Är det inte dessutom så att de allra flesta på Byggahus.se är här i egenskap av privatpersoner/konsumenter/ej yrkesverksamma inom området? :)

Hej!
Har en B&D 154 R (?) borrmaskin - el - som jag köpte när jag flyttade hemmifrån 1988 och den funkar bra ännu om än att jag inte använt den dagligen precis. Den har slag och det behövdes när man bodde i betonghyreshus. När jag sedan flyttade till ett annat hus som jag antar var uppbyggt av grovt grus istället för sand i betongen - med tanke på hur hårda väggarna var - räckte ingen vanlig slagborrmaskin utan då var det bara borrhammare modell Hilti som fungerade. Har även en cirkelsåg B&D KS 64 på 1300 W och som kan såga 65mm som jag köpte för något år sedan och den funkar bra till mig, likaså en B&D sticksåg - modell KS999E på 600 W modell damväska hör och häpna! - och den tycker jag är jättebra till mig. Den hade kostat ca 900 och jag tror jag gav 600 på rea och är nöjd med det. Det sämsta köpet jag gjort är en elhyvel av märket ETC-Tools. Den var billig, under 200 precis men vilket skit! :mad: Den börjar bra när man hyvlar men efter en liten bit "glider den upp" och tar inte lika mycket... Farsan har en "Elu"??? och som jag provade några gånger och vilken skillnad! Nästa gång jag behöver en elhyvel ska jag köpa en riktig - Bosch? - och skänka min på loppis eller nåt.
Har även en Bosch bandslip - grön modell PBS 7 köpt på rea så klart - har funkat bra hittils. Den har dock fått slita hårt en gång då jag slipade 12 m2 altan...lite i överkant och nästa gång jag ska slipa altan finns det bara en sak att göra; hyra riktig golvslipmaskin.
Har även en DW 821 vinkelslip modell mindre 125 mm som jag köpte på Ahlsells när de hade utförsäljning av utgående modeller. Funkar bra men för ett j-a oväsen. På jobbet har jag en DW skruvdragare med "slagborr". Den "slagborren" är verkligen inte mkt att hänga i julgranen men den fungerar om det inte är hårdare än tegel och man ska ha upp en anslagstavla eller liknande. Tyvärr är det bara en 12 V maskin med 2 Ah batterier... Jag har haft den i 5 år och nu börjar batterierna bli ganska dåliga och frågan är vad det blir nästa gång. Jag lutar åt en Panasonic skruvdragare. De har en jäkligt fin liten modell med LiJo batteri. Ska man borra på "riktigt" finns det en elslagborr (DW) som funkar kanon. SDS-fäste för borrar är det enda rätta när det gäller slagborrning egentligen, allt annat är lite "leksak" som dock funkar om man är "hobbyborrare" - som jag också antar att många är här, eller? ;)
Läste ett test-info-artikel i Gör Det Själv för en bra tid sedan. De hade några bra tips och det bästa var att; Köp bra precisionsgrejer när det är precision som gäller; "keksmaskin", handfräs osv. När det är grovjobb så duger det bra med enklare maskiner; vinkelslip, borrande, slipande. Dock ska man ha i åtanke att ska man använd sakerna länge och mycket lönar det sig alltid att köpa kvalitet. Jag menar hur kul är det när prylarna går sönder en lördagseftermiddag och affärerna just stängt och när man tänkt jobba och fixa hela helgen? Då ångrar man sig att man inte köpte något bättre... :(

Oj vad långt det blev men så blir det när man är i "berättartagen" och har paus från vedbacken och klyvyxan... ;)

Jag har lärt mig en sak i alla fall.. snåla på rätt grejer.. snåla aldrig på borr eller sågblad mfl, rent principiellt så snurrar bara borrmaskinen runt chucken, det är borret som skär mao det är nästan viktigare med bra borr en borrmaskin, samma sak med sticksågar och tigersågar mfl.. jag vet att det är en grov generallisering men rent principiellt så stämmer den, det kvittar hur fin maskin man har så blir det skit om borr/sågbladen mfl suger..

