Jag vet att Boscha är det som är populärast här men jag blir förvirrad när jag läser tester i tidningar som GDS mfl.. Ett vad jag förstått är ett hatmärke här är B&D, men dom vinner ofta tester i tidningar, över både konument och "proffsverktyg".. Frågan är om B&D sponsrar för sina fina resultat eller om ni har snöat in på bosch utan någon verklighetsförankring.. själv väljer jag aldrig ett märke utan jag jag väljer ett verktyg och en funktion, märket blir vad det blir, jag har en massa olika märken från konsument till proffs segmentet, inga china maskiner..(för feg för att prova?)

Tror inte att B&D sponsrar tester för att få fina resultat. Orsaken är nog att B&D tillverkade dåliga maskiner tidigare, och att det tar tid att arbeta bort ett rykte. Jämför med att för 20 år sedan betraktades Skoda som en skräpbil nästan i klass med Lada, men idag verkar de flesta tycka att den är OK.

när jag var liten kille så skojade vi om "made in japan".. ingen skrattar längre.. för 10år sedan skrattade vi åt dom koreanska märkena och det har dom stoppat ner i halsen på oss.. jag tror inte att black n decker motsvarar japansk kvalitet men jag tycker nog att dom har fått ett oförtjänt dåligt rykte..

Pratar man om Bosch måste man för det första skilja mellan gröna och blå Bosch. Är osäker på om Bosch i allmänhet är överdrivet populärt här. Många förespråkar ju t.ex. Makita, Festool och Hitachi som överlägsna blå Bosch. Jag gillar Boschs blå grejor, inget av de verktygen har gjort mig besviken, varken på jobbet eller hemma. Har också använt gröna Bosch nån gång och tyckt att de verkar prisvärda, men det har jag för liten erfarenhet av för att kunna säga något. Att tänka sig att man skulle komma till jobbet en morgon och alla Boschmaskiner (där det faktiskt finns en motsvarande B&D) var utbytta mot B&D vore en mardröm. Hade för länge sen lite B&D-maskiner, men nu är alla slut utom två borrmaskiner som varit helt ok givet priset, men fortfarande är väldigt långt från de borrmaskiner jag använder från Bosch. Det finns många märken som försöker designa fram tuffa maskiner. Hitachi i ena änden av kvalitetsskalan och B&D i andra. Jag gillar inte riktigt Adidasstuket på Hitachi, men kan leva med det när kvalitén är som den är. Men B&D verkar lägga mer pengar på (ful) design än kvalitet och funktion. Många verktyg ser ut som rymdskepp till Big Jimgubbar. Problemet med alla tester är ju också att det sällan visar hur länge en maskin håller över tid, eller drifttimmar.

Det har givetvis också att göra med vilken målgrupp man riktar in sig på när man marknadsför sig. B&D kommer med den ena "uppfinningen" efter den andra till trädgårdsarbete och allt möjligt, men när man tittar på sakerna i affären känns det plastigt och dåligt genomtänkt, tilltalet riktar sig inte till dem som ska använda en maskin varje dag, och inte kvaliteten heller som jag känner den.

Om det håller på att ske en förändring i kvaliteten på B&D så är det bara att välkomna. Finns ju gulsvarta B&D också...

Jag personligen har faktiskt flera anledningar till att ogilla B&D, nämligen:

- När jag växte upp hade vi en del B&D-prylar, det var bra prylar. Det är det inte längre, se nedan.
- Jag har själv en B&D-skruvdragare som jag köpte för kanske fem år sedan som är sjukt värdelöst. Jag har dessutom varit hemma hos vänner och assisterat och fått arbeta med B&D-prylar. Alla har gjort mig mycket missnöjd.
- Prylarna kostar en hel del ifht vad man får för pengarna. Pris/prestanda är mao dåligt.
- Prylarna ser ut som något från yttre rymden, det gör mig mycket skeptisk. Dessutom har jag svårt att ta ett företag som säljer motordrivna måttband och sunkiga laser-vattenpass på allvar...

Så, kontentan är att B&D i min värld har blivit sämre och kostar mer än andra likvärdiga prylar.

dom flesta tillverkar har maskiner i både konsument och proffs segmentet det är inget konstigt, det intressanta är att B&D har vunnit i tester över just både konsument och proffs maskiner. sedan kan man diskutera testernas utförande.. det har oxå blivit modernt att kalla dewalt för gul/svart B&D, liiite snobbigt då nästan alla märken gör samma som B&D/dewalt och fular ut med samma maskin i olika färg.. generellt så tror jag nog att dewalt duger bra nog till både amatör och proffs.. som sagt, jag tror inte att man ska snöa in på ett märke utan välja baserat på andra värderingar.. det finns ingen tillverkare som är bäst på allt..

