Hej!
Jag är på jakt efter en versatil handöverfräs som fungerar bra både monterad under ett bord och handhållen. Jag har kommit fram till att Bosch 1617EVSPK verkar vara ett bra val. MEN! Den verkar vara helt omöjlig att köpa i Sverige. Är det någon här som vet om den finns att få tag på någonstans?

• Bosch 1617EVSPK handöverfräs med två basar, en fast och en plunge, med trähandtag och blå detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara en120V/60Hz-maskin, så även om du hittar en blir den lite bökig att köra i Sverige.

/Höghus

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bosch GMF 1400 CE hette den här.
Bild av Bosch GMF 1400 CE Professional, en multifunktionell fräsmaskin med handtag och träknoppar, samt några små bilder av fräsens användning.
Skapa konto

Bör vara utgången för säkert 10 år sedan.

Ersattes av Bosch GMF 1600 CE.
Bosch GMF 1600 CE multirouter med tillbehör bredvid en blå Bosch-förvaringsväska.
Skapa konto

Som också den är på väg bort, listas inte på svenska Boschsidan längre. Har själv denna och det är en användbar och rejäl fräs.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej @MarcusNils!

Handöverfräsar är en djungel.
Jag tror du behöver göra en specifikation på dom egenskaperna du vill göra med maskinen.
Den Bosch du hänvisar till är ersatt av 1600 maskinen sedan många år. Nu tycks 1600 maskinen också vara på väg att fasas ut.

Här kommer några frågor som du bör reda ut innan du tar ett beslut.

1. En fräs med dubbla basar kräver ständiga byten = ställtider. Flera olika fräsar ger större flexibilitet.
2. Vad skall du fräsa för material?
3. Storlek på stålen?
4. Metrisk eller Imperial skaft på fräsarna eller båda?
5. Stor fräs- tunga arbeten.
6. Liten fräs - finlir.
7. Sist men inte minst. Vad får det kosta!

Lycka till med ditt framtida köp!

Dag

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
För mig är det helt obegripligt att Boschs 1617 och Dewalts 618 inte finns i europeisk variant. Tycker båda dessa fräsar är så nära det går att komma den optimala "en fräs till allt". Dom verkar populära i USA och insatsen för att göra en 230V modell borde vara minimal jämfört med resten av jobbet att ta fram en ny fräsmodell.

Jag skrev till Bosch om detta för en miljard år sen (iaf 25, då hette modellerna något annat), utan svar.

Sorry ingen vidare feedback, mest medlidande.

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
För mig är det helt obegripligt att Boschs 1617 och Dewalts 618 inte finns i europeisk variant. Tycker båda dessa fräsar är så nära det går att komma den optimala "en fräs till allt". Dom verkar populära i USA och insatsen för att göra en 230V modell borde vara minimal jämfört med resten av jobbet att ta fram en ny fräsmodell.

Jag skrev till Bosch om detta för en miljard år sen (iaf 25, då hette modellerna något annat), utan svar.

Sorry ingen vidare feedback, mest medlidande.
GMF 1400 CE var den europeiska versionen av 1617EVSPK och fanns för ca. 10-15 år sedan.
Jag var nära att köpa en begagnad sådan men var lite för sen och den blev såld innan jag hann få tummen ur..

Strax efter släpptes GMF 1600 CE.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.