48 781 läst ·
222 svar
49k läst
222 svar
Förslag på bil med mycket hög komfort?
Toyota, det är bilen för mig det, vill bara komma A till B och inget mera nonsens, jag fick det ur mig när jag var yngre och körde GM.martin43 skrev:
Själv tycker jag det är roligt att inte ens japanerna själva kör Toyota "Good quality but not so interesting" och det kan jag hålla med om. Det finns alltid undantag men Toyota är ett bra exempel på lådor att köra från A till B med en låg upplevd kvalitet och helt utan nöje, men med en hög mätbar kvalitet. Inte så konstigt heller, de är inte långt framme med nånting i produkten, men väl i produktionen.
Kör en Yaris sen 2009 och den kommer hänga med i minimum 5 år till, förmodligen längre, p.g.a. hur dom som utvecklar incitamenten för att folk att köpa nya miljövänligare bilar resonerar, så blir jag bara fattigare varje år och har inte råd att byta upp mig.
Min strof gällde motorjournalisterna.
I Översättning till nutida språk:
Ovis man,
som bland andra kommer,
gör bäst i att tyst förbliva;
ingen vet,
att han intet kan,
om ej för ymnigt han ordar.
Ingen känner
den, som ingenting vet,
om icke för ymnigt han ordar.
Det är poesi från vikingatiden så som Sämundur skrev ned den ur muntlig tradition på 1200-talet.
I Översättning till nutida språk:
Ovis man,
som bland andra kommer,
gör bäst i att tyst förbliva;
ingen vet,
att han intet kan,
om ej för ymnigt han ordar.
Ingen känner
den, som ingenting vet,
om icke för ymnigt han ordar.
Det är poesi från vikingatiden så som Sämundur skrev ned den ur muntlig tradition på 1200-talet.
Var idag inne på en volkswagen återförsäljare och kollade på den nya passat tsi 150hk. Testade med bilstolarna och det funkade väldigt bra faktiskt. Satt ner och pratade med en säljare, och fick följande pris: 4400kr/mån inkl service, försäkring och 2500mil/år. Leasing avser det då såklart. Känns som ett överkomligt pris?
Överkomligt och överkomligt?
Det blir ju ändå 150.000kr. på tre år. Säg att inkluderade kostnader högt räknat är 50.000. Då kostar bilen dig 2800kr/månad eller ca: 100kr/dag. I min värld är det en sällsynt dålig investering. Det skulle vara roligt ifall någon kan överbevisa mig att det inte är en dålig affär att hyra en bil istället för att äga den.
Staffan
Det blir ju ändå 150.000kr. på tre år. Säg att inkluderade kostnader högt räknat är 50.000. Då kostar bilen dig 2800kr/månad eller ca: 100kr/dag. I min värld är det en sällsynt dålig investering. Det skulle vara roligt ifall någon kan överbevisa mig att det inte är en dålig affär att hyra en bil istället för att äga den.
Staffan
4400kr/mån var lite saftigt för en passat, vår Skoda Octavia kostar 3100kr, dock bara snitt 1500mil/år, 4500mil på leasingperioden 3 år. Man måste ju även räkna in värdeminskning och reparationer och utebiven avkastning om man ska jämföra leasing med köp.
Inget köp än, men att dieseln är 1kr dyrare än bensin blev en påminnare häromdagen.
Sitter och klurar lite nu om man ska välja en ren bensinare eller en som klarar E85 (förvånad att inte alla gör det, vill minnas GMs alla nya fixar det). (Jag kör så korta sträckor så diesel har inte varit rätt från början egentligen)
Väger mellan BMW 520 och Volvo V70/S80, får se om jag finner någon handlare som kanske har båda hemma så man kan prova dom båda.
Sitter och klurar lite nu om man ska välja en ren bensinare eller en som klarar E85 (förvånad att inte alla gör det, vill minnas GMs alla nya fixar det). (Jag kör så korta sträckor så diesel har inte varit rätt från början egentligen)
Väger mellan BMW 520 och Volvo V70/S80, får se om jag finner någon handlare som kanske har båda hemma så man kan prova dom båda.