BuDDHa skrev:
dom flesta tillverkar har maskiner i både konsument och proffs segmentet det är inget konstigt, det intressanta är att B&D har vunnit i tester över just både konsument och proffs maskiner. sedan kan man diskutera testernas utförande.. det har oxå blivit modernt att kalla dewalt för gul/svart B&D, liiite snobbigt då nästan alla märken gör samma som B&D/dewalt och fular ut med samma maskin i olika färg.. generellt så tror jag nog att dewalt duger bra nog till både amatör och proffs.. som sagt, jag tror inte att man ska snöa in på ett märke utan välja baserat på andra värderingar.. det finns ingen tillverkare som är bäst på allt..
B&D har en del bra grejer, har själv deras bandslip till exempel. En leverantör som inte tänker vinna på att vara billigast måste helt enkelt ha en del bra grejer. Men inte ens de som täker vara dyrast (typ festool) har enbart bra grejer, man måste välja leverantör lika ofta som verktyg.

Sedan det där med testerna förvånar mig. Har "gör det själv" och ibland förvånas man av att det som står som textvinnare när man läser texten framstår som en dålig pryl. På något sätt viktar de, och säkert många andra, in priset inte bara som en separat faktor, utan även när de bedömer om prylen är bra på det den skall göra.

--- Mats ---

BuDDHa skrev:
Vet inte vilka tester du syftar på. Jag har då aldrig sett B&D vinna över ett proffsverktyg. Däremot har jag sett B&D blir testvinnare pga prisvärdhet. Det är ju inte rimligt att hemmapulare betalar 4000 för en tigersåg som de använder nån gång ibland, när B&D har en tiger för 900 som dessutom har Auto Select :)

En B&D klarar inte av de påfrestningar som ett proffs utsätter sina verktyg för.
Hur ofta ser man en snickare såga med en handväske-sticksåg (B&D tillverkar bara sådana). Lika sällan ser man yrkesmän med B&D skruvdragare, utrustade med klen motor, 1.3Ah batteri med tillhörande 3timmars laddare. De är gjorda i skör plast som tillskillnad från proffsverktygen inte klarar ett fall på 2m ner i betong.

Det är sant att ingen tillverkare är bäst på allt. Bosch har sina sticksågar, Hilti är bäst på allt som "slår", Millwaukee gör bra tigrar osv. Black & Decker lirar dock inte i samma liga, de har inget som kan jämföras med proffsmärken.

BuDDHa, jag håller faktiskt med dig. Jag tycker helt klart att de flesta här inne sågar B&D, och hyllar Bosch och uppåt (i prisklass, och kanske kvalitet). Men det hade säkerligen varit samma sak om vi pratat om exempelvis bilar. En del vill inte köra en Ford, Opel eller Citroen, ofta baserat på gamla fördomar. De kör hellre Audi, BMW eller Mercedes. Prisskillnaden är stor, huruvida man får mer för pengarna, är väl mer än känsla, och upp till var och en. Men visst blir diskussionen lite lidande av alla gamla fördomar.

Jag blandar själv lite grann, då jag har tusen intressen och inkomsterna inte riktigt matchar det de ska räcka till. Det blir alltså en del B&D för mig. Jag har goda erfarenheter av B&D. Har inte haft några problem, och jag använder grejorna "lagom" mycket. Bygger 120 kvm altan, pillar på sommarstugan, fixar allmänt med huset...
Jag har ingenting emot dyrare grejor, men för mig funkar B&D kanonbra.

Jag var nära att köpa Bosch när jag köpte ny skruvdragare härom veckan. Det kändes bra att köpa en Bosch. Men, med ekonomin i baktanke, mina goda erfarenheter från den jag haft tidigare, och inte minst B&D's reklamationsrutiner, gjorde att jag valde B&D igen.
Om en Bosch går sönder, tar de in den, lagar den eller byter den eller whatever, men jag är utan den i ett par veckor. Om en B&D går sönder, får jag en ny direkt i butiken. Det är en faktor som väger in för mig. Kanske inte för andra.

Så, köp du B&D om du vill och känner att det känns rätt för dig. Det känns rätt för mig. :)

För övrigt skulle jag gärna vilja köpa en Audi A4 Avant Quattro, men det blev en Skoda Octavia Scout (4x4) den här gången. ;)

poängen med det hela är naturligtvis inte att black n decker skulle vara bättre än proffsverktyg, poängen är att kanske inte black n decker är så jävla kass som dom ibland framställs i nån form av kollektivt hat, precis som det känns som att bosch helt okritiskt hyllas(jag vet att det finns både blå o gröna).. jag har som sagt en salig blandning av verktyg, bland annat så har jag tre skruvdragare varav en är en 14,4v black n decker som dessutom är sjukt bra och skall jag jämföra med funktion per krona så krossar den min festool, det finns en massa black n decker verktyg jag inte skulle köpa men säkert lika många jag skulle köpa utan att blinka.. jo.. jag har en black n decker handöverfräs som jag lade åt sidan när jag köpte en metabo just av ren fåfänga, jag kan inte med all välvilja säga att prisskillnaden på dryga 3000:- var försvarbar..

själv så är jag en toyota-kille, jag gillar inte att skruva med bilen..

