T tobbbias skrev:
Vi har en volvo v70 -04 med två bakåtvända bilstolar och en framåtvänd. Alla tre bredvid varandra i baksätet..
Fungerar bra. Jag tycker bussar är så fula så det var mitt enda krav när frugan berättade om nummer 3... ;-)
Är det inte trångt för den som sitter framåtvänd? :)

A Arnesson skrev:
Beroende på budget såklart. Men Sharan/Alhambra, Multivan eller V-Klass.
Just sharan har vi kikat en del på, mest pågrund av sidodörrarna. En dröm på trånga parkeringar. Sharan och alhambra är väl typ samma uppbyggnad? Hur pass är lastutrymmet med stolarna uppfällda?

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Är det inte trångt för den som sitter framåtvänd? :)
Nej, utrymmet är lika brett som stolen så det är inga problem. Två stycken bakåtvända stolar bakom passagerarsätet och mittenkonsolen. Sen en vanlig stol med ryggstöd och nackskydd på platsen bakom föraren. Millimeterpassning mellan sidorna på stolarna, men passar. Den framåtvända stolen sitter fast i ISO-fixfästen. De andra båda sitter fast med stödben och bilbälte och snedställda stroppar enligt manualen.

Min c-klass med 12 år på nacken har mer komfort än en ny passat.

Köp en äldre kvalitetsvagn istället för en modern säger jag. :)

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Är det inte S klass som ska diskuteras i tråden?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Just sharan har vi kikat en del på, mest pågrund av sidodörrarna. En dröm på trånga parkeringar. Sharan och alhambra är väl typ samma uppbyggnad? Hur pass är lastutrymmet med stolarna uppfällda?
Vi är 6 i familjen och har i stort sett alltid en stol uppfälld längst bak på sharanen. Får in vagn och packning för en långhelg borta. Takboxen åker på om vi ska vara borta längre. Gillar bilen skarpt!

JLyck JLyck skrev:
Ja, Sharan och Alhambra är vad jag förstår det samma bil med lite plast som skiljer (nuvarande modellen).
Det finns lite plats kvar med stolarna uppfällda men man får inte direkt med packning för sju. Bara googla "Sharan bagage" så får du massa bilder.

Jag har åkt en del V-Klass på sista tiden, väldigt trevlig bil som finns i olika längder. Men då sticker prislappen iväg.

Har man mindre budget finns Ford Galaxy. Tror dock inte den finns med skjutdörr och jag har ingen erfarenhet av bilen.

J Jarlsgård skrev:
Suck.

Bara för att man kan utan så betyder inte det att man inte kan uppskatta det.

Men jag vet inte, kanske är jag som är under 30 och uppskattar teknik som det är fel på (y)

Men ni macho karlar, då antar jag att ni inte har servo på era heller? Muskelservo går ju finfint! Eller varför startmotor.. Slår vad om att ni vevar igång bilen! Likaså har svartvit tv hemma för färg är överskattat?

Eller går ner till bäcken och fångar en öring var morgon till frukost som ni sedan steker över öppen eld? ;)

Jag uppskattar iaf hjälpsystemen jag har i bilen och jag kan köra bil!
Som alltid, känns som igår folk vägrade sätta på ACn för de drog 1dl extra milen...

ABS strular bara...

Airbags....

Antisladd mm. mm.

Nu när det kom Servo till fyrhjulingar 2007-2010 beroende på fabrikat kommer samma stollar fram igen och börjar på ruta ett med alla invändningar som det var med servo/automat/AC/välj själv på bilar på 80-90talet...

Tänk om invändningarna är lika relevanta?
Ju fler automatiserade funktioner man har destu fler delar finns det som slits och går sönder. Allt på en bil går ju sönder emellanåt...... jag kan säga att jag var glad att jag inte hade någon servostyrning på bilen båda gångerna jag var tvungen att plocka sönder hela styrväxeln i sina minsta beståndsdelar för reparation.

Allt handlar om balansen mellan nytta och anskaffningskostnader och reparationer. Om man inte funderar litet på vilka moderniseringar som ger så stor nytta att den uppväger det ökade reparationsbehovet då hamnar man snart i en situation där man inte hinner med någonting annat än att felsöka och reparera alternativt inte hinner med någonting annat än att arbeta för att betala lånen man har ådragit sig för anskaffningarna.
Då dagens bilar är 25-30 år gamla och börjar gå att köpa för rimliga pengar kommer det förmodligen att ta ett par tre arbetsdagar i veckan att hålla bilen rullande. Det är i högsta grad opraktiskt.

På traktorer gör servon så stor nytta att jag anser att det nästan alltid är värt besväret att ha den. Förutom på riktigt små och lätta traktorer.
Det är nämligen litet småfarligt att köra i skogen med traktor utan servostyrning för ratten slår vilt varje gång framhjulen stöter emot en sten eller stubbe. Hjälpservon på min MF 165 dämpar åtminstone de värsta smällarna. Vi vet ju alla att det är strängt förbjudet att hålla i med tummen på insidan av rattkransen på en traktor som inte har helhydraulisk servo. Det blir mycket komplicerade och svårläkta benbrott av sådant.
Dessutom är det få av oss som är sådana kraftkarlar som orkar styra en servolös traktor med 1000 kilo på frontlastargafflarna.

Av ditt inlägg så känns det som om du i synnerhet refererar till funktioner av mekanisk karaktär. Döda vinkeln varnare Till exempel har inga rörliga delar = inget som slits. Men absolut kan datorer strula också.

Visst finns det onödiga funktioner. En är tex automatisk handbroms. Det är dock en funktion jag tycker alla borde ha, det sparar på kopplings/bromsbenet o gud vet hur många i detta landet som skiter i att använda den helt. Resultatet av det är en handbroms som behöver smörjas upp mer eller mindre vid varje besiktning.

Jag förstår din tankegång gällande att fler funktioner som är automatiserade är en potentiell problemkälla men samtidigt anser jag inte att man kan tänka så fullt ut. Många system är där för att hjälpa dig som förare, man är inte alltid 100% på alerten och då kan sådana system rent av rädda livet på dig men även andra. Det är också värt att tänka på.

Jag kommer dra mig ur denna diskussionen nu, I've made my point och jag står fast vid att systemen är där för att hjälpa dig, inte stjälpa dig. Visst det kan strula men det är helt enkelt en risk jag tar för att istället kunna dra nytta av systemen alla de gångerna då de inte gör det! :)

Jag håller delvis med @heimlaga och är något skeptisk till all teknik i bilarna. Vad händer när något i säkerhetssystemens elektronik går sönder? Kommer bilen ens gå genom besiktningen? Vad kommer delen kosta och finns den ens efter 10-20år?

Jag är dock väldigt teknikintresserad och tänker mig att nästa bil innehåller just dessa funktioner.
Sedan tror jag på självkörande bilar för den stora massan och att det kommer eliminera det generella behovet av att äga en bil, fordonsflottan kommer nyttjas i större grad och förhoppningsvis underhållas bättre.

Bilar har haft elektronik i över 30 år nu, i varierande omfattning. Vi vet redan ungefär hur detta fungerar eller inte fungerar.

För egen del är det inte elektronik som gör en modern bil svårmeckad. Det är i mycket större omfattning tätheten som är problemet, dvs, allt är byggt extremt kompakt idag och vad man än ska göra är det sjukt trångt och svårt att komma åt.

Heimlaga - menar du på fullaste allvar att du inte skaffar en modernare bil, säg från tidigt 20000, bara för att den har servostyrning och det blir jobbigare (blir det ens det?) att byta styrväxel? Inte ens på bilar som rullat 500000 mil har man behövt byta styrväxel.

Skulle jag skaffa bil med fokus på ekonomi blev det antagligen en skoda från tidigt 2000-tal. Kostar ingenting i inköp, har alla normala säkerhetsdetaljer (de flesta iallafall, absbromsar, delad rattstång, bälten, antisladd etc), reservdelar är billigt, inget är svårt att mecka med, går att felsöka med dator. Finns inte ens ekonomiska skäl till att åka en ytterligare 20 år äldre bil.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nej så menade jag inte....... men jag ser inget som helst behov av att skaffa mig någon av de där funktionerna. Jag kan inte se vad servostyrning skulle ge för fördelar i en liten eller medelstor bil som inte går i yrkestrafik.

En Skoda från tidigt 2000-tal kostar minst 20000 kanske 30000 kronor och det är en enorm summa i min ekonomi.
Sådär stora pengar skall man inte lägga ut om det inte är absolut nödvändigt. I synnerhet inte när det medför besvärligare och dyrare underhåll.
Så länge det går att hålla liv i kadetten så gör jag det.

Kadetten har gått 310000 km och jag har varit tvungen att plocka isär kuggstången två gånger på de 200000 km som jag har kört med den.

Nejdå en fabia får du för en tredjedel! Bra bil för pengarna.

Köp vad som helst utom Toyota, tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.