Som BuDDHa och även jag har sagt, det fungerar (för en hemma pulare) bra med en kina maskin OM man skaffar kvalite på kap och penetrering utrustning.
Själv har jag bara en köpt en begagnad B&D excenterslipmaskin på 350W (95kr/blocket) fungerar ypperligt, Men jag köper hellre kellen eller Ferm pga garantitiden och trots irritationen om maskinen går sönder på söndagen efter stängningsdags tycker jag att det är värt pengarna. Billigare än B&D men ungefär samma kvalitet känns det som.
Dock maskiner som jag använder ofta lag jag pengarna på kvalitemärke (fick en 14,4 Ferm i julklapp, ETT batteri och 3tim laddare... zzzzz) köpte en sportsko! hitachi 12v. Sticksågen en Flex (mest för jag hittade ingen limpmodell i budget segmentet Och fick en bra pris.... tror jag.... 1000kr ny) Byter antagligen upp mig vart efter maskiner går sönder och ekonomi förbättras.

Mr Handyman skrev:
Det är absolut snobbigt att kalla DeWalt gul-svart B&D, men det är inte utan skäl, då DeWalt har haft budgetmaskiner för under tuselappen på Rusta.
Brukar vara skruvdragaren DW907 som vandrar runt. Det lustiga är att de inlägg jag sett från folk som har en övervägande varit positiva. De som klankar ner på den har oftast inte ens rört vid en.

Har en själv och det är en kanonmaskin för det priset (om man köper en med 2Ah batterier eller bättre). När jag väl köpte en ny så berodde det inte på att maskinen gick sönder utan för att jag brände batterierna när jag tog hål med hålsåg i bjälklaget. Köpte då en ny DW 12V så att jag kan använda batterierna till min gamla trotjänare som jag fortfarande tycker är riktigt bra om man tar hänsyn till storlek och vikt.

DW är f.ö. inte ensamma när det gäller att använda varumärket för att kränga budgetmaskiner. Man ser både blå Bosh och Makita i lågprisvaruhusen numera.

Frågan var väl mer om det gagnar DeWalt att göra så. Det är precis det jag menar bli problematiskt med varumärket. Om de gör maskiner som är en "kanonmaskin för det priset", blir det märkligt. Förvisso DeWalts problem, men man kan inte rea ut märket hur många gånger som helst. Då är det bättre med svartvit Makita eller grön Bosch, där man ser skillnaden direkt. Det betyder inte att det är något fel på maskinen till det priset.

Har hittills själv inte sett budgetmaskiner från Makita el. Bosch bortsett från de enklare som jag nämnde ovan. Däremot finns det ibland äldre modeller på t.ex. Ö&B, men de brukar inte vara billiga...

Min erfarenhet är att DeWalt har ojämnare kvalitet än Bosch eller Makita, har flera maskiner med finnish som inte skulle komma från andra kvalitetsmärken.

Bosch GSR12 ser man ju för runt 1200 hos K-rauta m.fl. ställen då och då. Harald Nyborg, Jula m.fl. säljer ju Makita numera och man brukar se diverse erbjudanden därifrån också ibland. Bl.a. denna sats:

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1757&n=20100

Syftar alltså på Bosch ovh Makitas proffsserier, ingenting annat.

Redigerat:
Mr Handyman skrev:
Om de gör maskiner som är en "kanonmaskin för det priset", blir det märkligt.
Utryckte mig kanske slarvigt. Är en kanonmaskin oavsett pris. Men naturligtvis får man mer om man betalar 4-5000 kr. Tror jag de flesta inser. Inte samma sak som att den automatiskt är skit för att den har en lägre prislapp, eller? I stort sett alla proffsmärken har ju produkter i olika prissegment (Festool och några till möjligen undantagna då).

Har du testat den?

Jag trodde nog att själva kopplingen Rusta-DeWalt skulle tala för sig själv, det handlade ju om snobberi. Om DW907 är en prisvärd maskin eller inte är inte poängen, och knappast om jag har testat den eller inte heller. Tror vi att Festool kommer säljas på Rusta?