Leasing (åtminstone privat sådan) är en rejäl ekonomisk fälla med en tämligen stor risk. En köpt bil kan man alltid sälja om ekonomin blir sämre (arbetslöshet, sjukdom osv), men en leasingbil blir man inte av med i första taget. Dryga kostnader om man överskrider körsträckan, taskigt restvärde osv. 4 400 kr/mån i 3 år innebär att binda upp sig på en skuld på 158 400 kronor som man inte kommer undan i första taget.
Att köpa eller privatleasa en helt ny bli blir väl aldrig en bra affär? Frågan är bara vilken "finansiering" som blir minst dyr om man vill ha en ny bil.Staffan2000 skrev:
Överkomligt och överkomligt?
Staffan
Passaten lär säkert tappa 3-4 k/mån i värde och lägger man då på räntekostnader, försäkring och service så tror jag ändå att privatleasingen blir ungefär lika dyr som att köpa bilen privat. Men allt beror ju på hur mycket man får för bilen den dagen man säljer den. Köper man den privat kanske det kan bli lite mindre dyrt om man lyckas sälja den till ett ok pris - privatleasar man den så behöver man inte fundera på det utan vet exakt vad den kommer att kosta i månaden.
/Krille
Taskigt restvärde behöver man inte bry sig om när man privatleasar och kostnaderna för överskriden körsträcka finns med i villkoren så det kan man ju enkelt räkna på själv innan. Men visst - man får kallt räkna med att man inte kan bryta avtalet på 3 år utan höga kostnader - normalt sett 30% av kvarstående månadsbetalningar.J jocke31 skrev:Leasing (åtminstone privat sådan) är en rejäl ekonomisk fälla med en tämligen stor risk. En köpt bil kan man alltid sälja om ekonomin blir sämre (arbetslöshet, sjukdom osv), men en leasingbil blir man inte av med i första taget. Dryga kostnader om man överskrider körsträckan, taskigt restvärde osv. 4 400 kr/mån i 3 år innebär att binda upp sig på en skuld på 158 400 kronor som man inte kommer undan i första taget.
Fast köper man en ny Passat privat blir det också en rätt dyr affär om man behöver sälja den de första åren. Bara man kör ut från bilhandlaren minskar den säkert i värde 40 tkr och det är ju inte så roligt om man tvingas sälja den snabbt.
/Krille
Det är därför jag föredrar att köpa en bil som är ett par år gammal och som har gått några tusen mil. Köpa fabriksny bil är absolut en riktigt usel affär. Dessutom får man knappast en fabriksny bil med den komfort som TS vill ha för 200K. Snarare 400-500K och uppåt.K Krille4 skrev:Taskigt restvärde behöver man inte bry sig om när man privatleasar och kostnaderna för överskriden körsträcka finns med i villkoren så det kan man ju enkelt räkna på själv innan. Men visst - man får kallt räkna med att man inte kan bryta avtalet på 3 år utan höga kostnader - normalt sett 30% av kvarstående månadsbetalningar.
Fast köper man en ny Passat privat blir det också en rätt dyr affär om man behöver sälja den de första åren. Bara man kör ut från bilhandlaren minskar den säkert i värde 40 tkr och det är ju inte så roligt om man tvingas sälja den snabbt.
/Krille
Sharanen är bästa bilen i klassen så länge den är hel. Vi hade en fullutrustad. De tre separerade sätena, mycket bra lastutrymme, skjutdörrar. Tyvärr är ägandet problemfyllt då skiten går sönder hela tiden. Ad blue-sensor, hjulupphängning, cylindertändning, plastlister som lossnar, AC-kompressor. Till slut gav vi alltså upp och gjorde oss av med den till förmån för Sorento. Två år garanti till sju. Tyvärr är det en tung suv men jag hittar inga vettig alternativ om man inte kan finansiera en model x.JLyck skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden