanalogier igen, så minns jag när jag första gången skulle skaffa en splitter ny bil, hur många råd och varningar man fick. Toyota rostade sönder (framförallt bromsrören), Volvo var en traktor, Opel var jättedålig kvalitet, Ford rostade sönder överallt, osv, osv... Gemensamt för de flesta var att det var enstaka händelser och/eller att det hände för länge sedan. "Jag hade en Toyota för 15 år sedan, och den rostade sönder totalt!! Köp aldrig Toyota!"Mikael_L skrev:
Jag tycker Mikael_L's inlägg var otroligt insiktsfullt. Skönt att läsa. Tack för det.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Är det någon som har svårt att uppfatta skillnaden mellan Rusta och Jula/Bauhaus? Är det någon som missat kopplingen mellan DW på Rusta och den ojämna och sjunkande kvaliteten?
Jag är måttligt intresserad av att diskutera bilar, och framförallt här men...
Toyota är förvisso bra bilar, men om man tittar på genomsnittliga reparationskostnader per år/mil har vår familj fått lägga ut avsevärt mycket mer pengar på Toyotorna än på våra äldre Volvobilar... Man ska inte göra för mycket av enskilda exempel, men när det gäller hållbarhet över lång tid och många många mil är jag tämligen säker på att Toyota får stå tillbaka för Volvo.
Jag är måttligt intresserad av att diskutera bilar, och framförallt här men...
Toyota är förvisso bra bilar, men om man tittar på genomsnittliga reparationskostnader per år/mil har vår familj fått lägga ut avsevärt mycket mer pengar på Toyotorna än på våra äldre Volvobilar... Man ska inte göra för mycket av enskilda exempel, men när det gäller hållbarhet över lång tid och många många mil är jag tämligen säker på att Toyota får stå tillbaka för Volvo.