Mina invändningar mot DeWalt handlar som jag skrev om ovan ett par gånger inte bara om associationen med Rusta. 'Många menar att kvaliteten på DeWalt är sjunkande, och många DeWaltmaskiner har sämre finnish än blå Bosch eller Hitachi, men visst duger de till det mesta. Exempelvis är finnishen bättre på min gröna elhyvel från Bosch än på min DeWalt. Maskinellt däremot är DeWalten bättre.' OSV.

Fast dessa "många" brukar allt som oftast inte rada upp en massa exempel på varför kvaliteten skulle vara dålig, utan huvudargumentet verkar vara att Rusta (och andra lågpriskedjor) säljer billiga DW-dragare? Jag tycker bara det är lite underligt att inte blåa Bosch och Makita nedvärdras av samma anledning (då de, som sagt, också går att hitta i lågprisvaruhusen).

sandhall skrev:
Bosch GSR12 ser man ju för runt 1200 hos K-rauta m.fl. ställen då och då. Harald Nyborg, Jula m.fl. säljer ju Makita numera och man brukar se diverse erbjudanden därifrån också ibland. Bl.a. denna sats:

[länk]

Syftar alltså på Bosch ovh Makitas proffsserier, ingenting annat.
Den 12 V blå boschen der, er en eldre utgave som selges med 1.5Ah Nicd batterier osv. Den kan være fult ok for det, men da synes jeg det er bedre å kjøpe en 14,4 med 2 * 2,8 Ah Nimh batterier osv. Det er ikke direkte billig utgaver, det er bare eldre modeller som selges ut.

Hallo!
Jag kan förstå logiken i Logimans inlägg att det är bättre att köpa en skruvdragare med nästan dubbla kapaciteten på batterierna men är det verkligen så för gemene man? Jag menar så klart är det bättre men är det verkligen värt pengarna att betala mer än dubbelt så mycket??? För många räcker det mer än väl med den enklare maskinen om man inte ska bygga hus dagarna i ända. Visst är det roligare med fina leksaker, det tycker jag också! Precis som Sennen skriver så får man nöja sig med det man har råd med/anser sig kunna motivera ekonomiskt. För har jag inte råd med en ny Mercedes kombi modell E klass, 63 AMG för miljonen men då inte pengarna finns får jag nöja sig med en begagnad Ford Mondeo från 00 för under 50000 kr... De är inte lika roliga och snygga, imponerar inte lika mycket på grannen men båda fungerar och gör oftast vad de ska men blir inte bättre och säkrare än vad däcken/=utrustningen är. För precis som BuDDHa skriver är en borrmaskin inte något annat än en snurrmaskin och blir inte ett dugg bättre än borren/bitset som sitter i den. Men det klart...med ett stort batteri kan/behöver man nöta längre med en slö borr än en maskin med ett litet batteri och bra borr...
Att ett märke skulle vara "på nedgång" känns lite märkligt. Jag menar det är väl ingen aktiekurs vi diskuterar här?
När man sedan börjar "tracka ned" på märken och modeller bara för att de säljs i lågprisvaruhus tryter orken att ens bemöta argumenten...

Det här med verktyg är ju en religion, men behoven är väldigt olika. Jag tror inte att jag använder elverktyg ens 50 timmar på ett år. Hundrakronorsmaskiner fungerar alldeles utmärkt för mig. Samtidigt förstår jag att de som står och arbetar med olika verktyg kanske 1000 timmar om året eller mer ställer helt andra krav. Olika människor har helt olika kravspecar på sina verktyg.