Nej, det är inte konstigt att man tillverkar produkter i flera segment. Jaguar, Volvo och Ford, för att fortsätta med bilanalogierna, tillhör som bekant samma koncern. Bosch har Skil, gröna och blå maskiner. Inget konstigt med det. Det är absolut snobbigt att kalla DeWalt gul-svart B&D, men det är inte utan skäl, då DeWalt har haft budgetmaskiner för under tuselappen på Rusta. Många menar att kvaliteten på DeWalt är sjunkande, och många DeWaltmaskiner har sämre finnish än blå Bosch eller Hitachi, men visst duger de till det mesta. Exempelvis är finnischen bättre på min gröna elhyvel från Bosch än på min DeWalt. Maskinellt däremot är DeWalten bättre.
Och återigen, nej, ingen är bäst på allt, och det tror jag inte någon har påstått heller, men frågan är om B&D är bäst på något. Prisvärdhet är en sak, men om jag läser GDS rätt är det prisvärdhet för konsumentleden och inte för proffesionellt användande. Vilka tester är det egentligen som hänvisas till och vilka slags maskiner testades?

Oj, man ska tajma in sina inlägg, nu är vi plötsligt mer överens. Det finns ett B&D-hat, vilket jag tror grundar sig på marknadsföringen av produkten. För begränsad användning är B&D bra, men dagligt bruk, nej tack.

Sen är det en smaksak. Vissa GDS-are bygger hus med Bruksbomaskinpark och är nöjda med det, andra kör med Festool och är nöjda med det.

Redigerat:
Jeg også synes B&D har fått et ufortjent rykte. Som hemmafiksere blir det for dyrt å kjøpe alt som proffverktøy, men jeg gjør også det. Derfor blir det også Grønn Bosch og B&D. Kinamaskiner prøver jeg å unngå generelt, da jeg anser det som lekeverktøy.

Jeg har totalt 9 B&D el-verktyg av ca 50. 5 av dem er i B&D XT Serien, som jeg synes holder en veldig bra kvalitet til å være for hjemmebruk, en semiproff serie. Bandslipern (XT) synes jeg er kanon, og synes ikke engang proffverktøy har noe som fungerer så bra. Samme med Sirkelsaga i XT, den er råsterk, med en skikkelig alu plate under. Nydelig å holde selv om den er av de største.

Det eneste jeg er missfornøyd med er en tigersag av typen scorpio. Det er en sag som stort sett rister og bråker, og skjærer dårlig.

Man må se hva en skal bruke det til, og hvor mye. Ikke alt fra B&D er verdt pengene, men de har også en del maskiner som er bra med en god pris. Man kan ikke bare "hate" maskinen fordi det står B&D på dem. En håndverker vil naturligvis føle at en B&D ikke er det samme som de maskinene han bruker til vanlig, men som også koster x antall ganger mer.

Når jeg kjøpte Ford Mondeo i 1995, lo naboen som hadde ny Mercedes E. Kunne ikke kjøpe sånn dritt. Men nå har det seg sånn, bilen hans total havarerte i 2004 etter 180 000km. Min Mondeo går fortsatt etter 13 år og snart 300 000. Prisforskjellen er også det dobbelte. :D

B&D synes vara ett kärt hatobjekt, och det är nog många gånger befogat då kvalitet-prestanda-prisvärdhet inte alltid stämmer överens nått vidare. Det som retar mig mest med B&D är deras "innovationer" och reklambudskap :mad: - istället för att tillverka en stabil och välbalanserad maskin så hittar de på Gel-kuddarna som smetas på maskinerna här och var och sedan marknadsförs som guds gåva till hempularna. Någon som sett gel-kuddar på någon maskin i riktiga proffssegmentet? Där de verkligen skulle behövas...Nej?
Vad har de hittat på mer...:rolleyes: supercentrifugalfiltrering i slipmusen... slipmusen, vilket j-a namn, en pytteliten dosa på maskinen där allt damm ska stanna, måste tömmas minst varannan minut då, och kanske lika bra det annars får man vita fingrar för att maskinen vibrerar så vansinnigt i handen. Det senaste är väl någon historia med snabbinställning enligt symboler på borrmaskiner och sticksågar, kanske är trevligt för den som ytterst sällan använder dylika maskiner, men för övriga krävande hempulare måste ju användbarheten bli ganska begränsad.
Nu ska jag inte bara spy galla över B&D, de har faktiskt lyckats skapa några bra saker också, som min gamla gigantiska 230mm vinkelslip t ex, riktigt välbyggd och har varit med en del, men B&D mindre vinkelslipar (oranga) vill jag inte ta i ens. Den sk XT-serien verkar ju lite lovande, som en orange-svart DeWalt sas...
Måste erkänna att jag köpte en XT borrhammare för ett tag sedan - som dessutom funkar över förväntan att borra i sten o betong med - på rea, riktigt billigt, hos en butik som skulle sluta med B&D i sortimentet, undrar varför...:confused:

ok, äpplen och päron, rätt sak på rätt plats.. precis som mr handyman säger så har inte konsumentprylar på byggena att göra, dom är inte byggda för att fungera i den typen av miljö, det finns säkert en massa konsumentprylar som skulle fungera även på ett bygge men det är ganska oviktigt.. min poäng var som ni alla fattat att kanske inte B&D är riktigt så jävla kass som dom ibland framställs o bosch är inte alltid ovilkorligen bäst..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.