Man kan tjäna mycket pengar på att sälja verktyg. Därför är det lite tjuv och rackarspel om vem som kan plocka nya marknadsandelar. Tillverkarna av kvalitetsverjktyg har kommit på att om de kan få kunderna att köpa en tusenkronorspryl av dem, istället för en tvåhundrakronorspryl av ett lågprismärke, så tjänar de mycket pengar. Därför har de jobbat hårt på att få komma in på lågprisvaruhusen, och ta upp kampen med kunderna. Lågprisvaruhusen har för det mesta tackat och tagit emot, för de hoppas så klart få sälja lite lågprisgrejor till kunder som köper kvalitet.

För att fackhandeln inte skall kasta ut dem när de är otrogna, så är det mycket udda prylar som sålts av lågprisbutikerna. Utgående modeller, klenare batterier, snikmodeller eller med gott minne parallellimporterade produkter avsedda för en annan marknad har varit en vanlig syn. Även de stora etablerade gör felsatningar när de vill ta sig in på nya marknader, har för stora lager vid modellbyten eller missbedömer marknader. Resultatet blir allt som oftast produkter som måste reas ut någonstans. I Sverige finns en chans att få rätt så bra betalt för prylarna till skillnad från att försöka rea ut dem i länder där Martin Timell inte snickrat i TV.

Idag åkte jag till tippen för att begrava mina några av mina gamla budget verktyg..

En B&D skruvdragare som alltid slant och man fick dra sista 2 varven på skruven för hand
En B&D sticksåg som aldrig lyckats få ett rakt djupsnitt
En Rusta geringssåg som aldrig lyckats få en helt rät vinkel eller lyckats med en 45a på en list
En B&D slagborr sladdbunden som har legat nerpackad sedan jag skaffade en dock tung o otymplig borrhammare.

Innan helgen fick jag min leverans av

Bosch GCM8S blå geringssåg som gav mig perfekta lister i helgen
Bosch GSB14.4VE23 Blå HeavyDuty slagborr/skruvdragare som jag ännu inte testat.
Bosch GSR14.4 Blå borr/skruvdragare som jag med lätthet kunde dra upp mina "däckhyllor" med.
Bosch GST135BCE Blå sticksåg den sågar snabbt o spikrakt, trodde inte dettas var möjligt med en sticksåg.
Bosch IXO Grön miniskruvdragare, kanon att ha uppe i huset för småfix, riktigt söt måste jag säga.

Detta gick på 7000kr med moms plus frakt och jag bara undrar varför har jag inte tagit denna investering tidigare???

Körde på blått då inte grönt vart mycket billigare.

hrm har fortfarande kvar min gamla men helt ok B&D cirkelsåg.

Att Makita och Bosch säljs på Jula eller Bauhaus gör inte att dom blir sämre för det eller billigare. Det är ett sätt för en tillverkare att få ut sina maskiner till en bredare massa eller för butiken att även locka in andra kunder än den normala GDS'aren.

Jag tänke då Jula och Bauhaus skulle sälja Makita att nu kan man få kalasmaskiner till ett bra pris... platt fall. Ingen direkt prisskillnad att prata om oavsett om jag köper maskinen på Bauhaus eller lokala byggfirman.

Jag har i ett inlägg för länge sedan i forumet lagt en kommentar om att en rätt stor Festool ÅF i storastaden bytte från att sälja DeWalt till att sälja Makita. Min fråga till dom var "Varför byta?". Svaret blev: för mycket reklamationer... Det säger en del för mig iafa. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag vill inte hålla på att byta maskin hela tiden, den skall fungera bara. Om den sedan mot förmodan får tuppjuck, så skall det gå snabbt att fixa den. Jag vill inte ha en ny då den jag har är injusterad och allt vad det innebär med risken att få en "uppdaterad" version. Makita har 3 dagars servicegaranti som jag nyttjat två ggr, verkstaden var snabbare än 3 dagar. Denna garanti gäller hela maskinens liv, fast efter den vanliga garantins utgång så får man givetvis betala, fast min erfarenhet med Makita är att servicen är billig.

B&D har fallit i kvalitet åtskilligt med åren. B&D för 25år eller så bakåt var toppenkvalitet. Samma tror jag nog gäller för DeWalt, då det hette ELU för länge sedan var det kalas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.